روستای کندوان ( Kandovan Tourist Village) یکی از سه روستای تاریخی و صخره ای جهان که هنوز مردم در آن ساکن هستند جاذبه توریستی خود را هر روز از دست می دهد و رو به نابودی است.بر آن شدیم تا وضعیت گذشته و امروز روستای کندوان را بررسی کنیم

حجم ویدیو: 1.88M | مدت زمان ویدیو: 00:00:13
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 روستای کندوان؛ kandovan Tourist Village در هر جای از ایران بزرگ و چهارفصل نقطه ای پر از زیبایی و راز و رمز وجود دارد که شاید در دنیا کم نظیر یا حتی بی نظیر باشد، جاهایی که هر بیننده و گردشگری را به تفکر و حظ دیداری وا می دارد.
روستای کندوان؛ یک روستای توریستی و خاص در دنیا که شاید تا اندکی دیگر آیندگان حسرت ندیدن آن را بخورند زیرا در حال نابودی و بهره برداری اشتباه است. روستای کندوان دارای 120 خانواده و منزل مسکونی است که درون توده های مخروطی و کنده شده در دل سنگ های هرمی به شکل کندوی زنبور عسل زندگی می کنند که این ظاهر کندویی احتمالا وجه تسمیه نام روستای کندوان بوده است.

روستا

روستای کندوان کجاست و چه ویژه گی هایی دارد؟

روستای کندوان در منطقه اسکو و در ارتفاعات سهند آذربایجان شرقی و در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد، این مکان جزو سه روستای صخره ای جهان است که البته به دلیل اینکه هنوز مردم در آن ساکن هستند از دو مورد دیگر مستثنی شده است، دو نقطه دیگر در کاپادوکیه ترکیه و داکوتا در آمریکا هستند اما بدون ساکن و متروکه

تاریخچه و قدمت روستای کندوان؟

بسیاری از باستان شناسان قدمت آن را بیش از سه هزار سال تخمین زده اند. روستایی به نام حیله ور در فاصله 2 کیلو متری از کندوان فعلی قرار داشته که هم اکنون نیز آثاری از دست کند های آنها در زیر زمین وجود دارد، این مردم کشاورز و دام پرور در زمان حمله مغول ها به این دشت پناه برده و در دل صخره های آن برای خود خانه و پناه گاه ساخته و نسل در نسل در آن ماندگار شده اند. هم اکنون این خانه های صخره ای دارای سند ثبتی هستند.

روستای کندوان؛ جاذبه ای که دیگر نیست!

کندوان

اگر در طول دو دهه گذشته بار ها به این نقطه سفر کرده باشید و دلسوز زیبایی های طبیعت و جاذبه های توریستی و جهانی ایران باشید حتما هر بار با وضعیت نزولی و پلیدی های بسیاری در آن مواجه شده اید و به حال و روز این اثر تاریخی و ملی تاسف خورده اید. افت و تخریب شدید صخره ها و استفاده از آجر و آهن و سیمان شکل بدی به آنها داده است، خانه ها و اماکنی نا متجانس با صخره ها در جلوی آنها ساخته شده است که بعضی از آنها ارتفاع تا سه طبقه و حتی بلندتر از صخره ها دارند. مغازه هایی که اجناس بی کیفیت حتی چینی به گردشگران عرضه می کنند، هجوم بیش از حد ظرفیت گردشگران و اتو مبیل ها به درون روستا که تنها یک جاده رفت و برگشت و فاقد پارکینگ دارد یکی دیگر از مشکلات تحمیلی به این منطقه گردشگری زیباست.

کندوان

وضعیت فعلی و رو به زوال کندوان

با کمی صحبت با دهیار و مسئول دهیاری روستا متوجه می شوید طرح ها و برنامه هایی که برای معرفی بهتر و نجات کندوان کارشناسی شده اند همگی رها شده و بودجه و طرح ها در مسیر درستی قرار ندارند، طرح هایی مثل ساخت خانه و ایجاد روستای جدید برای انتقال خانواده ها تا بتوان روستای صخره ای را دوباره تبدیل به یک جاذبه توریستی کرد معلق مانده است ویا طرح ساخت تله سیژ و تله کابین برای بازدید بهتر که اصلا اجرایی نشده اند و یا تخریب سازه های زشت و اضافه شده به روستا که حتی حکم تخریب آنها را دادگاه صادر کرده . به قول دهیار : حتی ما را در مرکز استان و جلسات مسئولین اداره کل گردشگری و میراث فرهنگی برای شنیدن درد دل و نظرات راه نمی دهند.او با ناراحتی می گوید کل بودجه ما و درآمد ما از ورودیه و پارکینگ حتی کفاف انتقال زباله را نمی دهد چه رسد به نجات روستا .

کندوان

کندوان

کندوان

کندوان با آوازه جهانی ، هدف بسیاری از جهانگردان خارجی و گردشگران ایرانی است اما از ضعف مدیریت و نداشتن برنامه نجات و احیا و یا حداقل اجرایی نشدن آن ها لطمات بسیاری را متحمل شده  و رو به نابودی است. با بسیاری از گردشگران هم که صحبت کنید متوجه می شوید که همه بر کلمه حیف تاکید می کنند و بر زبان می آورند که اینجا دیگر جذابیتی ندارد و یا دیگر به اینجا نخواهیم آمد، حیف...

یادداشت و عکس: هومن سلیمیان