بیژن نامدار زنگنه، سعید جلیلی را به مناظره دعوت کرد و این دعوت با پاسخ مثبت مواجه شد. حالا باید منتظر ماند و دید آیا دستور برگزاری جلسه مشترک صادر می‌شود؟

مناظره محرمانه جلیلی و زنگنه؛ آیا دستور جلسه مشترک صادر می‌شود؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

خبر سیاسی مهم این است که جلیلی درخواست بیژن نامدار زنگنه را برای مناظره پذیرفت.

بیژن نامدار زنگنه این روزها در دو جبهه می جنگند یکی برای پیدا کردن مشتری های واقعی نفت ایران و دیگری پاسخ به منتقدان دلواپس پرسر و صدا. گویا جدی ترین منتقد او سعید جلیلی است. سعید جلیلی عضو شورای عالی امنیت ملی و عضو مجمع تشخیص ملحت نظام حرف هایی می زند که بیژن نامدار زنگنه دیگر تحمل شنیدن آنها را ندارد و می خواهد یک بار برای همیشه تکلیف خود را ادعاهای سعید جلیلی روشن کند.

 

نشست و برخاست طراحان استیضاح بیژن نامدار زنگنه با سعید جلیلی

 

البته سعید جلیلی تنها نیست، از ماه ها پیش جمعی از نمایندگان با این توجیه که بیژن نامدار زنگنه کاری برای فروش نفت انجام نمی دهد و تعلل در حوزه دور زدن تحریم ها به زیان کشور تمام شده است، طرح استیضاح وزیر نفت را تدوین کردند و اصرار دارند تا اعلام وصول شود.

هفته گذشته غلامعلی جعفرزاده نایب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی اما دست به یک افشاگری مهم از پشت پرده استیضاح زد و گفت: ادبیات و توجیهات نمایندگان مخالف وزیر نفت در جاهایی بیرون از مجلس تدوین می‌شود. یکی از مقامات دولت احمدی‌نژاد گزارشی تهیه کرده با این محوریت که گره فروش نفت کشور نه تحریم بلکه بسته شدن راه‌های دور زدن تحریم توسط آقای بیژن نامدار زنگنه است. او این گزارش را در جلسات عالی کشور به شکل جدی و با اصرار بر لزوم برکناری وزیر نفت مطرح کرده و تأکید داشته که در همین شرایط می‌توان روزی دو میلیون بشکه نفت را براحتی فروخت».

گرچه جعفرزاده آن روز به طور روشن نگفت که منظورش چه کسی است و برخی منظور جعفرزاده را به سعید جلیلی و برخی دیگر به رستم قاسمی از مقامات دولت احمدی نژاد منتسب می کردند اما حالا دیگر پاسخ این معما روشن شده است. نویسنده گزارش سعید جلیلی است.

هر چند جبار کوچکی نژاد و سیدمحمدجواد ابطحی دو عضو فراکسیون نمایندگان ولایی و از حامیان استیضاح بیژن نامدار زنگنه صحت سخنان جعفرزاده را زیر سئوال بردند و تکذیب کردند اما سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی نه تنها این ادعا را رد نکرد بلکه کار مشترک سعید جلیلی و طراحان استیضاح زنگنه را طبیعی دانست و گفت: «جریانات خارج مجلس با نمایندگان و فراکسیون های مختلف مجلس ارتباط و نشست و برخاست دارند و گفتگو می کنند اما اینکه کسی گزارشی تهیه کرده و وضعیت فروش نفت را شرح داده، چه اشکالی دارد، خوب آقایان به مباحث طرح شده در آن گزارش جواب بدهند و با استدلال، درستی یا عدم صحت مباحث را بیان کنند.اگر آقایان مسئول گزارش نفتی تهیه شده را درست می دانند، به آن توجه کنند اما اگر مباحث آن واقعیت ندارد و اشتباه است، براساس اطلاعات و آمار و اسناد جواب منطقی به آن بدهند. این طور نباید با مسئله برخورد کرد که چون آن فرد در دولت دهم مسئولیت داشت و براساس تجارب خود گزارشی را تهیه کرد، عجب توطئه ای انجام داده است».

