باتری یکی از اجزاء مهم خودرو به شمار می‌رود که اگر به خوبی کار نکند، خودروی شما را متوجه مشکلات اساسی می‌کند. بدین منظور باید نگهداری از باتری خودرو را جدی بگیرید و با عوامل موثر در کاهش طول عمر مفید باتری آشنا باشید. یکی از عواملی که باعث می‌شود باتری خودرو از کار بیفتد، دمای شدید تابستان است که منجر می‌گردد که دیگر نتوانید از باتری خودرو استفاده کنید.

چگونگی مراقبت از باتری در هوای گرم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

در ادامه در مورد رایج‌ترین دلایل بالا رفتن دمای باتری خودرو و روش‌های نگهداری از آن توضیح خواهیم داد و در وبسایت باتری 110 باتری ها با گارانتی و ضمانت به فروش میرسد.

تاثیر هوای گرم بر باتری خودرو

دمای شدید تابستان می‌تواند عملا باتری خودروی شما را از کار بیندازد و دیگر نتوانید از باتری ماشین استفاده کنید. گرمای هوا ممکن است علاوه بر اینکه برای شما طاقت‌فرسا باشد، باتری خودروی شما را نیز خشک کند. یکی از ایرادات رایج در باتری خودرو، خوردگی است که هوای گرم می‌تواند روند این خوردگی را تسریع ببخشد. این عمل خوردگی به طور غیرقابل بازگشتی باعث آسیب به ساختار داخلی باتری خودرو می‌شود و هنگامی که باتری ماشین خشک شده است، اوضاع وخیم‌تر می‌گردد.

لازم به ذکر است که اکثر باتری‌های خودرو آب‌بندی هستند و نیاز به تعمیر و نگهداری نخواهند داشت. با این وجود، بسیاری از این باتری‌ها یک پنجره یا در واقع نشانگر سطح آب دارند که کمک می‌کنند سطح آب را بتوانید اندازه بگیرید. با اینکه سرما باعث می‌شود باتری خودرو از بین برود ولی روند آسیب‌دیدگی باتری در گرما سریع‌تر اتفاق می‌افتد و باعث خالی شدن آن می‌شود.

با این تفاسیر می‌توان گفت که دمای بالای تابستان خطر زیادی برای طول عمر مفید باتری خودرو دارد که در ادامه در مورد دلایل بالا رفتن دمای باتری توضیح خواهیم داد. همانطور که مشاهده کردید، هوای گرم نیز علاوه بر هوای سرد ممکن است بر عملکرد باتری، تأثیر منفی داشته باشد که در واقع مستقیما منجر به کاهش طول عمر مفید باتری می‌شود.

بر اساس نتایج علمی به دست آمده، هنگامی که باتری خودرو به صورت پیوسته در دمای مطلوب 25 درجه سانتی‌گراد کار می‌کند، طول عمر مفید آن نسبت به باتری خودرویی که پیوسته در معرض دمای 33 درجه سانتی‌گراد قرار دارد، تقریبا 50 درصد بیش‌تر خواهد بود. به نوعی می‌توان گفت که به ازای هر 8 درجه افزایش دما نسبت به دمای استاندارد 25 درجه، عمر باتری خودرو نصف می‌شود.

20

رایج ترین دلایل بالا رفتن دمای باتری خودرو

  • تبخیر

دمای باتری ماشین در زیر کاپوت ممکن است تا 140 درجه نیز بالا رود که این دما باعث می‌شود مایع داخل باتری تبخیر شده و باعث گردد که به باتری خودرو آسیب وارد شود.

  • شارژ بیش از حد

گرمای بالا باعث می‌شود در عملکرد رگولاتور ولتاژ یا دیگر اجزای سیستم شارژ نیز آسیب وارد گردد که با روندی آهسته منجر به مرگ اجتناب‌ناپذیر باتری می‌گردد.

  • خوردگی

در باتری خودرو صفحات سربی وجود دارند که دمای زیاد در آن باعث خوردگی شده و در نهایت خراب شوند.

  • گرم کردن

براساس مطالعات، گرمای شدید تابستان ممکن است باعث افزایش میزان سولفات‌ها در باتری خودرو شود که با شارژ نگه داشتن و قرار دادن خودرو در مکانی خنک می‌توان از آن جلوگیری کرد.

 

روش نگهداری از باتری خودرو در هوای گرم

برای اینکه بتوانید تا مدت‌ها از باتری خودروی خود استفاده کنید، کافیست تا روش‌های نگهداری از آن را بدانید. شما برای نگهداری از باتری خودرو در فصل تابستان یا هوای گرم می‌توانید اقدامات زیادی را انجام دهید که در ادامه برخی از آن‌ها را با یکدیگر برمی‌شماریم :

  • بررسی باتری خودرو به صورت دوره‌ای

بررسی سلامت باتری را تنها در صورتی که در جاده گیر افتادید، انجام ندهید و لازم است بدانید که بررسی باتری خودرو از نظر استهلاک و فرسودگی جزو مهم‌ترین اصول مراقبت از باتری خودرو در تابستان محسوب می‌شود. برای نگهداری باتری خودرو توصیه می‌کنیم براکت‌ها را بررسی نمائید تا از استحکام کافی باتری مطمئن شوید.

