وزیر امور خارجه روسیه گفت: بسیاری از کارشناسان معتقدند که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) باید پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و فسخ پیمان ورشو، منحل می‌شد.

ناتو باید منحل می‌شد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سرگئی لاوروف روز چهارشنبه در نشستی با موضوع حل و فصل مسئله اوکراین که با حضور مقام های ارشد سفارتخانه های خارجی برگزار شد، افزود: امروزه بسیاری از مورخان و دانشمندان علوم سیاسی غربی دیدگاهی را بیان می ‌کنند که همکارانشان سال‌ ها یا شاید حتی دهه ‌هاست مطرح کرده‌اند. زمانی که پیمان ورشو از بین رفت و اتحاد جماهیر شوروی دستش را برای اتحاد با اروپا، آمریکا و غرب بر اساس برابری، منافع متقابل و احترام، دراز کرد، هیچ کس ناتو را منحل نکرد و در واقع چنین برنامه ای نبود.

وی خاطرنشان کرد: جفری سَکس (Jeffrey Sachs)، اقتصاددان و دانشمند علوم سیاسی مشهور آمریکایی، در مصاحبه با تاکر کارلسون به این اشتباه اشاره کرد. این کار (انحلال ناتو) انجام نشد. اکنون با اطمینان می توان گفت که تمایل غیرقابل مقاومت آمریکا برای حفظ کنترل اروپا از طریق ناتو دلیل آن بوده است.

دیمیتری مدودف معاون شورای امنیت روسیه نیز به تازگی گفته بود: اگر مواضع روسیه در اوکراین توسط سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هدف گرفته شود، جنگ جهانی آغاز خواهد شد.

وی در سخنانی خطاب به آمریکا و لهستان هشدار داد که استفاده از تسلیحات علیه اهداف روسی می تواند منجر به جنگ جهانی شود.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه نیز هشدار داده است که کشورهای غربی با بازکردن دستان کی ‌یف برای حمله به قلمروی روسیه با استفاده از تسلیحات اروپایی و آمریکایی، باعث بروز یک جنگ جهانی دیگر می‌شوند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، گفته بود که اعضای این ائتلاف باید اجازه دهند اوکراین از سلاح‌های خود در داخل خاک روسیه استفاده کند. در این میان برخی اعضای اروپایی ناتو از این ایده حمایت کرده اند، اما آمریکا مخالف است. این کشور بارها اعلام کرده که اوکراین را برای حمله به خاک روسیه تشویق نمی کند.