ایرنا- رییس ستاد انتخابات خراسان رضوی گفت: با پایان یافتن زمان قانونی اخذ رای در ساعت ۲۴ امشب کار شمارش آرا در حوزه مشهد و کلات دیگر ۱۱ حوزه‌ انتخابیه این استان آغاز شد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حسن جعفری در نخستین دقایق بامداد روز شنبه طی گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: شمارش آرا در آن دسته از حوزه‌های انتخابیه که پیش از این کار رایگیری آنها پایان یافته در حال انجام است و به مرور آمار آرای شمارش شده به ستاد انتخابات خراسان رضوی در استانداری در حال ارسال است.

وی از ارائه آمار نهایی مشارکت در انتخابات خودداری اما بیان کرد: مقرر شده است آمار مشارکت انتخاباتی استانها به صورت تجمیعی از سوی وزارت کشور اعلام شود.

پیش از این در ساعت ۳۰ و ۱۹ دقیقه، ستاد انتخابات خراسان رضوی میزان مشارکت این استان در انتخابات امروز را ۴۳ درصد اعلام و بیان کرد که در بین شهرستانهای خراسان رضوی، شهرستان مشهد کمترین نرخ مشارکت را داشته است.

ساعتی پیش علیرضا رزم حسینی استاندار خراسان رضوی با حضور در ستاد انتخابات خراسان رضوی میزان مشارکت مردم استان را قابل قبول و به نسبت خوب اعلام کرد و گفت: میزان مشارکت در این استان در مقایسه با سایر استانها در وضعیت بهتری قرار دارد.

فرایند رای‌گیری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری ساعت هشت صبح امروز جمعه دوم اسفند ماه همزمان با سراسر کشور در چهار هزار و ۲۳ شعبه اخذ رای ۱۲ حوزه انتخابیه خراسان رضوی آغاز شد. هزار و ۶۱۲ شعبه از این تعداد در روستاهای خراسان رضوی برپا شده‌اند. 

براساس اعلام ستاد انتخابات خراسان رضوی هم‌اینک ۷۵ هزار نیروی اجرایی در سطح این استان دست‌اندرکار تمشیت اجرای امور انتخابات هستند. در این چارچوب برای هر شعبه اخذ رای پنج نفر نیروی اجرایی مشغول کار هستند. همچنین شمار عوامل اجرایی برای پاسخگویی به مراجعه احتمالا بیش از حد معمول رای‌دهندگان در هزار و ۵۰۰ شعبه اخذ رای خراسان رضوی، تا هفت نفر در نظر گرفته شده است.

رای‌اولی‌های خراسان رضوی نیز ۲۵۴ هزار و ۱۹۸ نفر هستند که امروز برای نخستین بار با حضور در پای صندوق رای‌گیری انتخابات مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در تعیین سرنوشت سیاسی خود مشارکت می‌کنند. 

آخرین آمار تعداد نامزدهای باقیمانده در عرصه انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در خراسان رضوی ۴۷۹ نفر یعنی ۲۷ رقیب برای هر صندلی سبز خانه ملت از این استان است. 

امروز همچنین انتخابات میان‌دوره ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری با حضور پنج نامزد در خراسان رضوی در جریان است.

حسن جعفری معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری خراسان رضوی با استناد به نظرسنجی‌های صورت گرفته اخیر، میزان مشارکت شهروندان خراسانی را در انتخابات امروز بین ۵۲ تا ۵۶ درصد پیش‌بینی و تاکید کرد: انتظار می‌رود این عدد افزایش یابد.

۱۸ نفر از مجموع ۲۹۰ نماینده مجلس شورای اسلامی را نمایندگان خراسان رضوی در خانه ملت تشکیل می‌دهند.