پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

دستگاه چاپ پارچه

صنعت چاپ یکی از صنایعی است که پیشرفت تکنولوژی در آن کاملاً مشهود و البته لازم است و با وجود ارتقای دستگاه ها و روش های چاپ نوین دچار تغییر و تحولات بسیاری شده ‌است.

 اگر مقایسه ‌ای بین روش های چاپ‌ سنتی و پیشرفته داشته‌ باشیم در میابیم که از بعد کیفیت و ابزار آلات و توان اجرایی بر روی انواع متریال پیشرفت قابل ‌توجهی در طی سالیان اخیر ایجاد شده است.

 اولین و مهمترین حوزه و موارد اصلی که درآمیختگی صنعت چاپ با آن بسیار مشهود است صنعت چاپ پارچه و ظهور دستگاه چاپ پارچه است.

به دلیل تنوع در جنس انواع پارچه، شیوه‌ های مختلفی جهت انجام چاپ بر روی آن به ‌وجود آمده است.

انواع قواعد چاپ که عملکرد دستگاه های چاپ بر آن استوار است بر روی دسته ای از پارچه ها قابل اجراست. به عنوان مثال دستگاهی که بر روی پارچه کتان می تواند طرح ایجاد کند نمی تواند بر روی پارچه های مصنوعی مانند پلی استری عمل کند.

انواع دستگاه چاپ پارچه

همان‌طور که اشاره شد روش‌ های متفاوتی برای چاپ روی پارچه وجود دارد که هر کدام دستگاه مختص به خود را نیاز دارد. گاهی اوقات حتی یک روش نیازمند دستگاه‌ های متفاوت است لذا مهمترین روش های نوین چاپ بر روی انواع پارچه به شرح زیر است:

  • دستگاه چاپ مستقیم

 دستگاه چاپ مستقیم در گروه چاپگر های جوهر افشان قرار می گیرد.

در این روش از پرینتر های دیجیتال استفاده می‌ شود که طرح رنگی را به ‌صورت مستقیم بر روی محصول پارچه ‌ای پرینت و جوهر فشانی می کند. جوهر های رنگی بر تار و پود محصول الیاف طبیعی نفوذ کرده و ماندگار می شود.

این روش نسبت‌ به دیگر روش‌ ها برای تیراژ پایین هزینه بیشتری دارد. زیرا گران ‌قیمت‌تر از دیگر دستگاه‌ ها است اما کیفیت و سرعت چاپ بالایی دارد.

  • چاپ دیجیتال

چاپ دیجیتال روی پارچه به سبک چاپگر جوهر افشان عمل می‌کند و تقریباً برای تمام پارچه ‌ها میتواند انجام گیرد، با این روش میتوان هر طرح گرافیکی را روی پارچه چاپ کرد. در این روش لایه ‌ای جامد بر روی سطح ایجاد می ‌شود که ممکن است با شستشو از بین برود لذا نمیتوان آنرا جزو روش های چاپ ماندگار و مناسب معرفی کرد.

کارکرد دستگاه های چاپ دیجیتال برروی متریال دیگر نسبت به پارچه مناسب تر است.

  • دستگاه چاپ سابلیمیشن

این روش یکی از بهترین روش‌ های چاپ بر روی پارچه برای تیراژ بالا است. در حال ‌حاضر چاپ سابلیمیشن یکی از با کیفیت ‌ترین روش‌ های چاپ بر روی پارچه است.

در این روش به دو نوع دستگاه پرینتر سابلیمیشن برای انتقال طرح گرافیکی به کاغذ سابلیمیشن و دستگاه پرس حرارتی برای انتقال طرح روی کاغذ به متریال نیاز است.   

دستگاه پرس حرارتیدستگاه پرس حرارتی

دستگاه پرس حرارتی ماشینی است که برای حک کردن طرح گرافیکی که بر روی کاغذ ترنسفر ایجاد شده بر روی بستری که قرار است چاپ برروی آن انجام شود بکار می‌رود.

انجام این فرآیند با اعمال فشار و گرما و تحت زمان معینی به متریال مورد نظر صورت می ‌گیرد.

اکثر دستگاه‌ های پرس حرارتی با صفحه‌ تخت مناسب برای انتقال طرح بر روی پارچه و یا موادی منعطف از این‌ دست هستند. اما برخی دستگاه ‌ها به ‌گونه ‌ای طراحی شده‌ اند که می‌تواند عمل پرس را بر روی انواع اشکال سرامیکی همچون لیوان، بشقاب، ماگ، پازل و سایر محصولات انجام دهد.

دستگاه های پرس حرارتی در سه نوع دستی و اتوماتیک (پنوماتیک و هیدرولیک) و برخی از آن ‌ها به‌ صورت نیمه اتومات طراحی شده ‌اند.

عموماً در تمام آن ‌ها المنت هایی در صفحه بالایی تعبیه ‌شده که گرما از آن حاصل می‌ شود و با حرارت دادن به کاغذ سابلیمیشن و اعمال فشار سبب تصعید جوهر و انتقال آن به متریال می ‌شود.

