سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن محکوم کردن هتک حرمت قرآن در سوئد، خواستار پاسخگویی دولت این کشور شد و گفت: ادعاهای بدون عمل مقامات سوئدی در محکومیت و مخالفت با تعرض به قرآن کریم کافی نیست.

واکنش ایران به تکرار هتک حرمت قرآن در سوئد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن محکوم کردن هتک حرمت قرآن در سوئد، خواستار پاسخگویی دولت این کشور شد و گفت: ادعاهای بدون عمل مقامات سوئدی در محکومیت و مخالفت با تعرض به قرآن کریم کافی نیست.

روز گذشته باز هم شاهد تکرار مجدد اهانت به قرآن کریم در سوئد بودیم. اقدام هتاکانه‌ای که با واکنش ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز روبرو شد.

در همین خصوص ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (یکشنبه) نهم مهر ماه اهانت مجدد به ساحت مقدس قرآن کریم در سوئد را به شدت محکوم کرد.

اهانت به قرآن کریم در سوئد مسبوق به سابقه است و تیر ماه سالجاری این اقدام در سوئد انجام و چندین بار هم تکرار شد که واکنش تند کشورهای مسلمان و همچنین جمهوری اسلامی ایران را به همراه داشت.

وی با بیان اینکه متاسفانه همچنان شاهد تکرار جسارت به مقدسات اسلامی در اقدامی مغایر با مبانی اصیل حقوق بشر هستیم، خاطرنشان کرد: این اقدامات نفرت پراکنانه، هتاکی و تعرض به حقوق و ارزش‌های بیش از دو میلیارد مسلمان، در مقابل حضور منفعل پلیس سوئد که حفظ امنیت و ممانعت از تعرض به حقوق دیگران مهمترین مسؤولیت آن است، صورت گرفته که البته از ذهن مردم آزاداندیش و حقیقت جوی جهان هرگز پاک نخواهد شد.

کنعانی با ذکر این نکته که از نظر جمهوری اسلامی ایران ادعاهای بدون عمل مقامات سوئدی در محکومیت و مخالفت با تعرض به قرآن کریم کافی نیست، اظهار داشت: از دولت سوئد انتظار می‌رود ضمن پایبندی جدی به اصول بنیادین حقوق بشر و تلاش برای ترویج اخلاق و همزیستی مسالمت آمیز ادیان از طریق انجام اقدامات عملی و موثر، به بدیهی‌ترین مطالبه مسلمانان و موحدان جهان مسؤولانه پاسخ دهد.

چند روز پیش نیز شاهد هتک حرمت قرآن کریم در هلند بودیم که با واکنش تند سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روبرو شد. (جزئیات بیشتر)

در پی هتک حرمت قرآن کریم در سوئد که چندین بار انجام شد، جمهوری اسلامی ایران اقدام به عدم پذیرش سفیر جدید سوئد در تهران کرد و سفیر جدید ایران هم که عازم استکهلم شد، عزیمتش تا زمان تغییر رویکرد دولت سوئد در این خصوص متوقف شد.

اخیرا و در حاشیه هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک نیز «توبیاس بیلستروم» وزیر امور خارجه سوئد با حضور در محل اقامت حسین امیرعبداللهیان در نیویورک با وی دیدار و گفت‌وگو کرد. امیرعبداللهیان در این دیدار خطاب به همتای سوئدی به جریحه دار شدن احساسات ۲ میلیارد مسلمان جهان از اهانت‌های مکرر به قرآن کریم در کشور سوئد اشاره کرد و افزود: دفاع از ارزش‌های سوئد به قیمت نادیده گرفتن ارزش‌های ۲ میلیارد مسلمان جهان قابل پذیرش نیست، فلذا می‌خواهیم بر اهمیت و ضرورت مسئولیت پذیری و پاسخگویی دولت سوئد در این زمینه تاکید کنیم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین گفت که در مورد تبادل سفرا منتظر یک اقدام خوب درباره قرآن کریم در کشور سوئد هستیم.