شماره شش فوتبال ایران دوران بازیگری خود را با کیفیت قابل توجهی پشت سرگذاشت و موفق شد کارنامه درخشانی از خود به‌جا ی بگذارد اما دوره سخت زندگی حرفه ای او در راه است؛ مربیگری.

چالش تازه  آقای شماره  «شش»
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

نکو؛ شماره شش با‌کیفیت فوتبال ایران چندی پیش در حالی از دنیای بازیگری خداحافظی کرد که خیلی‌ها معتقدند او در دوره مربیگری نیز می‌تواند به یکی از بهترین‌های فوتبال کشورمان تبدیل شود. در واقع جواد نکونام پس از دوران مقتدرانه خود به‌عنوان بازیکن حالا به دوره تازه‌ای می‌اندیشد‌؛ دوره‌ای که می‌خواهد وارد فضای مربیگری شود. نکونام بی‌تردید یکی از با کیفیت‌ترین و با‌اخلاق‌ترین بازیکنان فوتبال ایران است. او همواره کیفیت خود را حفظ کرد. مردی ‌بی‌حاشیه که البته هرگز به اندازه دیگر هم‌نسلان خود در میان هواداران فوتبال محبوب نشد، اما آنچه ‌باعث می‌شود یک بازیکن فوتبال مورد تحسین قرار بگیرد را نکونام از خود نشان داد. او قابل‌تحسین است.

آغاز شماره 6
جواد‌نکونام با بازی در تیم پایه‌های سایپا فوتبال خود را آغاز کرد و سپس به تیم پاس تهران پیوست. جا‌یی ‌که نقطه شروع این بازیکن برای تبدیل شدن به یکی از پرافتخارترین بازیکنان ملی ایران بود. سال 1377 تا 1384 برای این بازیکن با 187 بازی و 49 گل‌زده در پاس تهران سپری شد. هفت فصل متوالی با پاس تهران و کسب مقام قهرمانی در ششمین دوره حضور در پاس، سرانجام این بازیکن را که با پیشنهاد‌های مختلفی از تیم‌هایی نظیر بشیکتاش و کایزرسلا‌ترن مواجه شده بود، با قراردادی یک میلیون دلاری به الوحده فرستاد. دوران حضور نکونام در الوحده با 11 بازی و سه گل زده به پایان رسید و او این تیم را به مقصد الشارجه ترک کرد. 15‌بازی و پنج گل زده ثمره حضور این بازیکن در دیگر تیم اماراتی بود.نکونام با درخشش در پاس تهران خود را به فوتبال ایران تحمیل کرد و جایگزین یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایران یعنی کریم باقری شد. نکونام شماره شش کریم‌باقری را بعد از خداحافظی این بازیکن از فوتبال ملی انتخاب کرد و تا بازی دوستانه برابر سوئد در فروردین‌ماه سال 1394 جانشینی شایسته برای این بازیکن و تیم‌ملی ایران بود. ارزش این پیراهن با بازی‌های درخشان نکونام همچنان به قوت خود باقی ماند، تا تیم‌ملی منتظر یک شماره 6 ششدانگ دیگر باشد. جواد نکونام سابقه بازی در تیم‌های پاس تهران، الوحده امارات و الشارجه امارات، اوساسونا، استقلال تهران، الکویت و سایپا و العربی قطر را دارد. جواد نکونام در سال ۱۳۷۷‌ به تیم پاس تهران پیوست. پاس در نخستین حضور نکونام در این تیم، در پایان فصل ۷۸-۱۳۷۷ در رده پنجم جدول جام آزادگان قرار گرفت.

فصل ۷۹-۱۳۷۸
نکونام در دومین فصل حضور در پاس تهران، همراه با این تیم، در رتبه هفتم جدول رقابت‌های جام آزادگان قرار گرفت.