  • خرید یک باتری مرغوب

برای خودروی خود حتما یک باتری مناسب و باکیفیت بخرید تا خیالتان از بابت یک باتری با عمر طولانی راحت باشد. قدرت باتری خودرویی که می‌خرید باید بیش از 50 میلی‌آمپر باشد و در دماهای بالا نیز دوام بالایی را ارائه دهد. در هنگام خرید باتری به عنوان مثال خرید باتری پژو 206 از خشک و تمیز بودن باتری اطمینان حاصل نمائید و دقت کنید که نصب آن به درستی انجام شود.

  • شستن سیستم خنک‌کننده

از روش‌های دیگر نگهداری از باتری خودرو در روزهای گرم تابستان می‌توان به شستن دوره‌ای سیستم خنک‌کننده با استفاده از مایع خنک‌کننده تازه است. این قطعه با توجه به حساسیت بالایی که دارد ممکن است به خاطر بی‌توجهی به مرور زمان دچار نقصی و اسیدی شود. اسیدیته شدن می‌تواند باعث از بین رفتن شلنگ‌ها و مهر و موم‌ها شود و در نهایت منجر به آسیب رساندن و داغ شدن بیش از حد موتور خودرو گردد.

  • بررسی جعبه باتری

قاب باتری را بررسی کنید تا باتری دچار برآمدگی و ترک خوردگی نشده و یا مایع آن نشتی کرده باشد. در صورتی که چنین مواردی را مشاهده کردید، باید نسبت به تعویض باتری خودروی خود اقدام کنید. در صورتی که باتری خودروی شما از نوع قدیمی‌تر با درپوش‌های متحرک در بالا باشد، ممکن است که هوای گرم منجر به تبخیر سریع‌تر مایع باتری شود. در چنین مواردی می‎توانید باتری قدیمی خودروی خود را قبل از رانندگی در تابستان با یک باتری فلاش تاپ تعویض کنید.

از دیگر روش‌های نگهداری از باتری خودرو در هوای گرم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • اضافه کردن آب باتری
  • بررسی تسمه فن
  • تعمیر و نگهداری صحیح باتری خودرو
  • بررسی سطح الکترولیت باتری
  • خنک نگه داشتن باتری خودرو
  • بیرون نیاوردن خودرو به صورت طولانی
  • بیش‌تر کردن زمان رانندگی

21

سخن پایانی

همانطور که مشاهده کردید ، آب و هوای گرم ممکن است باعث نقص در باتری خودرو شود و شما را مجبور به راه اندازی باتری خوابیده ماشین کند. بدین منظور باید روش‌های مختلفی را  جهت نگهداری از باتری خودرو به کار ببرید.

 

سوالات متداول

  1. به منظور خنک کردن باتری خودرو باید از چه آبی استفاده کنیم؟

برای خنک کردن باتری خودرو به جای آب شیر یا می‌توان از آب مقطر استفاده کرد.

  1. باتری خودرو معمولا چقدر عمر می کند؟

در حالت کلی، باتری خودرو عمری بین 3 تا 5 سال دارد که در صورت رعایت نکردن و عدم نگهداری از باتری خودرو ممکن است کاهش پیدا کند.

  1. چه نوع باتری خودرویی برای مناطق گرمسیری مناسب است؟

باتری‌های سرب اسیدی که نیازی به مراقبت ندارند، گزینه مناسبی برای خودرو به شمار نمی‌روند که با تغییرات دما، حساسیت زیادی از خود نشان می‌دهند. بنابراین در آب و هوای گرم توصیه می‌شود که از باتری غیرسیلد استفاده کنید.

  1. چه عواملی باعث کاهش عمر مفید باتری خودرو می‌شوند؟

از عوامل کاهنده طول عمر باتری خودرو می‌توان به بروز مشکل در دینام، روشن گذاشتن مداوم کولر در دورهای پائین دینام، لرزش ماشین، استفاده مداوم از سیستم صوتی و غیره اشاره کرد.

  1. آب و هوای گرم چگونه منجر به کاهش طول عمر مفید باتری می‌شود؟

گرمای تابستان باعث افزایش سرعت واکنش شیمیایی در مواد می‌شود و این مورد در باتری خودرو نیز صدق می‌کند که در نهایت منجر به کاهش طول عمر مفید باتری خودرو می‌گردد.