تهیه و خرید ابزارهای ساختمانی نیاز به دانش و مهارت خاصی دارد. شما برای تهیه یک کلاهک دودکش باید چند نکته مهم را هنگام خرید در نظر بگیرید. دریچه کولر برای محیط‌های مسکونی و صنعتی کاملاً متفاوت از یکدیگر است.

دریچه کولر ، کلاهک دودکش و دمپر را از کجا سفارش دهیم ؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

 

دمپر از دیگر وسایل و ابزارهای ساختمانی است که جهت تهویه هوای محل و فضای مورداستفاده، کاربرد دارد. این ابزارها از وسایل معمول و همیشگی نیستند که بتوانید به‌راحتی در بازار آنها را پیدا کنید؛ بنابراین برای خرید این محصولات، باید با انواع آن آشنا شوید تا بتوانید بهترین و کارآمدترین مدل را برای خود انتخاب کنید. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا در مورد هرکدام به‌تفصیل توضیحاتی ارائه دهیم.

کلاهک دودکش چیست؟

کلاهک دودکش یکی از لوازم ساختمانی است. از این ابزار صنعتی به‌منظور خارج‌کردن مواد زائد لوازم گازسوز و ذغالی استفاده می‌شود. کلاهک دودکش در اشکال و مدل‌های مختلفی تولید می‌شود.

وجود کلاهک دودکش در سیستم دودکش از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا بدون وجود کلاهک، ممکن است لوله‌های دودکش تحت‌تأثیر عواملی همچون بادوباران قرار بگیرند و با گذشت زمان دچار فرسودگی و آسیب‌های مختلف شوند. همین عوامل باعث ایجاد خسارات اقتصادی و مالی به شما شوند.

کلاهک دودکش در بخش بیرونی ساختمان قرار می‌گیرند؛ بنابراین شکل ظاهری آن در ایجاد نمای بصری بنا و ساختمان تأثیرگذار است. کلاهک دودکش در محیط‌های مسکونی، تجاری، صنعتی و کارگاهی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

انواع کلاهک دودکش

کلاهک دودکش در فضاهای مختلفی مورداستفاده قرار می‌گیرند. به همین دلیل برای هر کدام از فضاهای مسکونی، تجاری، صنعتی و کارگاهی مدل‌های مختلف زیر تولید و عرضه می‌شوند:

  1. کلاهک دودکش H

شکل ظاهر این نوع کلاهک H انگلیسی است. جنس بدنه آن از استیل، گالوانیزه یا بتن است.

  1. کلاهک ژاپنی یا کلاهک کلبه‌ای

زیباترین مدل کلاهک دودکش در جهان است. ابعاد استاندارد کلاهک ژاپنی بین 30 تا 35 سانتی‌متر است. امکان ساخت سفارشی این نوع کلاهک در ابعاد دیگر نیز وجود دارد.

انواع و مدل­های دیگر کلاهک دودکش:

  • کلاهک پکیج
  • کلاهک صنعتی
  • کلاهک آلمانی
  • کلاهک گردان
  • کلاهک نیم‌گرد
  • کلاهک زانویی یا زاویه بسته

هر کدام از انواع کلاهک دودکش، طبق شرایط محیطی، درصد رطوبت، نوع سیستم حرارتی و نمای بصری بنا، توسط معمار ساختمان انتخاب می‌شوند.

4

دریچه کولر چیست؟

دریچه کولر یکی از انواع دریچه‌های هواست. دریچه کولر در انتهای کانال کولر نصب می‌شود. به کمک این وسیله، تهویه محیط در فصول مختلف سال صورت می‌گیرد. دریچه کولر یکی از ضروری‌ترین لوازم ساختمانی در منازل مسکونی، صنعتی، تجاری و کارگاهی است.

امروزه محل قرارگیری دریچه کولر و نحوه کانال‌کشی ساختمان، به یک بحث مهندسی تبدیل شده است. پیمانکاران و معماران ساختمانی در بسیاری از سازه‌های ساختمانی نوساز، کانال‌کشی را جز آپشن‌های اصلی ساختمان می‌دانند. همچنین از این عنصر برای بالابردن قیمت بهره می‌برند.

یکی از موارد مهم نحوه کانال‌کشی، محل قرارگرفتن دریچه کولر در منزل است. به‌طوری که ورود و خروج هوا به نحو صحیح انجام شود.

انواع دریچه کولر

دریچه کولر دارای انواع مختلفی است که هرکدام متناسب با شرایط خاصی طراحی شده‌اند:

  1. دریچه کولر آلومینیومی

پرکاربردترین و پراستفاده‌ترین مدل دریچه کولر است. زیرا دریچه چندمنظوره است و در شرایط متفاوت و متنوعی کاربرد دارد. دریچه کولر آلومینیومی در قسمت جلویی پره‌های عمودی و در بخش پشتی پره‌های افقی دارد.

