تیرآهن‌ ها در انواع و سایزهای مختلفی تولید می‌ شوند و هر یک دارای کاربردهای خاصی در ساختمان سازی هستند. تیرآهن‌ هایی که در ایران استفاده می‌ شوند مطابق با استانداردهای IPE، IPB و INP هستند که تفاوت‌ هایی با یکدیگر دارند.

تفاوت تیرآهن IPB و IPE و INP در چیست؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

 

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین: گروه اقتصاد مثلث‌آنلاین: تفاوت اساسی این تیرآهن ها در شکل و ابعاد شاخه های آنهاست. تفاوت ها باعث می شوند که هر نوع تیرآهن دارای خصوصیات مکانیکی و استاتیکی مخصوص به خود باشد.

تیرآهن چیست؟

تیرآهن از جمله اجزای اسکلت فلزی سازه هستند که به عنوان شبکه‌ ای از ستون‌ های عمودی و افقی به عنوان تیر اصلی، کلاف و فرعی، مسئولیت تحمل بار دیوارها و سقف‌ ها را بر عهده دارد. تیرهای فولادی تکیه‌گاه‌های سازه‌ ای هستند که از فولاد آلیاژی از کربن و آهن ساخته می‌ شوند که به دلیل استحکام مشهور است. تیرها برای تکیه گاه ساختمان حیاتی هستند و بار ساختمان را به صورت جانبی پخش می کنند تا از توزیع یکنواخت آن اطمینان حاصل شود، به طوری که ساختمان مستعد کمانش یا افتادگی نخواهد بود. فولاد به دلایلی یک ماده محبوب برای تیرآهن ها است که از جمله آن ها می توان به استحکام فوق العاده آن اشاره کرد و بنابراین می توان از آن در سازه هایی استفاده کرد که در غیر این صورت از نظر ساختاری ناامن تلقی می شوند.

تولید کنندگان تیرآهن های فولادی را در چندین شکل و طول استاندارد برای کاربردهای مختلف تولید می کنند. همچنین می توان تیرهای فولادی را سفارش داد که به سفارش ساخته می شوند، که ممکن است زمانی که ساختمانی از نظر طراحی غیرعادی است، ضروری باشد. معمولا حمل و نقل ویژه برای تیرها مورد نیاز است، زیرا آن ها بزرگ و سنگین هستند، که حمل و نقل آنها دشوار است. مهم ترین موضوعی که در هنگام خرید تیرآهن باید به آن توجه نمایید که تیرآهن درخواستی شما قرار است چه کاربرد و استفاده ای در سازه داشته باشد و مطابق با آن تیرآهن مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

به طور کلی تیرآهن‌ هایی که در بازار ایران عرضه می‌ شوند از لحاظ کاربرد و شکل ظاهری به چهار دسته IPB، INP، IPE و CPE تقسیم‌ بندی می‌ شوند. برای بررسی کاربردهای انواع این تیرآهن‌ ها لازم است به موضوع تفاوت تیرآهن IPB و IPE  و INP بپردازیم.

آنچه دیگران می خوانند:

معرفی تیرآهن IPE

تیرآهن IPE دارای شکل مقطع I است که دو بال و یک جان دارد. بال‌های تیرآهن IPE هم اندازه و هم زاویه هستند و جان آن نسبت به بال‌ها کمترین ضخامت را دارد. تیرآهن IPE به دلیل شکل مقطع مناسب خود، دارای مقاومت بالای خمشی و کششی است و در نتیجه می‌تواند بارهای سنگین را تحمل کند. تیرآهن IPE در ابعاد و وزن‌های مختلف تولید می‌شود که با استانداردهای بین‌المللی مطابقت دارد. در تولید تیرآهن IPE از استانداردی اروپایی استفاده می گردد و ارتفاعی بین 80 تا 600 میلی‌ متر دارند و ضخامت بال‌ ها در این نوع تیرآهن از ابتدا تا انتها به صورت ثابت می‌ باشد. عمدتا از این تیرآهن در صنعت ساختمان سازی به منظور ساخت ستون، خرپا و ... استفاده می‌ کنند.  تولید آهن‌ آلات مطابق با استاندارد IPE یکی از پرطرفدارترین روش‌ های ساخت در ایران محسوب می‌ شود.

 

معرفی تیرآهن IPB

در بررسی تفاوت تیرآهن IPB و IPE و IPN لازم است که تیرآهن‌ های IPB را به خوبی معرفی کنیم تا بتوانید در ادامه تفاوت‌ های میان آن‌ ها را به خوبی درک کنید. این نوع از تیرآهن‌ ها با استاندارد IPB تولید شده و دارای ظاهری به شکل H هستند و در مقایسه با تیرآهن‌ های IPE دارای بال‌ های پهن‌ تری می‌ باشند. ارتفاع این مدل از تیرآهن‌ ها بین 100 تا 1000 میلی‌ متر متغیر است و عمدتا برای ستون‌ ها مورد استفاده قرار می‌ گیرد. تیرآهن‌ های ساخته شده بر اساس استاندارد IPE خود دارای سه نوع هاش سبک، هاش متوسط و هاش سنگین است و با استفاده از فولادهای St44، St52 وSt37 تولید می‌ شوند. ولی عمدتا تیرآهن هاش به دو دسته تیرآهن هاش سبک و تیرآهن هاش سنگین تقسیم می‌شود. عمده تفاوت این دو تیرآهن در ضخامت آن‌ هاست. تفاوت ضخامت تیرآهن هاش سبک و سنگین باعث شده کاربردهای مختلفی نیز داشته باشند.