 

بیژن نامدار زنگنه سکوت را شکست

 

بیژن نامدار زنگنه دیگر نمی خواهد در مقابل انتقادها سکوت کند یا خود را به بی خیالی بزند و حاضر نباشد به شایعات و اخبار مطرح شده علیه خود جواب دهد. رویکردهای اخیرش نشان می دهد او از هر فرصتی برای جواب دادن استفاده می کند و اتفاقا پاسخ هایی می دهد که منطقی به نظر می رسد.

بیژن نامدار زنگنه گزارش سعید جلیلی را پیش روی خود نشان داده و مورد به مورد درباره مولفه های ادعایی او پاسخ می دهد. وزیر نفت اخیرا درباره ادعای مخالفتش با سرمایه گذاری خارجی و راه های دورزدن تحریم ها با بیان این‌که شاید روزانه ۱۰ نفر برای خرید نفت به ما مراجعه می‌کردند که ۷۰ درصد آن‌ها مشتری واقعی نیستند، گفت: محتمل است که بخواهند اطلاعات بگیرند که ما چطور نفت می‌فروشیم و چطور می‌خواهیم پول‌هایمان را دریافت کنیم، می‌خواهند از تمام سیستم ما سردرآورند، البته تا آن‌ها حرف می‌زنند متوجه منظورشان می‌شویم.می‌فهمیم که می‌خواهند از داخل و خارج، ایرانی و غیرایرانی از ما اطلاعات به دست بیاورند، خیلی‌ها می‌گویند؛ یک فرد ثروتمندی هست که ۳۰ میلیارد دلار پول دارد و آماده است ۳ میلیارد دلار آن را فوری پرداخت کند که ما همه این داستان‌ها را می‌دانیم و این داستان تکراری است. برخی از این داستان‌سرایان می‌گویند " فردی عاشق ایران بوده و اصلاً یک شیخ کویتی است و فوری پول می‌آورد."، اما بیش‌تر مواقع این داستان‌ها کذب محض است.

 

اعلام آمادگی زنگنه برای پاسخگویی به ادعاهای جلیلی

 

به دنبال اظهارنظرهای اخیر سعید جلیلی، بیژن زنگنه، وزیر نفت از رئیس جمهوری درخواست کرد تا در جلسه‌ای نزد سران قوا و مراجع ذیصلاح دیگر با جلیلی مناظره کند.

متن پاسخ زنگنه در واکنش به ادعای مطرح شده در حساب کاربری توئیتر سعید جلیلی در تاریخ ۲۸ خردادماه با عنوان «در سال‌های ۹۱ و ۹۲ با وجود تحریم‌ها ماهانه یک تا ۱.۵ میلیون بشکه نفت و میعانات به فروش می‌رفت» به شرح زیر است:

 

«باسمه تعالی

جناب آقای دکتر سعید جلیلی در توئیتی در تاریخ ۱۳۹۸/۳/۲۸ آورده‌اند که: «در سال‌های ۹۱ و ۹۲ با وجود تحریم‌ها ماهانه یک تا ۱.۵ میلیون بشکه نفت و میعانات به فروش می‌رفت.»

گرچه مشی اینجانب بر این است که معمولاً در برابر اینگونه تهاجمات به خاطر منافع ملی سکوت کرده و این ضربات را به جان و دل می‌پذیرم، اما با توجه به اینکه جناب آقای دکتر جلیلی در شرایط کنونی، به عنوان یکی از کانون‌های اصلی انتشار ادعاهایی علیه مدیریت فعلی نفت عمل می‌کنند، چاره‌ای جز ارائه پاسخی گذرا به ادعای ایشان ندیدم.

اینکه مرقوم فرموده‌اند دولت قبلی «با وجود تحریم‌ها ماهانه یک تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت و میعانات به فروش می‌رسانده»، ظاهراً و علی‌القاعده، نظر ایشان این بوده که روزانه چنین مقداری نفت فروخته می‌شده و گرنه فروش ماهانه یک تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت که رقم قابل ذکری نیست.