فصل ۸۰-۱۳۷۹
جواد نکونام در سومین فصل حضور در پاس تهران همراه با این تیم، در رتبه ششم جدول رقابت‌های جام آزادگان قرار گرفت.

فصل ۸۱-۱۳۸۰
نکونام در چهارمین فصل حضور در پاس تهران، برای این تیم ‌چهارگل به ثمر رساند. با پایان رقابت‌ها نخستین دوره لیگ برتر در فصل ۸۱-۱۳۸۰؛ پاس در رتبه چهارم جدول رده‌بندی این رقابت‌ها قرار گرفت.

فصل ۸۲-۱۳۸۱
نکونام در پنجمین فصل حضور در پاس تهران همراه با این تیم، عنوان نایب‌قهرمانی دومین دوره لیگ برتر را کسب کرد. او در این فصل از رقابت‌ها، هفت بار برای تیم پاس در مسابقات لیگ برتر گلزنی کرد.

فصل ۸۳-۱۳۸۲
جواد نکونام پس از شش فصل حضور در پاس تهران، همراه با این تیم‌، عنوان قهرمانی مسابقات لیگ برتر را به دست آورد. نکونام در رقابت‌های لیگ برتر ۱۰ گل برای تیم پاس به ثمر رساند. او در بازی هفته اول لیگ مقابل استقلال تهران که با تساوی ۲-۲ به پایان برسد، اولین گل خود را در رقابت‌های لیگ برتر به ثمر رساند.

فصل ۸۴-۱۳۸۳
نکونام در هفتمین فصل حضور در پاس تهران همراه با این تیم، عنوان ششم لیگ برتر را کسب کرد. او در این فصل از رقابت‌های لیگ برتر؛ ۹ بار برای پاس گلزنی کرد. پاس که در پایان رقابت‌های فصل گذشته لیگ برتر جواز حضور در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا را به دست آورده بود، پس از صعود از مرحله گروهی، در دور یک‌چهارم ‌نهایی این رقابت‌ها در مجموع دو بازی رفت‌وبرگشت مغلوب العین امارات شد و از دور رقابت‌ها کنار رفت. نکونام در مرحله گروهی این رقابت‌ها ۴ بار برای پاس گلزنی کرد (۲ گل از روی نقطه پنالتی).

فصل ۸۵-۱۳۸۴
نکونام در پایان فصل (۸۵-۸۴) مورد توجه باشگاه فوتبال بشیکتاش ترکیه قرار گرفت. رضا چلیم بای مربی وقت بشیکتاش، تعریف‌های مصطفی دنیزلی مربی آن زمان پاس از جواد نکونام را یکی از دلایل ارائه این پیشنهاد می‌داند. چند روز بعد از پیشنهاد باشگاه فوتبال بشیکتاش ترکیه این بار باشگاه فوتبال کایزرسلا‌ترن آلمان بود که خواستار وی شد. در حالی که رسانه‌های ایران از هم‌بازی شدن نکونام در کایزرسلاترن با فریدون زندی خبر می‌دادند باشگاه پاس به این پیشنهادها پاسخ منفی داد. او در مجموع ۱۸۷ بار پیراهن تیم پاس را برتن کرد و ۴۹ گل هم برای تیمش به ثمر رساند. سرانجام پس از ۷ فصل حضور در پاس و با شروع نیم‌فصل ۰۶-۲۰۰۵ لیگ امارات جواد نکونام از تیم پاس تهران جدا شد و به باشگاه فوتبال الوحده‌امارات پیوست.