 این تیرآهن‌ ها ظرفیت تحمل بار بیشتری در مقایسه با سایر تیرآهن‌ ها دارند و از مقاومت بالاتری برخوردار هستند به همین دلیل کاربردهای گسترده‌ تری دارند.

معرفی تیرآهن INP

یکی دیگر از انواع تیرآهن‌ های موجود در بازار تیرآهن‌ های INP هستند که بر اساس استانداردهای چین و روسیه تولید می‌ شود. این تیرآهن‌ ها نیز به شکل I انگلیسی هستند. اما ضخامت بال آن‌ ها از ابتدا تا انتها یکسان نیست. به طوری که ضخامت بال با فاصله گرفتن از جان تیرآهن کاهش پیدا می‌ کند. تیرآهن‌ های IPN ارتفاعی بین 80 تا 600 میلی‌ متر دارند و عمدتا در پل‌ سازی، ساختمان سازی، برج‌ سازی، اسکله‌ سازی و سد سازی مورد استفاده قرار می‌ گیرند. با توجه به اینکه این تیرآهن‌ ها دارای تحمل بار کمتری نسبت به نوع IPE هستند قیمت تیرآهن این مدل نیز به همین میزان کمتر است.

 

4 تفاوت تیرآهن IPB و IPE و IPN

این تیرآهن ها از نظر شکل مقطع، ابعاد، وزن و خواص مکانیکی با یکدیگر تفاوت دارند. در ادامه به بررسی این تفاوت ها می پردازیم.

تیرآهن IPB یا HEB یک تیرآهن با شکل مقطع H است که دارای پرده های عریض و ضخامت زیاد است. این تیرآهن برای بارهای سنگین و فشارهای بالا مناسب است و دارای مقاومت بالای خمشی و برشی است.

تیرآهن IPE یا I یک تیرآهن با شکل مقطع I است که دارای پرده های باریک و ضخامت کمتر از IPB است. این تیرآهن برای بارهای متوسط و فشارهای پایین تر مناسب است و دارای مقاومت خمشی و برشی کمتر از IPB است. در ادامه به صورت کامل به بیان تفاوت های این تیرآهن ها از جنبه های مختلف می پردازیم:

تفاوت در ظاهر

تیرآهن‌ های IPE یا بال نیم پهن موازی ظاهری شبیه I انگلیسی دارد و ضخامت بال‌ های آن در تمامی قسمت‌ ها یکسان است، از این رو در سازه‌ های ایرانی خیلی پرمصرف می‌ باشد و یک تیرآهن معمولی محسوب می‌ شود. تیرآهن IPB یا بال‌ پهن موازی به شکل حرف انگلیسی H است و در آن طول بال‌ ها نسبت به نوع IPE بیشتر است. تیرآهن‌ های IPB دارای دو نوع سبک L و سنگین V است.

تیرآهن IPN یا بال باریک شیب‌ دار از لحاظ ظاهری به صورتی است که با فاصله گرفتن از جان تیر از ضخامت بال‌ ها کم می‌شود. همین ویژگی‌ های ظاهری موجب تفاوت در قیمت تیرآهن‌ ها می‌ شود.

 

تفاوت در استاندارد تولیدی

تفاوت تیرآهن IPB و IPE و IPN در استاندارد تولیدی آن‌ ها است. روش تولید تیرآهن IPE بر اساس استانداردهای اروپا می‌ باشد و تیرآهن‌ های IPN نیز مطابق با استانداردهای چین و روسیه تولید می‌ شوند. در ایران تیرآهن‌ های IPE بر اساس استاندارد ملی ایران به شماره 1791  و  مطابق با استاندارد DIN1025-5  تولید می‌ شوند. همچنین تیرآهن‌ های بال‌ پهن موازی مطابق با استاندارد ملی ایران ISIRI 14484 و بر اساس IPB و استانداردهای DIN1025-2  تولید می‌ شوند. تیرآهن‌ های IPN نیز بر اساس استاندارد ملی ایران به شماره ISIRI 13781 و مطابق با استاندارد DIN 1025-3 ساخته می‌ شود.

تفاوت در ویژگی‌ ها مطابق جدول اشتال

این جدول توسط مهندسی آلمانی به نام خانم مارتا اشتابدر بورگر جهت انواع مقاطع فولادی طراحی شده است. در جدول اشتال تمامی خصوصیات انواع پروفیل‌ های فلزی درج شده است و ابزاری بسیار کاربردی برای مهندسین عمران محسوب می‌ شود. بر اساس کارایی پروفیل مد نظر در طراحی سازه توسط مهندسین عمران و اطلاعاتی که در این جدول وجود دارد می‌ توان بهترین پروفیل را انتخاب نمود. هر یک از تیرآهن‌ ها نیز دارای این جداول به خصوص هستند و در هنگام خرید تیرآهن می‌ توانید آن‌ ها را مطالعه کنید.