اما، در باب ادعای ایشان، اگر قرار بر مقایسه منصفانه باشد، جناب آقای دکتر جلیلی باید عملکرد وزارت نفت در برخورد با تحریم‌ها را در دولت دهم با عملکرد وزارت نفت در دولت یازدهم مقایسه می‌کردند. در این موضوع شایسته است که با زبان آمار و ارقام صحبت شود زیرا گاهی از مقدار فروش نفت در دوره قبلی تحریم‌ها در دولت پیشین، افسانه‌هایی شنیده می‌شود که انسان نمی‌داند از کجا آمده است؟

عملکرد صادرات نفت و میعانات گازی در ۶ ماه پایانی دولت دهم (اسفندماه ۹۱ تا پایان مرداد ۹۲) بر پایه گزارش رسمی خطاب به سران کشور که به امضای جناب آقای قاسمی، وزیر محترم وقت نفت رسیده، کمتر از روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه بوده است، در حالی که در هفت ماه نخست دولت یازدهم (یعنی از شهریور تا پایان اسفند ۱۳۹۲) با مدیریت کنونی وزارت نفت، رقم صادرات به‌طور میانگین برابر یک میلیون و ۳۴۰ هزار بشکه در روز بوده است.

این رقم، در سال ۹۳ معادل روزانه یک میلیون و ۳۴۰ هزار بشکه و در سال ۹۴ تا پایان دی‌ماه (و پیش از اجرای برجام)، روزانه یک میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه بوده است که به روشنی مشخص می‌شود عملکرد دولت یازدهم در صادرات نفت و میعانات گازی چه در هفت ماه پایانی سال ۹۲ و چه در سال‌های ۹۳ و ۹۴ که تحریم‌ها همچنان و حتی با شدت بیشتر ادامه داشته، تماماً بیشتر و بهتر از عملکرد دولت دهم که به‌طور مشخص مورد توجه جناب آقای دکتر جلیلی قرار گرفته، بوده است.

بدین ترتیب آشکار است که مدیریت کنونی وزارت نفت، درآن دوران، بی‌ادعا و با پرهیز از رجزخوانی‌های بی‌پشتوانه، در همه موارد توانسته بود عملکردی بهتر از عملکرد دولت دهم ارائه کند.

اینجانب در تاریخ ۱۳۹۸/۳/۱۹ از جناب آقای رئیس جمهوری کتباً درخواست کرده‌ام و هم اینک نیز به‌طور عمومی این درخواست را تکرار کرده و اعلام آمادگی می‌کنم که برای روشن شدن میزان اعتبار و صحت ادعاهای جناب آقای دکتر جلیلی، جلسه‌ای با حضور اینجانب و ایشان در شورای عالی هماهنگی اقتصادی یا هر مرجع دیگری گذاشته شود تا پس از شنیدن سخنان دو طرف، مسولان کشور به قضاوت بنشینند. این گونه که رایج شده افراد متأسفانه یک طرفه، به محاکمه غیابی مسئولان وزارت نفت می‌پردازند، از هیچ منظری (نه شرعی و نه عرفی) عادلانه و موجه نیست.

البته بهتر بود که این مناظره / نشست در حضور افکار عمومی برگزار شود تا مردم نیز به عنوان صاحبان اصلی کشور اعتبار دیدگاه‌های طرفین را به قضاوت بنشینند؛ اما متأسفانه به دلیل آنکه بیان بسیاری از مطالب در شرایط کنونی سبب افشای اطلاعات برای دشمنان ملت ایران می‌شود، لذا این امر به مصلحت کشور نیست.»

 

پاسخ مثبت جلیلی به دعوت زنگنه برای مناظره

 

سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز ضمن پذیرش درخواست زنگنه برای مناظره، یادآور شد: چرا باید از پاسخی که به آمریکا داده می شود و قابلیت های کشور را به رخ دشمن می  کشد، وزیر نفت برآشفته شود؟!

 

او در متن جوابیه خود نوشت:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

درباره پاسخ جناب آقای مهندس زنگنه وزیر محترم نفت به اظهارات اخیر اینجانب نکاتی را به استحضار ایشان و ملت شریف ایران می­رساند: مبنای گفتمان دولت سایه کمک آحاد جامعه به دولت حاضر با تلاش برای «تقویت کارهای صحیح»، «تکمیل کارهای ناقص» و «تصحیح کارهای نادرست» است. ضرورت این رویکرد به ­ویژه در مواجهه با دشمن خارجی اهمیت مضاعف پیدا می­ کند.

