فیلتر پرس ، سیستمی برای جداسازی مایع از جامد با هدف کاهش اتلاف و یا ایجاد ارزش افزوده به وسیله تصفیه ( فیلترینگ) یک محلول حاوی ذرات معلق جامد (سوسپانسیون) و جداسازی ذرات جامد به صورت کیک (گل) می باشد. این مجموعه ها از تعدادی صفحات تشکیل شده که در آن عملیات آب گیری یا تصفیه، به وسیله فشردن این صفحات و عملکرد فیلتر ها انجام میشود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

معرفی فیلتر پرس یا فیلتر فشاری

فیلتر پرس Filter press دستگاهی متشکل از صفحات متعدد و کنار هم قرار گرفته با روکش پارچه فیلتری مخصوص می باشد که عبور فاضلاب از آن و تحت فشار قرار گرفتن صفحات، منجر به جداسازی مواد جامد در آن می گردد. این دستگاه با توجه به نحوه کار و آبگیری از دوغاب های صنعتی، قادر به تولید لایه ای شبیه به کیک از مواد جامد موجود در فاضلاب هستند که در محیط های مختلف و به دلایل متفاوت مورد استفاده قرار می گیرد.

در ساختار سیستم فیلتر پرس چندین صفحه با روکش پارچه وجود دارد که با کمک نیروی دست یا هیدرولیکی فشرده شده و با فشار وارد کردن به فاضلاب عملیات جداسازی با بازدهی بالا صورت می گیرد.

فیلتر پرس چیست

در دستگاه های فیلتر پرس که صفحات با کمک نیروی هیدورلیکی فشرده می گردند، نیروی لازم برای فشرده سازی آنها توسط جک هیدرولیکی تامین میشود. جک های هیدرولیکی با توجه به تعداد صفحات و اندازه دستگاه دارای اندازه و ابعاد متفاوتی هستند.

طراحی فیلترپرسها بر اساس نیاز صنعت در راستای حداقل کردن رطوبت باقیمانده در کیک با در نظر گرفتن پارامترهای اقتصادی می باشد. این فیلترها از 1 متر مربع تا 500 متر مربع در دسترس می باشند و تا فشار 25 بار پمپ تغذیه عمل می کنند.

طرز کار دستگاه فیلتر پرس

مکانیسم عملکرد بدین صورت است که صفحات فیلتر پرس توسط جک هیدرولیک تحت فشار قرار می‌گیرند.

پساب که حاوی ذرات معلق می‌باشد با فشار وارد صفحات شده و ذرات معلق موجود در آن از صفحات جدا می‌شود و مایع که عاری از ذرات معلق است به بیرون هدایت می‌گردد.

پس از اینکه کیک تشکیل شد ورود سیال قطع شده و صفحات به وسیله جک هیدرولیک باز شده و مواد جامد تخلیه می‌گردد.

در مرحله بعد صفحات به وسیله جک هیدرولیک بسته شده و سیکل بعدی تکرار می‌شود.

انواع فیلتر پرس از لحاظ نوع صفحه

دستگاه های فیلتر پرس در یک دسته بندی کلی به دو دسته اصلی ۱- چمبر ۲- ممبران تقسیم می شود .تفاوت اصلی آن ها در نوع صفحات و نحوه فشرده سازی مواد در آن هاست.

دستگاه های چمبر که به آن فیلترپرس های حجم ثابت نیز می گویند، متداول ترین مدل این فیلترها در بازار می باشند. این دسته از فیلتر پرس ها در صنایع غذایی، دارویی و همچنین کارخانه های تولید کننده قند کاربرد گسترده ای دارد. در روش چمبر، آبگیری از سیال در ایده آل ترین حالت تا حدود ۶۰% انجام می گیرد.

فیلتر پرس های ممبران یا فیلترهای حجم متغیر، به دلیل اعمال فشار هوا یا آب از داخل و ایجاد فشار مضاعف، دارای توان و قدرت خشک کنندگی بیشتری نسبت به نوع چمبر می باشد. به همین خاطر از آن ها در معادن و صنایع آب و فاضلاب جهت آبگیری و تصفیه آب در مقیاس های بالا استفاده می گردد. در روش ممبران، آبگیری از سیال در ایده آلترین حالت تا حدود ۹۰% انجام می گیرد.

کاربرد های دستگاه فیلتر پرس در صنایع مختلف

  • استفاده برای جدا سازی جامد از مایع در محلول های سوسپانسیون
  • استفاده به منظور شفاف سازی و یا کاهش دور ریز مواد
  • استفاده در فیلتراسیون صنایع دارویی و غذایی
  • استفاده در صنایع پتروشیمی ، صنایع معدنی ، سرامیک و...
  • آب گیری لجن بیولوژیکی و لجن صنعتی
  • آبگیری پساب کشتارگاه ها و دامداری ها
  • استفاده جهت تصفیه پساب خطوط رنگرزی و پساب خطوط نساجی

معرفی فیلتر پرس

اجزای تشکیل دهنده فیلتر پرس

شاسی : شاسی شامل صفحات نگهدارنده جک، ثابت و متحرک است که وظیفه نگهداری صفحات فیلتر پرس را حین عملیات جداسازی به عهده دارد.

