آسان‌ترین روش‌ها برای درمان سندروم پلیکا (Plica Syndrome)
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مفصل زانو توسط یک کپسول پر از مایع به نام غشای سینوویال احاطه می‌شود و پلیکا نوعی چین‌خوردگی در غشای اطراف این مفصل است. در مرحله جنینی شما سه کپسول به نام سینوویال پلیکا دارید که در اطراف مفصل زانو تکامل پیدا می‌کنند. این‌ها معمولاً قبل از تولد جذب بدن می‌شوند. با این حال، یک مطالعه در سال 2006 نشان داد که 95 درصد از افرادی‌که تحت عمل جراحی آرتروسکوپی قرار گرفته بودند، بقایایی از سینوویال پلیکا را داشتند.

سندروم پلیکا (Plica Syndrome) زمانی اتفاق می‌افتد که یکی از پلیکاهای شما در اثر آسیب ملتهب شود. این مساله اغلب در وسط کاسه زانو اتفاق می‌افتد و به‌عنوان سندروم پلیکا داخلی شناخته می‌شود. از علائم آن می‌توان به احساس درد، تورم و بی‌ثباتی در وسط زانو اشاره کرد.

سندروم پلیکا در بین ورزشکاران، به ویژه آن‌هایی که می‌دوند یا دوچرخه‌سواری می‌کنند، شایع‌تر است. با این حال، این وضعیت می‌تواند نتیجه آسیب ناشی از سقوط، تصادف رانندگی یا انواع دیگر تروما نیز باشد.

معمولاً می‌توان آن را با دارودرمانی و فیزیوتراپی با موفقیت درمان کرد، اگرچه برخی از افراد ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند. شرکت تجهیزات پزشکی برجیس با برخورداری از بیش از ده سال سابقه در زمینه عرضه انواع وسایل پزشکی به‌خصوص دستگاه فیزیوتراپی خانگی، می‌تواند در زمینه تسریع روند بهبودی به شما کمک کند.

علائم سندروم پلیکا

علامت اصلی سندروم پلیکا درد زانو است که می‌تواند در هنگام استفاده از پله‌ها یا خم شدن روی زانوها بدتر شود. از سایر علائم این سندروم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احساس گرفتگی یا قفل شدن زانو هنگام بلند شدن از روی صندلی پس از نشستن طولانی‌مدت
  • شنیدن صدایی شبیه به کلیک یا ترک‌خوردگی هنگام خم کردن یا دراز کردن زانو
  • احساس بی‌ثباتی پاها در هنگام استفاده از پله‌ها یا حرکت در سراشیبی یا سربالایی
  • احساس وجود پلیکای متورم هنگام وارد کردن فشار دست روی کلاهک زانو

علل بروز سندروم پلیکا

سندروم پلیکا معمولاً در اثر فشار یا استفاده بیش‌ازحد از زانو ایجاد می‌شود. این مساله اغلب به‌دلیل انجام تمریناتی مانند دویدن، دوچرخه‌سواری یا صخره‌نوردی بروز می‌کند چراکه شما را ملزم به خم کردن و صاف کردن مکرر زانوی خود هستید. آسیب ناشی از سقوط یا تصادف رانندگی نیز می‌تواند باعث بروز سندروم پلیکا یا تنگی کانال نخاعی شود.

نحوه تشخیص سندروم پلیکا

برای تشخیص سندروم پلیکا، پزشک شما با یک معاینه فیزیکی شروع می‌کند تا بتواند سایر علل احتمالی درد زانو مانند منیسک پاره شده، تاندونیت یا التهاب تاندون و آسیب به استخوان زانو را نیز بررسی کند. حتماً با پزشک خود در مورد ورزش‌های روتین یا حرفه‌ای که انجام می‌دهید یا سابقه هرگونه تصادف یا آسیب صحبت کنید.

پزشک ممکن است از نتایج اسکن ام‌آرآی (MRI) یا تصویربرداری با اشعه ایکس برای مشاهده بهتر وضعیت ساختارهای داخلی زانوی شما استفاده کند. نوار عصب عضله یا الکترومیوگرافی نیز می‌تواند مشکلات عصبی ناحیه زانو در سندروم پلیکا را مشخص کند.