آنچه در گفتگوی ویژه خبری مستند به آمار رسمی کشور از فروش روزانه ۱ تا ۱.۵ میلیون بشکه نفت و میعانات در ایّام سخت تحریم در سال­های ۹۲-۹۱ گفته شد، پاسخی بود به راهبرد فشار حداکثری آمریکا برای صفر کردن فروش نفت ایران و تأکید بر این­ نکته که امروز هم کشور می­تواند با همان قدرت و بلکه بیشتر عمل کند.

خوشبختانه آقای زنگنه هم این آمار را تأیید نموده­ اند و هم ادّعا نموده ­اند قابلیت این دولت در شرایطی که تحریم­ ها سخت­تر از قبل است، برای فروش نفت بیشتر است که باز هم موجب خوشحالی است و دلیلی بر این­که می­ توان با قدرت در برابر تحریم­ های آمریکا مقاومت کرد و برای ایشان در انجام این مهم آرزوی موفقیت دارم.

بر مبنای همین توانمندی کشور و در پاسخ به برخی نگرانی ها و ادعاهای غلط درباره مشکلات مربوط به فروش نفت، کارگروه نفت دولت سایه با دعوت از متخصصین امر از دوره­ های مختلف به ویژه دوران وزارت آقای زنگنه، جلساتی را برای کمک به دولت تشکیل داد که حاصل آن ارائه راهکارهای مشخص در این زمینه بود و نتیجه آن ۹۸/۲/۱۶ برای آقای رئیس جمهور ارسال و از ایشان خواسته شد این راه کارها در کمیته ­ای مورد راستی­ آزمایی قرار گیرد و ایشان نیز آن را در ۹۸/۲/۱۷ به وزیر محترم نفت ارجاع نمودند که اینجانب علیرغم گذشت بیش از ۴۰ روز از فرجام آن نامه بی ­خبرم.

علاوه بر این در تاریخ 25/6/97 و 2/8/97 گزارش­های مشروحی که حاصل بررسی­ های تخصصی و چندماهه در موضوعات بورس نفت، ساخت پتروپالایشگاه و هدایت نقدینگی داخل به سرمایه­ گذاری در نفت، به ­منظور بی ­اثر ساختن تحریم ­ها در عرصه نفت برای آقای رئیس جمهور ارسال شد که آن­ها نیز از سوی ایشان به وزیر محترم نفت ارجاع شد و چندی بعد پیرو گفتگوی حضوری با وزیر محترم نفت در مجمع تشخیص مصلحت مجدداً در 25/9/97 برای ایشان ارسال شد که تاکنون بازخوردی دریافت نگردیده است.

آن­چه گفته شد تلاش­ ما در کمک به دولت برای عبور موفق از فشارهای حداکثری دشمن در زمینه نفت بوده است. ارسال نامه­ ها با ملاحظه منافع ملی و رسانه ­ای نکردن آنها شاید گواهی بر صادقانه بودن این اقدام و عدم­ قصد بهره­‌بری­ های غلط سیاسی باشد.

برداشت از این اقدامات به تعابیری چون «تهاجمات و ضربات»، «کانون اصلی انتشار ادعا علیه مدیریت فعلی نفت»، «افسانه­ سرایی»، «رجزخوانی ­های بی­ پشتوانه»، «محاکمه غیابی مسئولان وزارت نفت» و... قابل فهم نیست. چرا باید از پاسخی که به آمریکا داده می­شود و قابلیت ­های کشور را در گذشته و حال به رخ دشمن می­ کشد، وزیر محترم نفت برآشفته شود؟!

برای تمام دست­اندرکاران مبارزه با فشار حداکثری دشمن از جمله وزارت محترم نفت آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم حاصل مباحثات این­گونه که بسیاری از آنها را می ­توان در منظر افکار عمومی نیز انجام داد، پیشرفت روز افزون کشور در مقابله با دشمنان انقلاب اسلامی باشد. تجربه برجام و ارائه نقدهایی که به آن شد گویای آن است که این­جانب و همکارانم از چنین مناظراتی استقبال می­ کنیم.

پی‌نوشت: از آن جا که یک توئیت مبنای پاسخ وزیر محترم نفت قرار گرفته، مجدداً یادآور می‌­شود در توئیتر حساب کاربری ندارم.