جک هیدرولیکی : در طراحی جک هیدرولیکی باید به این نکته توجه کرد که فشار ناشی از جک باعث خروج پساب از بین صفحات فیلتر پرس و یا تغییر شکل آن ها نشود.

پمپ: پمپ برای انتقال پساب به فیلتر پرس و تبدیل به کیک مورد استفاده قرار می گیرد. برای این کار می توان از انواع پمپ سانتریفیوژ، دیافراگمی، دنده ای، شلنگی و منو پمپ در فیلتر پرس استفاده کرد.

مدار برق: مدار برق برای سیستم برق رسانی به پمپ، سیستم های کنترلی و سایر بخش های الکتریکی فیلتر پرس است.

سیستم هیدرولیک: سیستم هیدرولیک جهت انتقال نیرو به صفحات فیلتر پرس و اعمال فشار به آن ها طراحی می شود.

صفحات فیلتر پرس : صفحات مختلفی برای فیلتر پرس وجود دارد.صفحات فیلتر پرس با توجه به نوع محلول مورد تصفیه و کاربری آن از مواد مختلف شامل استنلس استیل، پلی پروپیلن، پلی اتیلن آلومینیوم، چدن و ... ساخته می شود . نحوه  پرس کردن صفحات و فیلترها می تواند دستـی، گیربکسی و یا هیـدرولیکی باشد . هر دستـگاه شامل  ورودی، خروجـی، برگشت، بک واش، سیـستم پرس و سینی شستشو می باشد . هر دستگاه با توجه به نوع مصرف می تواند مدارباز و یا مداربسته باشد و همچنین با توجه به نوع حساسیت می توان از فیلتر پارچه ای یا کاغذی استفاده نمود .

مزایای استفاده از فیلترپرس

  1. صرفه جویی قابل توجه در مصرف آب
  2. افزایش بهره وری تولید
  3. حذف استخر و عملیات گل کشی
  4. افزایش کیفیت سطحی سنگ تولید شده
  5. افزایش راندمان دستگاه های تولید سنگ
  6. کاهش مصرف سنباده های پولیش
  7. کاهش مصرف سگمنت و دیسک های سنگ بر
  8. کاهش مساحت اشغال شده به مقدار 4/1
  9. صرفه جوئی در نیروی انسانی
  10. بازگشت آب کاملا تمیز به خط تولید
  11. افزایش ایمنی و سهولت انجام تصفیه پساب
  12. برنامه ریزی و کنترل از طریق سیستمPLC
  13. افزایش عمر کاری دستگاه های خط تولید
  14. حمل آسان و تمیز گل خشک شده از کارخانه
  15. کاهش آلاینده های زیست محیطی و تصفیه انواع مواد سمی و مضر صنعتی
  16. آبگیری از انواع لجن های بیولو‍ژیک و ضایعات لجن فاضلاب(sewage sludge)
  17. تصفیه پساب کارخانجات صنعتی نظیر فولاد، ذوب و ریخته گری فلزات و صنایع شیمیایی

تعیین ظرفیت و قیمت فیلتر پرس

برای اینکه بتوانید ظرفیت فیلترپرس را محاسبه کنید در ابتدا باید به موادی که به طور عمده فیلتر می شوند توجه کنید. به طور کلی ظرفیت فیلتر پرس علاوه بر جامدات به مایعات نیز بستگی دارد. شما می توانید ظرفیت موادی که در تصفیه آب و فاضلاب از بین رفته اند را به راحتی محاسبه کنید چون تعداد بسیار کمی از صفحات به کار گرفته شده است. اما در فیلتر مثل لجن زیستی با توجه به نیاز مبرم به تعداد بالای صفحه فیلتر محاسبات ظرفیت کمی دشوار خواهد شد. در اینجا هم می توانید با کمک ضخامت کیک و طول داخلی ظرفیت فیتر پرس را تعیین نمایید.

 تعیین قیمت فیلترپرس به عوامل زیادی بستگی دارد. از جمله ابعاد صفحات و ظرفیت ورودی و نوع جک دستگاه و سیستم کنترل کننده و جنس پارچه های دستگاه و  موارد دیگر.

در صورتی که نیاز به محاسبات دقیق تر برای ظرفیت فیلتر پرس و تعیین قیمت دارید می توانید با کارشناسان شرکت فراب زیست فراز با مراجعه به www.farab-zist.com یا شماره  88775033-021 تماس حاصل کنید.