روش‌های درمان سندروم پلیکا

5

خوشبختانه سندروم پلیکا به‌خوبی به فیزیوتراپی یا برنامه ورزشی خانگی پاسخ می‌دهد. تمرینات ورزشی معمولاً شامل کشش همسترینگ و تقویت عضلات چهارسر ران هستند. اکثر افراد ظرف شش تا هشت هفته پس از شروع یک برنامه فیزیوتراپی یا ورزشی، احساس آرامش می‌کنند. در زمینه قیمت دستگاه فیزیوتراپی می‌توانید از مشاورین شرکت برجیس مشاوره بگیرید. در ادامه به جزئیات این تمرینات ورزشی و سایر روش‌های درمان سندروم پلیکا اشاره خواهیم کرد.

تمرینات تقویت‌کننده عضلات چهارسر ران

پلیکای داخلی به طور غیرمستقیم به عضله چهار سر ران شما (ماهیچه بزرگی در ران) متصل است. بنابراین اگر عضله چهارسر ران شما ضعیف باشد، به احتمال زیاد در اثر یک حادثه درگیر این سندروم خواهید شد. از تمرینات مؤثر در تقویت عضلات چهارسر ران می‌توان به پرس پا و مینی اسکات اشاره کرد. هم‌چنین می‌توانید شنا، دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی را امتحان کنید.

تمرینات کشش همسترینگ

همسترینگ گروهی از ماهیچه‌ها هستند که در قسمت پشت ران‌ها از لگن تا استخوان ساق پا کشیده می‌شوند. معمولاً از آن‌ها برای خم کردن زانوی خود استفاده می‌کنید. اصولاً عضلات همسترینگ سفت و منقبض‌شده فشار بیشتری را روی جلوی زانو، جایی‌که پلیکا قرار دارد، وارد می‌کنند. در این شرایط، یک فیزیوتراپیست می‌تواند با ارائه تمرینات کششی ویژه به آرامش عضلات همسترینگ کمک کند. اکثر این تمرینات را می‌توان در حالت نشسته یا ایستاده انجام داد. هنگامی‌که برخی از حرکات کششی را یاد گرفتید، سعی کنید آن‌ها را چندین بار در روز انجام دهید تا بتوانید عضلات خود را آرام نگه‌دارید.

تزریق داروهای کورتیکواستروئید

6

اگر التهاب زانو ورزش کردن یا انجام فعالیت بدنی را برای شما سخت کند، پزشک ممکن است برای تزریق کورتیکواستروئید به زانو اقدام کند. اگرچه این کار درد را به طور کامل ناپدید می‌کند، اما مهم است که همچنان حرکات کششی و تمرین روتین خود را ادامه دهید. اگر این کار را نکنید، پس از از بین رفتن اثرات کورتیکواستروئید، درد زانو دوباره عود می‌کند.

عمل جراحی

اگر فیزیوتراپی کمکی نکرد، ممکن است به روشی به نام جراحی آرتروسکوپی نیاز داشته باشید. تجربه نشان داده است که این روش نسبت به سایر انواع جراحی زانو کمتر تهاجمی است. ابتدا پزشک دوربین کوچکی به نام آرتروسکوپ را از طریق یک بریدگی کوچک در کنار زانو وارد می‌کند. سپس برای برداشتن پلیکا یا تنظیم موقعیت آن از ابزارهای جراحی کوچک استفاده می‌شود.

پس از جراحی، پزشک شما را به یک فیزیوتراپیست ارجاع می‌دهد تا به شما در بازسازی قدرت زانو کمک کند. معمولاً برای کاهش درد و تورم با ورزش ملایم شروع می‌کنید. در نهایت به سراغ تمرینات چالش‌برانگیزتری برای تقویت عضلات چهارسر ران، همسترینگ و ساق پا خواهید رفت.

روند بهبودی پس از عمل جراحی سندروم پلیکا به عوامل مختلفی از جمله سلامت کلی شما و وضعیت زانوی آسیب‌دیده بستگی دارد. به خاطر داشته باشید که ممکن است لازم باشد چندین هفته صبر کنید تا بتوانید با همان شدت قبل ورزش و فعالیت بدنی انجام دهید.

سخن آخر

سندروم پلیکا می‌تواند دردناک باشد و شما را از انجام فعالیت‌هایی که از آن‌ها لذت می‌برید باز دارد. پس اگر درد و تورم زانو دارید یا اگر دامنه حرکتی زانو شما کاهش پیدا کرده است، حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. خوشبختانه، با مراقبت‌های سریع و مناسب می‌توان این بیماری را با موفقیت مدیریت کرد.