الوحده‌امارات و الشارجه امارات
جواد نکونام که با قراردادی یک میلیون دلاری به الوحده پیوسته بود بعد از انجام ۱۱‌بازی و زدن ‌سه‌گل این بار با قراردادی سه‌ماهه به ارزش 350 هزار دلار به باشگاه الشارجه امارات پیوست. او در ۱۵ بازی با پیراهن الشارجه به میدان رفت و ۵ گل هم برای این تیم به ثمر رساند. عملکرد نکونام در جام‌جهانی فوتبال ۲۰۰۶ آلمان باعث شد تا بار دیگر تیم‌های اروپایی از جمله باشگاه فوتبال هرتابرلین آلمان خواهان به خدمت گرفتن وی باشند اما در نهایت وی با قرار‌دادی ‌دوساله به باشگاه فوتبال اوساسونا اسپانیا که صد و بیست و ششمین تیم دهه اول قرن ۲۱ باشگاه‌های جهان بود، پیوست.

اوساسونا؛ فصل ۰۷-۲۰۰۶
جواد نکونام در تیر ۱۳۸۵ با عقد قراردادی ‌دوساله، (با بندی که امکان تمدید یک‌ساله آن را به طرفین می‌دهد) به تیم اوساسونا اسپانیا پیوست و پیراهن شماره ۲۴ این تیم را بر تن کرد. اوساسونا که در فصل گذشته لالیگا (۰۶-۲۰۰۵)؛ رتبه چهارم را کسب کرده بود، جواز حضور در مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان اروپا را به دست آورد. نکونام در اولین فصل حضور در اوساسونا، در ۲۴ بازی برای این تیم در مسابقات لالیگا به میدان رفت و ۲ گل نیز به ثمر رساند. او با گذشت ۱۵ هفته از این رقابت‌ها، در بازی با ویارئال که با برتری ۱-۴ اوساسونا همراه بود؛ نخستین گل خود را در مسابقات لالیگا به ثمر رساند. با انجام بازی‌های هفته ۳۸ و پایان رقابت‌های لالیگا در فصل ۰۷-۲۰۰۶، اوساسونا در رتبه ۱۴ جدول این مسابقات قرار گرفت.

فصل ۰۸-۲۰۰۷
جواد نکونام در دومین فصل حضور در اوساسونا؛ پیراهن شماره ۲۵ این تیم را بر تن کرد. نکونام پیش از آغاز رقابت‌های فصل جدید فوتبال اسپانیا، در بازی دوستانه با ویارئال از ناحیه زانو مصدوم شد و شش ماه از میادین فوتبال دور شد. پس از پایان دوره مصدومیت (تا هفته ۲۳ لالیگا) نکونام از سوی کادر فنی اوساسونا مورد استفاده قرار نگرفت و تا پایان هفته ۳۸ لالیگا (هفته پایانی) در دو بازی به‌عنوان بازیکن ذخیره (۲۲ دقیقه حضور در دو مسابقه) برای این تیم به میدان رفت. اوساسونا در این فصل از رقابت‌ها، در رتبه ۱۷ جدول قرار گرفت.

فصل ۰۹-۲۰۰۸
جواد نکونام در سومین فصل حضور در اوساسونا؛ پیراهن شماره ۶ این تیم را بر تن کرد. در این فصل از رقابت‌ها، با اضافه شدن مسعود شجاعی به تیم اوساسونا؛ عملکرد نکونام نیز بهبود پیدا کرد. در اولین بازی فصل جدید مسابقات لالیگا، اوساسونا با گلزنی نکونام از روی نقطه پنالتی به تساوی در مقابل ویارئال دست پیدا کرد. نکونام در بازی پایانی نیم‌فصل‌ که با شکست ۳-۱ اوساسونا در مقابل رئال مادرید همراه بود، تنها گل تیمش را به ثمر رساند. او در مجموع رقابت‌های این فصل لالیگا؛ ۸ گل به ثمر رساند. با پایان این فصل از رقابت‌ها اوساسونا در رتبه ۱۴ جدول قرار گرفت.

فصل ۱۰-۲۰۰۹
جواد نکونام در چهارمین فصل حضور در اوساسونا سه بار برای این تیم گلزنی کرد. با گذشت ۵ هفته از رقابت‌های لیگ اسپانیا، نکونام نخستین گل خود را از روی نقطه پنالتی در مقابل اسپورتینگ گیخون به ثمر رساند. با پایان رقابت‌های لالیگا در فصل ۱۰-۲۰۰۹، اوساسونا در رتبه دوازدهم جدول این مسابقات قرار گرفت.