تفاوت در کاربرد

تیرآهن‌های IPB در مقایسه با تیرآهن IPE سطح مقطع بیشتری دارند و در بار ثابت در معرض تنش کمتری قرار می‌ گیرند. علاوه بر این تیرآهن H به علت سطح مقطع بزرگ‌ تر موجب انتقال تنش کمتر و استفاده بیشتر از آن برای ستون‌ ها می‌ شود.

در تیرآهن IPB اندازه عرض جان و بال یکسان است، از این رو دارای عملکرد بهتری در مقابل اعمال نیروهای خمشی و برشی است. تیرآهن‌ های H با توجه به سطح مقطع خاصی که دارند دارای کاربردهای گسترده‌ ای هستند و مقرون به‌ صرفه‌ تر می‌ باشند. به طوری که این تیرآهن‌ ها به دلیل ساخت ساده، وزن سبک و صرفه‌ جویی در هزینه به پر فروش‌ ترین تیرآهن‌ ها در بازار ایران تبدیل شده‌ اند. تیرآهن‌ های I نیز در ساخت ساختمان‌ ها و پل‌ های قاب‌ دار فولادی مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

 

 قیمت انواع تیرآهن موجود در بازار ایران

قیمت تیرآهن در بازار ایران به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله آن‌ ها می‌ توان به میزان عرضه و تقاضا، قیمت ارز، قیمت سنگ‌ آهن، قیمت جهانی فولاد و ... اشاره نمود. مقاطع فولادی و تیرآهن به صورت شاخه‌ ای و کیلویی در بازار مورد معامله قرار می‌ گیرند. برای خرید تیرآهن و اطلاع از قیمت آن کافی است که در اینترنت جستجو کنید تا با مقایسه قیمت برندهای مختلف تیرآهن با کمترین قیمت ممکن را تهیه نمایید. همچنین برای اطلاع از قیمت روز تیرآهن ضمن جستجوی آنلاین می‌ توانید با نمایندگی‌ های فروش برند تیرآهن مورد نظر خود تماس برقرار نمایید.

 

راهنمای خرید تیرآهن با توجه به تفاوت های آن ها

تیرآهن یکی از مهمترین مصالح ساختمانی است که در بسیاری از پروژه های عمرانی و صنعتی استفاده می شود. تیرآهن ها بر اساس شکل، اندازه، کیفیت و نوع فولاد مورد استفاده دارای تفاوت های مختلفی هستند. برای خرید تیرآهن مناسب برای نیاز خود، باید به چند نکته توجه کنید:

شکل تیرآهن: همان طور که بیان شد تیرآهن ها به دو شکل I و H در بازار عرضه می شوند. تیرآهن H نسبت به تیرآهن I دارای ظرفیت باربری بالاتر، وزن کمتر و قابلیت اتصال بهتر است.

اندازه تیرآهن: اندازه تیرآهن را می توان با سه عامل ارتفاع، عرض و ضخامت بال ها و جان مشخص کرد. این عوامل بر حسب میلیمتر در جدول های استاندارد ذکر می شوند. برای انتخاب اندازه مناسب تیرآهن، باید به نوع کاربرد، طول تیر، نوع بار و شرایط نصب آن توجه کرد.

کیفیت تیرآهن: کیفیت تیرآهن را می توان با دو عامل نوع فولاد و استاندارد ساخت آن سنجید. نوع فولاد تیرآهن را می توان با علامت های ST، ST37، ST44 و ST52 مشخص کرد. این علامت ها نشان دهنده درصد کربن در فولاد هستند که بر خواص مکانیکی آن تأثیر دارند. به طور کلی، فولاد های با درصد کربن پایین دارای قابلیت خمش و جوشکاری بالاتر هستند. استاندارد ساخت تیرآهن را می توان با علامت های DIN، EN، ASTM و ISIRI مشخص کرد. این علامت ها نشان دهنده نظام های استاندارد سازمان های مختلف هستند که بر روی تیرآهن حک می شوند. این استانداردها شامل الزامات فنی و کنترل کیفی در زمینه های مختلف مانند ابعاد، جنس، خواص، آزمایشات و بسته بندی هستند. در نهایت باید خرید تیرآهن در بازار می تواند با نکات ریز بسیاری همراه باشد که رعایت کردن هریک از این موارد می تواند تاثیر بسیار زیادی در کیفیت و کمیت خرید شما داشته باشد.

آنچه دیگران می خوانند:

جمع بندی

در این مطلب به طور کامل به تفاوت تیرآهن IPB و IPE و INP  و قیمت آن‌ها پرداختیم. خرید تیرآهن از مهم ترین قسمت خرید مصالح برای ساخت سازه به شمار می آید. اگر نوع و کارکرد سازه به درستی مشخص نگردد، عملا خرید تیرآهن به مشکل می خورد. امیدوارم  که این اطلاعات به شما هنگام خرید مواد مورد نیازتان در ساخت و ساز یاری دهد.