موضع‌گیری اخیر خاتمی درباره انتخابات نشان داد او از یک سو حرف‌های اپوزیسیون‌ داخلی را تکرار می‌کند و از سوی دیگر نمی‌خواهد نیرویی خارج از نظام تصور شود.

یک بام و دو هوای خاتمی!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: موضع‌گیری اخیر سید محمد خاتمی در پیامی خطاب به انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران مشخص نکرد که بالاخره او مافق شرکت در انتخابات یا نه. خاتمی در این پیامش گفته است که براندازی نه ممکن است و نه مطلوب در عین حال گفته که انتخابات کم‌هزینه و کوتاه‌ترین برای رفع مشکلات است. اما در ادامه مطرح کرده که انتخابات باید رقابتی و آزاد باشد و اکنون این شرایط مهیا نیست.

شاید سید محمد خاتمی را هیچ وقت به این اندازه دچار تناقض ندیده باشیم؛ اویی که زمانی فارغ از همه دعواهای سیاسی می‌گفت خط قرمزم انتخابات است، حالا یکی به نعل می‌زند و یکی به میخ. از یک طرف می‌خواهد اپوزیسیون نباشد و از آن سو همان حرف‌های اپوزیسیون‌های داخلی را تکرار می‌کند. واضح است که او به شدت تحت تأثیر حزب اتحاد ملت، به عنوان رادیکال‌ترین حزب اصلاح‌طلب قرار دارد؛ حزبی که می‌خواهد اصلاحات را تبدیل به ارگان اپوزیسیون‌های داخلی کند. خاتمی تحت تأثیر این گروه از یک سو حرف‌های اپوزیسیونی بیان می‌کند و از سوی دیگر هنوز می‌خواهد نیرویی درون‌نظامی قلمداد شود.

خاتمی ارادی یا غیرارادی سیاستی یک‌بام و دو هوا را در پیش گرفته است تا هم دل تندروهای اصلاح‌طلب را به دست بیاورد و هم دل نظام را اما حتما او نمی‌تواند این مسیر را به همین شکل دوگانه ادامه دهد و باید یک سمت ماجرا بایستد. او مجبور خواهد بود که در انتخابات 11 اسفند سمت خود را تعیین کند؛ آیا قرار است بعد از این خاتمی را لیدر اپوزیسیون‌ها بدانیم یا لیدر اصلاح‌طلبان.

خاتمی در شرایطی می‌گوید شرایط رقابت مهیا نیست که همین حالا بسیاری از اصلاح‌طلبان از جمله احزاب کارگزاران، اعتماد ملی، ندای ایرانیان، مردم‌سالاری یا اعتدالی‌ها با حزب اعتدال و توسعه وارد میدان انتخابات شده‌اند. مشخص نیست اگر به زعم لیدر اصلاحات شرایط یک انتخابات واقعی مهیا نیست چرا هم‌جناحی‌های خودش به جز یک حزب افراطی وارد عرصه انتخابات شده‌اند. در واقع اگر خاتمی بخواهد سیاست عدم مشارکت در انتخابات پیش بگیرد، علاوه بر آنکه راه خود را از نظام جدا کرده است، دیگر نمی‌تواند حتی ادعای لیدری اصلاحات را داشته باشد.