فصل ۱۱-۲۰۱۰
نکونام در سال ۲۰۱۰ به‌رغم پیشنهادهایی از باشگاه‌های فنرباغچه ترکیه و المپیاکوس یونان؛ بار دیگر قرار‌داد خود را با اوساسونا تمدید کرد. او در این فصل از رقابت‌های لالیگا شش بار برای اوساسونا گلزنی کرد (۵ گل از روی نقطه پنالتی). با پایان رقابت‌های لالیگا در فصل ۱۱-۲۰۱۰، اوساسونا در رتبه نهم جدول این مسابقات قرار گرفت.

فصل ۱۲-۲۰۱۱
نکونام در آخرین فصل حضور در مسابقات لالیگا، سنگین‌ترین شکست‌های حضور در اوساسونا را با این تیم تجربه کرد. باخت ۸-۰ در مقابل بارسلونا، شکست ۷-۱ در بازی رفت مقابل رئال‌مادرید و باخت ۵-۱ برابر این تیم در بازی برگشت، شکست ۶-۰ در مقابل رایو وایکانو و باخت به والنسیا با نتیجه ۴-۰ از جمله سنگین‌ترین شکست‌های این فصل اوساسونا در رقابت‌های لالیگا بود.

فصل ۹۲-۱۳۹۱
جواد نکونام در تیر ۱۳۹۱ با عقد قراردادی یکساله به تیم استقلال تهران پیوست. پیوستن نکونام به استقلال در حالی انجام شد‌ که امیر قلعه‌نویی سرمربی وقت استقلال، از او به‌عنوان کاپیتان جدید استقلال در فصل پیش رو نام برد. پس از انتشار خبر کاپیتانی نکونام در استقلال، فرهاد مجیدی که در آستانه پیوستن به استقلال قرار داشت؛ در مصاحبه‌ای انتقادی اعلام کرد: «شرط قلعه‌نویی مبنی بر کاپیتان بودن نکونام در این تیم را نمی‌پذیرد». پس از مصاحبه مجیدی، نکونام نیز در واکنش به موضوع کاپیتانی استقلال اعلام کرد: «برای مربیگری یا کاپیتانی به استقلال نیامده‌ام، اما هر تصمیمی‌که سرمربی تیم بگیرد، همه باید اطاعت کنند.» نکونام نخستین بار در هفته دوم لیگ برتر، در مقابل سایپا برای استقلال به میدان رفت. در این مسابقه که با شکست ۲-۱ استقلال همراه بود، فرهاد مجیدی که به دلیل مساله کاپیتانی در استقلال حضور پیدا نکرده بود، از سوی هواداران این تیم تشویق شد. با گذشت ‌16هفته از مسابقات لیگ، نکونام در بازی با فولاد خوزستان که با شکست ۳-۲ استقلال همراه بود، از روی نقطه پنالتی اولین گل خود را برای استقلال به ثمر رساند. او تا پایان رقابت‌های لیگ برتر، در مجموع پنج بار برای استقلال گلزنی کرد و همراه با این تیم، به مقام قهرمانی لیگ برتر دست پیدا کرد.

