یک تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: ظریف می‌خواهد از انزوای سیاسی خارج شود اما مردم پذیرایش نیستند.

لاریجانی حمایت امثال ظریف را نمی‌پذیرد/ ظریف در دورانی سیر می‌کند که عده‌ای با امیرکبیر مقایسه‌اش می‌کردند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: سخنان اخیر محمدجواد ظریف در کلاب‌هاوس درباره عملکردش در مقام وزیر امور خارجه به ویژه درباره مذاکرات هسته‌ای واکنش‌های زیادی را به همراه داشت و حتی این فرضیه مطرح شد که شاید ورود مجدد او به عرصه سیاسی-رسانه‌ای برای اهدافی سیاسی مانند انتخابات باشد.

امیررضا واعظ آشتیانی، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «آقای ظریف به اندازه خودش فعالیت کرده است اما برخلاف نامش با موضوعات با ظرافت برخورد نکرد. اینکه مدعی باشد که همکارانشان بدون اطلاعش بندی را پذیرفته‌اند، نافی مسئولیت او نیست. وقتی او با طرف‌های مذاکره با لبخند و خوش‌رویی برخورد می‌کرد اما با نمایندگان مجلسی که انتقاد می‌کردند، پرخاش می‌کرد، عملا می‌خواست صرفا نقش خود را ایفا کند و به هر قیمتی مذاکره را به نتیجه برساند ولو آنکه نتیجه به دست آمده مبتنی بر منافع ملی نباشد. وقتی کشور ما متکی به رهبر انقلاب، خون شهدا و مردم است او نباید صرفا به نظر همکارانش اکتفا می‌کرد. حتی اگر بحث انقلابی‌بودن را فاکتور بگیریم و او فرض کنیم که می‌خواست یک فرد وطن‌دولت باشد باید با ظرافت بسیاری برخورد می‌کرد. وقتی در مجلس در مقابل نقد نمایندگان به موضوع تعلیق یا لغو تحریم‌ها واقعیت را انکار می‌کرد باید می‌دانست که روزی همه اصل موضوع را متوجه می‌شوند. او حالا آمده است و دارد اعتراف‌ می‌کند اما چه سود که لطمات واردشده به کشور جبران نمی‌شود».

او ادامه داد: «در سیاست خارجی آزمون و خطا معنا ندارد و بی‌توجهی اصلا قابل توجیه نیست. در تعهدنامه‌‌ها و قراردادهای بین‌المللی دو یا چندجانبه یک کلمه و بلکه یک حرف می‌تواند سرنوشت تعهدنامه را تغییر دهد».

این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: «آقای ظریف در دورانی زندگی می‌کند که برجام امضا شده بود و گروهی که دست‌چین شده بودند به فرودگاه رفتند و در مدح او شعار می‌دادند و او را با امیرکبیر مقایسه می‌کردند. او هنوز فکر می‌کند فتح‌الفتوح کرده است و همچنان مردم باید به نفع او شعار دهند. او با چنین تصوراتی می‌خواهد از انزوای سیاسی خارج شود اما واقعیت این است که مردم پذیرای او نیستند زیرا عملکرد دولت آقای روحانی به ویژه در حوزه سیاست خارجی جای دفاعی باقی نمی‌گذارد. حالا او می‌گوید اگر مسئولان امروزی باور دارند برجام بد بوده، چرا پاره‌اش نمی‌کنند؟ واقعا پاسخ این پرسش خود را نمی‌داند؟ جمهوری اسلامی به تعهدات خود پایبند است و اگر یک نماینده‌ای در دوره‌ای چنین کرده است که یک کپی از متن برجام را آتش زده است، نباید چنین اقدامی را پای نظام نوشت. به نظرم بهتر است آقای ظریف منطقی‌تر حرکت کند و برای مثال از این دست حرف‌هایی که در کلاب‌هاوس زده را مطرح نکند زیرا قضاوت مردم درباره‌اش بدتر می‌شود».

او درخصوص این سخن ظریف که همه موارد برجام با نظر رهبری بوده است، گفت: «آقای ظریف از مظلومیت رهبر معظم انقلاب سوءاستفاده می‌کند. آیا رهبری به او گفتند که با چشم و گوش بسته سندی را امضا کنید؟ آیا رهبری به او گفتند که به هر قیمتی توافقی حاصل شود؟ چرا آقای ظریف سخنی می‌گوید که خلاف واقع است و چرا می‌خواهد بار مسئولیت اعمالی که انجام داده را نپذیرد؟ در بحث علیرضا اکبری هم موضوع روشن است. همان زمان دلسوزان انقلاب هشدار می‌دادند که در تیم مذاکره‌کننده افراد نابابی وجود دارند اما او انکار می‌کرد در نهایت هم که معلم شد اکبری جاسوس بوده است. توصیه‌ام به آقای ظریف این است که همین میزان اعتباری که دارد را با این سخنان از بین نبرد».

واعظ آشتیانی در پایان درباره احتمال حمایت ظریف از لاریجانی در انتخابات مجلس گفت: «آقای لاریجانی فرد باهوشی است و هیچ وقت این هزینه را نمی‌کند که حمایت امثال ظریف و حسن‌ روحانی‌ها را بپذیرد. او سال‌ها در حوزه‌های مختلف کار کرده است و در یک مقطعی تشخیص داد که بهتر است دوره‌ای از مجلس دور باشد. آقای ظریف و رفقایش این‌قدر در افکار عمومی نفوذ ندارند که بتوانند جامعه را برای حمایت از فرد خاصی تهییج کنند و البته آقای لاریجانی هم حمایت امثال او را نمی‌پذیرد».