کدام ارزهای استیبل کوین ها میتوانند جایگزین تتر می شوند؟ این سوالی است که در این مقاله قصد داریم به آن پاسخ دهیم.

بهترین استیبل کوین های جایگزین تتر
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

کدام ارزهای استیبل کوین ها  میتوانند جایگزین تتر می شوند؟ این سوالی است که در این مقاله قصد داریم به آن پاسخ دهیم.

همان طور که می دانید معروف ترین و مهم ترین استیبل کوین بازار ارز دیجیتال تتر است. به همین دلیل حجم معاملات بالایی هم دارد. به طوری که معاملات آن در روز دو برابر بیت کوین بوده و سایر ارزها نیست با اختلاف زیادی پیشی گرفته است. با این وجود بسیاری از تریدرها بر این عقیده اند که کل سرمایه خود را نباید برای خرید و فروش یک ارز به خصوص استفاده کنند. از این روی به دنبال استیبل کوین های جایگزین تتر و یا همراه با تتر هستند.

این کار می تواند چالش بر انگیز باشد. به دلیل این که اولا استیبل کوینی معتبرتر از تتر نداریم و دوما بازارهای کوچک تر ریسک بیشتری با خود به همراه دارند. البته که سایر ارزها نیز مشکلاتی از قبیل ریسک بالا و در نهایت کم شدن سرمایه را ممکن است داشته باشند. اما این اتفاق در مورد استیبل کوین ها جبران ناپذیرتر و خطرناک تر است.

 

استیبل کوین های ارز دیجیتال به چه منظور پدید آمدند؟

"خانه امن فعالان بازار ارز دیجیتال" نامی است که بر روی ارزهای ثابت گذاشته اند. این ارزها به حفظ سود در روزهای پرتلاطم و پر ضرر به کمک تریدرها می آیند. در واقع پس از انتخاب بهترین رمزارز برای ترید ساعتی و کسب سود از بازار تریدر ها فکر ذخیره کردن این سود هستند. این ارزها مثل تتر نیاز به نقد کردن دارایی پس از فروش ارزهای دیجیتال دیگر را از بین می برند. در واقع دیگر لازم نیست که بعد از خروج از بازار یک کوین، دارایی به دست آمده را در صرافی به پول واقعی تبدیل کنید.

بنابراین با کمک تتر و یا استیبل کوین های دیگر، هم هزینه تراکنش های بانکی را پرداخت نمی کنید و هم سرعت عمل را در خرید فروش بالا می برید. و این یعنی ذخیره ثانیه های طلایی در بازار ارز دیجیتال! علاوه بر این در صورتی که هم قصد ماندن در این بازار را دارید و هم می خواهید برای مدتی از نوسانات آن دور بمانید، با تبدیل به ارزهای ثابت، خیالتان از بابت حفظ ارزش پولتان راحت خواهد بود. بازار چه در حالت صعودی باشد و چه در حالت نزولی شدن، همواره ارزش تتر و یا استیبل کوین جایگزین تتر، 1 دلار باقی می ماند.

البته برای این کار میتوانید از کیف پول های معتبری مثل پرفکت مانی نیز استفاده کنید. در واقعا با خرید پرفکت مانی یا ووچر پرفکت مانی به راحتی میتوانید مبلغ دلاری مورد نظر خود را در این کیف پول ها ذخیره کنید. برای این کار میتوانید از صرافی های معتبری مثل آریامانی (Ariamoney.com) و خود وبسایت پرفکت مانی (perfectmoney.us) استفاده کنید

چرا قیمت تتر و استیبل کوین های جایگزین تتر تغییر نمی‌کند؟

در این مورد همواره یکی از سه مورد زیر دخیل هستند :

  1. استفاده از ارزهای فیات مانند دلار و یورو به عنوان پشتوانه ارزهای ثابت
  2. استفاده از سایر ارزهای دیجیتال به عنوان پشتوانه استیبل کوین ها
  3. الگوریتم های عرضه و تقاضا

در این میان، دو روش اول همیشه بیشتر مورد استفاده قرار گرفته اند. تتر و جایگزین های آن نیز از پشتوانه ارز فیات استفاده بیشتری می کنند. اگر جایگزین های تتر دارای پشتوانه فیات باشند، به علت اینکه یک شرکت مرکزی ارز فیات آن را تامین می کند، در دسته استیبل کوین های متمرکز قرار می گیرند. به این صورت که به ازای هر ارز ثابت یک ارز واقعی مانند دلار در حساب بانکی ذخیره می شود.

در مقابل استیبل کوین های غیر متمرکز هستند که توسط رمزارزها پشتیبانی می شوند. در اینجا جنس وثیقه از خود رمزارزها است. این عمل به عهده قراردادهای هوشمند بوده و هیچ شرکت خاصی در پشت آن قرار ندارد. ارزهای جایگزین تتر، دسترسی به مقدار مشخصی از یک رمزارز را میبندند. حال این سوال پیش می آید که چطور قیمت رمزارزهای پشتوانه ثابت می ماند؟ به کمک الگوریتم های درون شبکه ای، شرکت کنندگان سعی می کنند تا قیمت رمز ارز را ثابت نگه دارند.

بهترین استیبل کوین های جایگزین تتر

images_1696398572_651cfcecd33e8.jpg

یو اس دی کوین (USDC)

این ارز ثابت به صورت متمرکز کار کرده و بعد از تتر دارای بیشتر حجم معاملات است. یو اس دی کوین توسط بزرگ ترین صرافی ارز دیجیتال آمریکا یعنی کوین بیس پشتیبانی می شود. به همین علت است که توانسته محبوبیت بالایی را در میان کاربران کسب کند. دو شرکت کوین بیس و سیرکل تاسیس کننده شرکت کنسرسیوم سنتر در سال 2018 بودند که استیبل کوین یو اس دی کوین را توسعه بخشید و همچنان بر آن نظارت می کند.

بایننس یو اس دی (BUSD)

این ارز هم مانند قبلی متمرکز بوده و توسط صرافی بزرگ بایینس ایجاد شده است. این صرافی که تبدیل به غول خرید و فروش ارز دیجیتال شده است، دو ارز اصلی دارد. بایننس کوین و بایننس یو اس دی که مورد دوم توانسته جایگزین مناسبی برای تتر شود. این استیبل کوین دومین ارزهای جایگزین تتر را از آن خود کرده است.

دای (DAI)

بر خلاف دو مورد قبل، این استیبل کوین بستری غیر متمرکز دارد. به این معنا که یک رمز ارز از آن پشتیبانی می کند. این ارز در شبکه های بایننس اسمارت چین (BEP20)، اتریوم (ERC20) و بایننس چین (BEP2) عرضه می شود. امنیت و شفافیت این شبکه، از مزایای آن محسوب می شود.

نتیجه گیری

در این مقاله به سه استیبل کوین جایگزین تتر اشاره کردیم که بعد از تتر از اهمیت بالایی برخوردار هستند. البته این بدان معنا نیست که استیبل کوین دیگری وجود ندارد. فرکس (FRAX) و ترو یو اس دی (TUSD) نیز از ارزهای ثابت خوب هستند. اما با وجود 4 رقیب قدرتمند خود هنوز نتوانسته اند محبوبیت چندانی کسب نمایند.

 

منبع: آریامانی؛ صرافی خرید و فروش ووچر پرفکت مانی