حسین مقصودی نماینده مجلس در مثلث نوشت:

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

پیشنهاد حذف یارانه ۳۴ میلیون ایرانی در لایحه بودجه ۹۷ غیرمنطقی است. دولت و مجلس بر مبنای فیش حقوقی خود تصمیم به حذف یارانه مردم نگیرند. شیوه پیشنهادی دولت برای حذف 34 میلیون ایرانی از دریافت یارانه نقدی دارای اشکالات بسیاری بوده و مصداق بارز ‌بی‌عدالتی است.

 لایحه بودجه 97 کل کشور در عمل و در تحقق با مشکلات بسیاری مواجه خواهد شد. در این لایحه حذف 34 میلیون یارانه بگیر پیشنهاد‌شده که این غیر‌منطقی است، زیرا هرچند ساماندهی قانون هدفمندی ضروری است اما تعجیل در این موضوع به گمراهه رفتن در مسیر را منجر می‌شود. چند دهک مشخص باید از دریافت یارانه حذف شوند.

 باتوجه به اینکه در لایحه بودجه 97 افزایش سوخت و رشد برخی قیمت‌ها مانند آب، برق، نان و غیره پیش‌بینی شده، نباید چشم‌بسته یارانه‌ها را به ویژه در حوزه روستاییان و حاشیه شهرها که تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی نیستند حذف کنیم.

 شناسایی اقشار نیازمند حاشیه شهرها و همچنین برخی روستاییان سخت است. شاید در اصلاح مسیر هدفمندی این افراد نیز به اشتباه حذف شوند که در این صورت شرایط زندگی و معیشت برای آنها به مراتب غیر‌قابل تصور خواهد بود.

در حال حاضر جمعیت بالایی از کشور به ویژه در حاشیه شهرها و در روستاها با یارانه زندگی می‌کنند.

 دولت باید بداند که بسیاری از مردم برای امرار معاش خود روی 45 هزار تومان یارانه حساب کرده‌اند و کارت یارانه خود را در بقالی‌ها به امانت گذاشته و در قبال آن مواد غذایی و نیازهای اساسی خود را

تهیه می‌کنند.  متاسفانه باتوجه به تعطیلی ساخت و سازها و رکود در کسب و کارها بسیاری از مردم بیکار شده و وابستگی بیشتری به یارانه‌ها دارند. از این رو با حذف آن شرایط بدی را تجربه خواهند کرد.

بودجه 97 بر مبنای آنچه پیش‌بینی می‌شود به افزایش فاصله طبقاتی و فقر و رشد فاصله میان فقرا و ثروتمندان می‌انجامد.

بودجه پیشنهادی دولت بر مبنای عدالت و شعارهای امام خمینی (ره) در روزهای نخست انقلاب و سیاست‌های رهبر معظم انقلاب در بحث کارآفرینی، اشتغال‌زایی، عدالت و مبارزه با فقر نیست. مجلس باید یک تصمیم عقلانی گرفته و با تعامل بیشتر با دولت بهبود وضعیت بودجه کشور را رقم بزند.متاسفانه دولت بدون استفاده از نظرات کارشناسی کارگروه‌های تخصصی موجود در مجلس به تدوین لایحه بودجه اقدام کرده که این موضوع ضریب کاربردی بودن لایحه را کاهش

 داده است.

حذف 34 میلیون ایرانی از لیست یارانه‌بگیران به ضرر کشور بوده و به‌طور حتم در صورت اجرایی شدن به افزایش تجمع‌ها در مقابل مجلس و حتی ریاست‌جمهوری در سال بعد منجر خواهد شد.

دولت باید به تحصن‌ها به‌عنوان سوپاپ اطمینان نظام توجه کند. ما بر مبنای همین تحصن‌ها باید نگاهی به بودجه 97 داشته باشیم، با حذف یارانه‌ها بر تعداد تجمع‌کنندگان مقابل مجلس در سال آینده افزوده

خواهد شد.

 مجلس و دولت نباید بر مبنای فیش حقوقی و سفره خانه خود تصمیم به حذف یارانه مردم بگیرند.