یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: اروپایی‌ها آنقدر نفوذ ندارند که بتوانند سیاست‌های آمریکا را در قبال ایران تغییر دهند.

اروپایی‌ها در موضوع برجام تحت امر آمریکا رفتار می‌کنند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: سفر اخیر نماینده اتحادیه اروپا به ایران چه معنایی دارد؟ آیا اروپایی‌ها با هماهنگی آمریکایی‌ها برای ایجاد گشایشی در مسیر مذاکرات به ایران آمده‌اند یا نه این سفر را نباید به این میزان موسع تفسیر کرد؟

 امیرعلی ابوالفتح، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «ایران و اروپا با یکدیگر قطع ارتباط نبوده‌اند و همواره در برخی مسائل ارتباطی داشته‌اند و پیام‌ها رد و بدل می‌شده و دیدارهایی هم در بین بوده است و حتی آقای رئیسی با آقای مکرون دیدار داشت. بنابراین اینکه بگوییم آمدن نماینده اتحادیه اروپا به ایران به معنای آن است که اروپا می‌خواهد زبان آمریکا باشد یا نه معلوم نیست اما به هر حال هستند کشورهایی می‌خواهند مفاهمه‌ای میان ایران و آمریکا ایجاد کنند؛ مانند قطر یا ژاپن و بعید نیست که اروپایی‌ها هم بخواهند این تفاهم را شکل دهند ولی مسئله آن است که اروپایی‌ها در موضوع برجام کاملا در تحت امر آمریکا رفتار می‌کنند و آمریکا اجازه نمی‌دهد اروپایی‌ها نقش مستقلی در موضوع برجام ایفا کنند».

او ادامه داد: «اروپایی‌ها آنقدر نفوذ ندارند که بتوانند سیاست‌های آمریکا را در قبال ایران تغییر دهند. پس در حوزه برجام و مسئله ارتباط با ایران جدای از آمریکا رفتار نمی‌کنند اما اینکه بین خودشان اختلافاتی وجود دارد، بحث دیگری است که در این زمینه هم شاید اختلافاتی بر سر موضوعاتی وجود داشته باشد اما در سیاست‌های کلان اروپایی‌ها بیش از هر زمان وابسته آمریکا هستند زیرا از جانب روسیه احساس خطر می‌کنند و تصور می‌کنند اگر آمریکا پشتشان نباشد، روسیه برایشان به بحرانی بسیار جدی تبدیل می‌شود».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «اروپایی‌ها در موضوعات کلان مانند شیوه مواجهه غرب با روسیه، چین و ایران و این دست موضوعات دنباله‌روی آمریکا هستند و شاید گاهی سیاست‌های اعلامی‌شان خلاف این شرایط به نظر برسد اما در سیاست‌های اِعمالی همان رفتاری را انجام می‌دهند که مطلوب آمریکاست».

ابوالفتح در پایان گفت: «من بسیار بعید می‌دانم که تا پایان دولت اول بایدن موضوع برجام و تحریم‌های آمریکا حل شود و شاید اگر بایدن بار دیگر بتواند رئیس‌جمهور آمریکا شود، کورسویی از امید دیده شود. ایران و آمریکا در مسیر تنش‌زدایی قرار ندارند و هرچه جلو می‌رویم اختلافات بیشتر هم می‌شود. حالا ممکن است در این بین با وساطت برخی کشورها توافقاتی مانند تبادل زندانیان انجام شود اما احیای برجام بسیار بعید است».