حسین کنعانی‌مقدم گفت: تصور می‌کنم بعد از موعدی که آژانس تعیین کرده، پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت می‌رود.

ممکن است قطعنامه‌ای مانند 598 درباره ایران صادر شود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: وضعیت در حوزه سیاست خارجی مبهم است؛ از یک‌سو شورای حکام قطعنامه‌ای علیه ایران صادر کرده و از طرفی آژانس گفته که اگر ایران به پرسش‌هایش پاسخ مناسب ندهد، پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت می‌رود.

حسین کنعانی‌مقدم، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، در تحلیل اوضاع کنونی سیاست خارجی به «مثلث‌آنلاین» گفت: «قطعنامه شورای حکام کاملا سیاسی بود زیرا از نظر فنی مواردی که مطرح کرده‌اند صرفا بر اساس گزارش‌هایی مشکو بود. ایران می‌گوید اگر قرار است به پروتکل الحاقی عمل شود همه موارد باید رعایت نمی‌شود و این طور نیست که صرفا ما اجازه بازرسی بدهیم و شما هیچ کاری نکنید».

او ادامه داد: «باتوجه به اینکه آمریکا از قطعنامه 2231 خارج شده این قطعنامه عملا قابلیت اجرای خود را از دست داده است. ما می‌خواهیم این قطعنامه ادامه یابد و میز مذاکره را هم ترک نکرده‌ایم اما طرحی که آمریکا و رژیم صهیونیستی پی گرفته‌اند، خلاف این حالت است. اخیرا یکی از مقامات صهیونیستی گفت که تا دو سال آینده ایران به سلاح هسته‌ای دست نمی‌یابد و فعلا قصد حمله نداریم. سخنی عجیب بود زیرا همیشه صهیونیست‌ها می‌گفتند ایران در آستانه عبور از نقطه گریز است».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «من به نمایندگان مجلس هم گفته‌ام و در رسانه‌ها هم این پیشنهاد را مطرح کرده‌ام که باید یک رفراندوم درباره برجام برگزار شود؛ اینکه در برجام بمانیم یا از آن خارج شویم؛ مانند کاری که انگلستان درباره ماندن در اتحادیه اروپا یا خروج از آن انجام داد».

او درباره اینکه سرنوشت برجام چه می‌شود، اظهار کرد: «مسئولان تصور می‌کنند با طولانی‌شدن مذاکرات دستاورد بیشتری خواهیم داشت؛ درصورتی که این‌طور نیست. خوب بود که در کوتاه‌مدت می‌توانستیم تحریم‌ها را رفع کنیم که نشد. اکنون باید تکلیف را روشن کرد. بایدن هم باتوجه به آنکه کنگره در اختیار جمهوری‌خواهان افتاد عملا اختیاری ندارد و نمی‌تواند به عنوان تضمین حضور آمریکا در برجام، توافق با ایران را به تصویب کنگره برساند. هم ترامپ، هم دیگر نامزد جمهوری‌خواه ریاست‌جمهوری‌خواه هم گفته‌اند در صورتی که رئیس‌جمهور شوند از برجام خارج می‌شوند. بنابراین مذاکرات و برجام به بن‌بست رسیده است و باید تکلیف روشن شود».

کنعانی‌مقدم در پایان گفت: «من تصور می‌کنم بعد از موعدی که آژانس تعیین کرده، پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت می‌رود و به دلیل آنکه احتمالا غربی‌ها استناد می‌کنند که ایران قطعنامه 2231 را رعایت نکرده، هم پرونده را به شورای امنیت می‌فرستند و هم قطعنامه‌ای مشابه 598 صادر می‌کنند مبنی بر اینکه ایران ملزم به رعایت مفاد برجام است. به هر حال می‌خواهند اجماع جهانی علیه ایران شکل دهند و در این بین روسیه و چین هم حق وتویی نخواهند داشت زیرا موضوع بر سر قطعنامه‌ صادر شده‌ است که یک بار رأی به تصویب آن داده‌اند. این را هم بگویم که مقامات ما مانند آقای اسلامی نباید سخنانی بگویند که باعث تحریک طرف‌های مقابل شود. امروز وقت سخنان تحریک‌آمیز نیست زیرا آنها هدفشان ایجاد اجماع علیه ایران است».