فصل ۹۳-۱۳۹۲
جواد نکونام در تیر ۱۳۹۲ برای یک فصل دیگر قرارداد خود را با باشگاه استقلال تمدید کرد. تمدید قرارداد نکونام در حالی انجام گرفت که محمد عباسی وزیر وقت وزارت ورزش و جوانان در دوره محمود احمدی‌نژاد‌، برای جلوگیری از رفتن این بازیکن به لیگ امارات (که به لیگ خلیج عربی تغییر اسم پیدا کرده بود) خواهان تمدید قرارداد این بازیکن با استقلال شده بود. علی کفاشیان، رئیس وقت فدراسیون فوتبال ایران نیز اعلام کرد: «در نامه‌ای به احمدی‌نژاد خواهان پرداخت پول به نکونام برای ماندن این بازیکن در لیگ ایران شده است.» نکونام در دومین فصل حضور در استقلال، از روی نقطه پنالتی ۳ بار برای این تیم در مسابقات لیگ برتر گلزنی کرد. او در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا نیز ۳ گل برای استقلال به ثمر رساند.

الکویت کویت
در ۲۴ دی ماه نکونام در فاصله ۳ روز مانده تا شهرآورد با مبلغی بیش از ۵۰۰ هزار دلار به مدت ۴ ماهه این تیم کویتی پیوست. در مصاحبه‌ای با برنامه ۹۰ نکونام علت جدای‌یش را دلخوری از امیر قلعه‌نویی نامید.
اوساسونا ۱۵-۲۰۱۴ (لیگ دسته دو اسپانیا)
نکونام در مرداد ۱۳۹۳ با عقد قراردادی دو ساله، به تیم سابقش اوساسونا؛ که در لیگ دسته دوم اسپانیا حضور داشت پیوست. نکونام در حالی به تیم سابق خود بازگشت که زمستان فصل گذشته رئیس پیشین باشگاه مانع حضور او در این تیم شده بود. بازگشت نکونام به اوساسونا در حالی انجام گرفت که این بازیکن با دریافت طلب گذشته خود، با مبلغ کمتری تا پایان فصل برای این تیم به میدان رفت. با گذشت سه هفته از رقابت‌های لیگ دسته دوم اسپانیا؛ نکونام برای نخستین بار در مقابل آلاوز برای اوساسونا به میدان رفت. در این مسابقه که با شکست ۳-۱ اوساسونا همراه بود، نکونام تک گل تیمش را از روی نقطه پنالتی به ثمر رساند. او تا پایان رقابت‌های لیگ دسته دوم اسپانیا (هفته ۴۲) در نیمی ‌از بازی‌ها (۲۲مسابقه) برای اوساسونا به میدان رفت و ‌پنج‌بار برای این تیم در رقابت‌های لیگ دسته دوم اسپانیا گلزنی کرد.

همکاری دوباره با جلالی
جواد نکونام در تیر ۱۳۹۴ با عقد قراردادی یک ساله، به تیم سایپا پیوست تا باز هم با مجید جلالی همکاری کند اما این همکاری خیلی طول نکشید و با گذشت ۱۷ هفته از مسابقات لیگ برتر؛ نکونام پس از پرداخت مبلغی به مسئولان باشگاه سایپا؛ جهت صدور رضایت‌نامه، از این تیم جدا شد و به تیم العربی قطر پیوست. او در مجموع ۱۵ بار برای سایپا در مسابقات لیگ برتر به میدان رفت و ۳ گل نیز به ثمر رساند.

العربی قطر
جواد نکونام در بهمن ۱۳۹۴ با عقد قراردادی ۴ ماهه (با بندی که امکان تمدید آن را به مدت یک فصل دیگر به طرفین می‌دهد)، به تیم العربی قطر پیوست. نکونام که پیراهن شماره ۹۲ العربی را بر تن داشت؛ همراه با این تیم در پایان فصل ۱۶-۲۰۱۵ در رتبه هشتم لیگ قطر قرار گرفت. نکونام در این فصل از رقابت‌ها عملکرد خوبی نداشت و بازی‌های او مورد انتقاد رسانه‌های قطری و مسئولان باشگاه العربی قطر قرار گرفت. با پایان قرارداد چهار ماهه و جدایی از العربی، جواد نکونام با انتشار بیانیه‌ای در تاریخ ۲۵ تیر ۱۳۹۵ به صورت رسمی از فوتبال خداحافظی کرد.