بهترین دستگاه پرس حرارتی

چه به ‌دنبال خرید اولین دستگاه پرس حرارتی خود باشید و چه قرار باشد  این دستگاه را به مجموعه خود اضافه کنید بهتر است قبل ‌از خرید به بررسی مشخصات و قیمت انواع موجود در بازار بپردازید.

 لذا برای تصمیم گیری بهتر برای انتخاب بهترین دستگاه پرس حرارتی دو مورد از برترین های موجود بنام دستگاه پرس حرارتی پنوماتیک مدل FTP-1515 و دستگاه پرس حرارتی پنوماتیک مدل FTP-1522 هستند که با مشخصات فنی زیر شناخته می‌شوند.

  • پرس حرارتی پنوماتیک مدل FTP – 1515

این دستگاه دارای دو سینی کار است که به صورت اتوماتیک حرکت می کنند. برای تولید فشار در این دستگاه از نیروی باد استفاده می شود و اصطلاحاً پنوماتیک می باشد.

بدنه دستگاه از بهترین آلیاژ های صنعتی ساخته شده است.

از مشخصات فنی این دستگاه میتوان به ایجاد فشار ۳ تنی و تحمل دمای ۲۲۰ درجه سانتی گراد اشاره کرد. ابعاد این دستگاه ۳۶۶× ۱۸۵ سانتی متر است و وزنی در حدود ۱.۷ تن دارد.

  • پرس حرارتی پونوماتیک مدل FTP-1522

از لحاظ جنس بدنه و سینی کار و عملکرد این دستگاه مانند مدل ۱۵۱۵ است. اما این مدل می تواند فشاری به اندازه ۶ تن به محصول وارد کند که نسبت به نوع محصول می توانید یکی از این دو  مدل را تهیه کنید. ابعاد این مدل ۳۶۶×۲۴۵ است و وزنی در حدود ۲.۲ تن دارد.

دستگاه پرس حرارتی دستی

 فرآیند چاپ در این روش توسط اپراتور انجام می‌ گیرد. این نوع دستگاه مناسب چاپ بر روی ابعاد ورق‌ های A4 الی A5 است. دستگاه پرس حرارتی دستی در ابعاد مختلفی تولید می‌شود و نسبت‌ به اندازه محصول انتخاب می ‌شود.

پرس حرارتی اتوماتیک

برای چاپ در تیراژ بالا از دستگاه پرس حرارتی اتوماتیک استفاده می‌ شود. این نوع دستگاه به ۲ حالت پنوماتیک بادی و هیدرولیک روغنی تولید می ‌شوند.

دستگاه پرس حرارتی پنوماتیک

پرس حرارتی بادی یا پنوماتیک برای ایجاد فشار بر روی طرح و پارچه از باد استفاده می ‌کند، و برای انجام پرس کافیست فقط دکمه مربوط به این عمل فشرده شود بقیه مراحل چاپ را دستگاه به ‌صورت اتوماتیک انجام می‌ دهد.

دستگاه پرس حرارتی هیدرولیک

پرس حرارتی هیدرولیک یا روغنی از خاصیت فیزیکی روغن برای ایجاد فشار استفاده می ‌کند و کلیه مراحل چاپ اتوماتیک انجام می ‌شود. دستگاه ‌های پرس حرارتی اتوماتیک در ابعاد بزرگتر از دستی تولید شده و برای چاپ در تیراژ بالا گزینه مناسب‌ تری است. به دلیل این‌که کلیه فرآیند چاپ اتوماتیک و برنامه ‌ریزی ‌شده انجام می ‌شود کیفیت به‌مراتب بالاتری دارد.

در هنگام خرید دستگاه چاپ برروی پارچه لازم است به موارد متعددی دقت کنید، از جمله این موارد عبارتند از:

ابتدا باید بدانید چه نوع محصولی با چه جنسی قرار است پردازش شود.

نسبت به نوع و جنس محصول روش چاپ انتخاب می شود، هر کدام از دستگاه های چاپ که با روش های ذکر شده فرآیند چاپ را انجام می دهند محدودیت های خاصی را دنبال می کنند و تقریباً هیچ روشی را نمیتوان یافت که چاپ تمام اجناس پارچه چه پارچه های مصنوعی و پلی استری و چه الیاف طبیعی را همزمان پوشش دهد.

گروه صنعتی فبتاک ارائه دهنده تخصصی انواع دستگاه چاپ پارچه، برترین دستگاه های پرس حرارتی و کلندر سابلیمیشن را در مجموعه خود گرد هم آورده و آماده ارائه و عرضه این محصولات و تمامی ملزومات چاپ اعم از کاغذ سابلیمیشن هانسول و مرکب سابلیمیشن به هموطنان گرامی است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با کارشناسان فروش شرکت فبتاک، به وب سایت رسمی این مجموعه به آدرس اینترنتی https://fabtalkco.com/ مراجعه نمایید.