  1. دریچه کولر چوبی

زیباترین و شیک‌ترین دریچه کولر محسوب می‌شود. دریچه کولر چوبی یا PVC فقط در مکان‌های لوکس و مصارف مسکونی کاربرد دارد.

  1. دریچه کولر آهنی

این نوع دریچه کولر، دارای دمپر است. پره‌های دریچه کولر آهنی همانند مدل آلومینیومی در بخش جلویی به‌صورت عمودی و در بخش پشتی افقی هستند. دریچه‌های آهنی هم به‌صورت دیواری و هم به‌صورت سقفی در ساختمان کار گذاشته می‌شوند.

  1. دریچه کولر پلاستیکی

معروف‌ترین و پراستفاده‌ترین دریچه‌های کولر هستند. دریچه کولر پلاستیکی به علت جنس و متریال خاصی که دارند، در مقابل رطوبت و فشار و نیز تغییرات آب‌وهوایی بسیار مقاوم هستند. قیمت آن نسبت به دیگر انواع دریچه‌های کولر پایین‌تر است.

دمپر چیست؟

دمپر نوعی دریچه است که در انواع دستگاه‌ها و وسایل تهویه مانند هواساز، کولر و غیره استفاده می‌شود. دمپرها کاربرد زیادی داشته و میزان هوای ورودی و خروجی را تنظیم می‌کنند. درعین‌حال وظیفه تغییر مسیر هوا را نیز دارند. کنترل جریان هوا از طریق تنظیم دمپر پشت دریچه امکان‌پذیر است.

5

دمپرها باتوجه‌به کاربردهای مختلفی که دارند در محیط‌های متنوع و متفاوتی مورداستفاده قرار می‌گیرند. معمولاً از دمپرها در دستگاه‌های تهویه هوا و هواکش‌ها و به‌طورکلی دستگاه‌های سرمایشی و گرمایشی استفاده می‌شود. این ابزار ساختمانی در منازل مسکونی و محیط‌های صنعتی مانند شرکت‌های پتروشیمی و محیط‌هایی که گازهای سمی تولید می‌کنند، نصب می‌شوند.

انواع دمپر

دسته‌بندی‌های مختلفی برای دمپر وجود دارد. در ادامه به مهم‌ترین انواع دمپرها اشاره می‌کنیم:

  1. دمپر فایر یا ضدحریق

دمپر فایر نوعی دمپر ضدحریق است و در واقع نوعی ابزار کنترل آتش است. از این دمپر در سیستم‌های گرمایشی برای جلوگیری از آتش‌سوزی استفاده می‌شود. در مواقعی که دما به طرز غیرمعمول افزایش می‌یابد، سیگنالی از دستگاه‌های اطفا حریق، به این دستگاه ارسال می‌شود و پره‌های دمپر بسته می‌شود تا از سرایت آتش و دود ناشی از آن به محیط جلوگیری شود.

  1. دمپر شاطری یا بادی

از دمپر شاطری یا بادی در هواکش‌ها استفاده می‌شود. وقتی هواکش را روشن می‌کنید، پره‌های دمپر شاطری یا بادی باز شده و هوای موجود در اتاق را به بیرون هدایت می‌کنند. در زمانی هم که هواکش خاموش می‌شود، دریچه‌ها بسته شده و از خروج بیشتر هوای محیط جلوگیری می‌کند.

  1. ماکرو دمپر یا میکرو دمپر

ماکرو دمپرها یا دمپرهای بزرگ در محیط‌های صنعتی مانند شرکت‌های پتروشیمی و مکان‌های این‌چنینی کاربرد دارند. از میکرو دمپر یا دمپرهایی با سایز و ابعاد کوچک و متوسط در مکان‌های کوچک و منازل مسکونی استفاده می‌شوند.

جمع‌بندی

شرکت سازه صنعت، عرضه‌کننده انواع محصولات ساختمانی باکیفیت و مرغوب با کاربردهای متنوع است. شما می‌توانید با آشنایی کامل در مورد هر کدام از انواع آنها، محصول موردنظر خود را انتخاب و خریداری نمایید. هر کدام از این محصولات برای محیط‌های خاصی مناسب‌سازی شده‌اند؛ بنابراین اولین موضوع در انتخاب کلاهک دودکش، دمپر یا دریچه کولر محیط مورداستفاده از آن محصول است.

چنانچه در انتخاب و خرید محصول مناسب برای ساختمان خود دچار مشکل شده‌اید، می‌توانید با کارشناسان وب­سایت و شرکت سازه صنعت تماس بگیرید. همکاران ما به شما در انتخاب محصولی بهینه و کارآمد راهنمایی خواهند کرد.