غلامرضا ظریفیان گفت: تا روز انتخابات اتفاقات پیش‌بینی‌نشده‌ای رخ می‌دهد که شاید بر تغییر فضای سیاسی مؤثر باشد.

غلامرضا ظریفیان: احتمال حضور ظریف در انتخابات در حد صفر است/ ممکن است اصلاح‌طلبان در شرایطی خاص به صورت فردی و نه تشکیلاتی از لاریجانی حمایت کنند/ هیچ بعید نیست اتفاقاتی مانند افشای فایل صوتی ظریف تا روز انتخابات بازهم به وجود آید
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: حضور ظریف در انتخابات تقریبا منتفی شده است. در همین یک هفته گذشته نامه او به رهبر انقلاب مبنی بر تعهدش به نامزدنشدن منتشر شد و متعاقبش فایل صوتی مصاحبه‌اش با سعید لیلاز باعث شد که آن قدر حاشیه برایش ایجاد شود که بعید باشد قصد نامزدی داشته باشد؛ چه اینکه او در گذشته هم بارها گفته بود که نامزد نمی‌شوم. اما اصلاح‌طلبان بعد از او بر چه کسی سرمایه‌گذاری می‌کنند؟ آیا لاریجانی می‌تواند جای ظریف را برای اصلاح‌طلبان پر کند؟

غلامرضا ظریفیان، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «آقای ظریف در چندسال گذشته نشان داد که به دلیل کار حرفه‌ای‌اش سرمایه اجتماعی بالایی دارد و این سرمایه اجتماعی می‌توانست در انتخابات نقش مهم و تعیین‌کننده‌ای ایفا کند. واقعیت این است فردی در حوزه روابط بین‌الملل و گفت‌گوهای بین‌المللی در کشور کم داریم و او فردی بود که می‌توانست با ریاست‌جمهوری‌اش سطح روابط بین‌المللی ایران را افزایش دهد. اصلاح‌طلبان در شرایطی که از ارائه نامزدهای حداکثری خود مانند آقای خاتمی یا سیدحسن آقای خمینی محرومند، بر آقای ظریف حساب ویژه‌ای باز کرده بودند که دیگر عملا امیدی به حضور او در انتخابات نیست».

او ادامه داد: «اصلاح‌طلبان در همین شرایط فعلی هم نمی‌توانند دست از جمهوریت نظام بکشند و تحریم انتخابات در جریان اصلاحات هیچ‌جایگاهی ندارد؛ به همین دلیل اصلاح‌طلبان باید به سمت خیرالموجودین بروند تا اساس انتخابات در کشور و مفهوم انتخاب حفظ شود. با این گزاره حتما بعد از آقای ظریف نیروهایی بررسی می‌شوند که بتوانند از عهده مطالبات عمومی برآیند و مقبولیت اجتماعی داشته باشند».

این فعال سیاسی درباره دلایل عدم حضور ظریف در انتخابات بیان کرد: «آقای ظریف می‌توانست سرمایه اجتماعی بالایی را روانه میدان کند اما به نظر من حتی اگر نامه به رهبر انقلاب مبنی بر عدم نامزدی‌اش نمی‌نوشت یا فایل صوتی اخیر هم منتشر نمی‌شد، بازهم او وارد انتخابات نمی‌شد زیرا آقای ظریف باور دارد صرفا در یک تخصص مشخص مهارت دارد و نمی‌تواند کشور را اداره کند؛ از سوی دیگر او پیش از این بارها گفته است که نامزد نمی شود زیرا می‌داند کشور با مشکلات متعددی روبه‌رو است و دولت آینده کار ساده‌ای در پیش ندارد. به هر روی احتمال حضور آقای ظریف در انتخابات در حد صفر است».

او درباره تحولات پیش‌بینی‌نشده‌ای که ممکن است تا انتخابات رخ دهد، اظهار کرد: «واقعیت این است که نمی‌شود تا انتخابات هیچ موضوعی را به صورت قطعی بیان کرد زیرا تردید نکنید تا روز انتخابات اتفاقات پیش‌بینی‌نشده‌ای رخ می‌دهد که ممکن است بر تغییر فضای سیاسی مؤثر باشد. مثلا چه کسی فکر می‌کرد ناگهان یک فایل صوتی محرمانه از ظریف منتشر شود؟ ممکن است تا روز انتخابات از این دست اتفاقات زیاد رخ دهد».

او درباره احتمال حمایت اصلاح‌طلبان از علی لاریجانی تصریح کرد: «آقای لاریجانی چهره‌ای موجه و معقول است اما بعید به نظر می‌رسد که اعضای نهاد اجماع‌ساز از او حمایت کنند. اکنون باید هر ده عضو از نهاد اجماع‌ساز یک نامزد معرفی کنند که در نهایت هر یک از نامزدها که بتوانند دوسوم آراء اعضا را به خود اختصاص دهند، به عنوان گزینه نهایی معرفی شوند. شاید تحقق چنین شرایطی بر آقای لاریجانی سخت باشد. از سوی دیگر در این دوره از انتخابات مسئله اقبال عمومی بسیار مهم است و فکر می‌کنم اقبال عمومی آقای لاریجانی بیش از نامزدهای اصلاح‌طلب نباشد».

ظریفیان در پایان گفت: «اگر در مقام مقایسه باشیم شاید بتوان گفت آقای لاریجانی در مقایسه با فلان نامزد اصلاح‌طلب رأی بیشتری دارد اما به طور کلی رأی چندانی ندارد. بعد هم حالا یک حزبی از اصلاح‌طلبان مانند کارگزاران از او حمایت می‌کند یا بخش‌هایی از اصولگرایان سنتی از او حمایت می‌کنند؛ مگر آنها چه پایگاه اجتماعی‌ای دارند که بتوانند تعیین‌کننده باشند اما این را هم بگویم که ممکن است در شرایطی که اصلاح‌طلبان نتوانند نامزدی معرفی کنند به صورت فردی و نه در قالب تشکیلاتی به لاریجانی رأی دهند و از او حمایت کنند».