سخنگوی دولت گفت:تا پایان سال شاهد افزایش دوبرابر شدن سود سهام عدالت و پرداخت آن به سهامداران خواهیم بود. این مبلغ از ۵۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان خواهد بود.

واریزی جدید به حساب این سهامداران | این سهامداران تا عید ۵۰۰ هزار تومان می گیرند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سهام عدالت عنوانی است برای سهامی که دولت به دهک‌های مشخص جامعه واگذار کرد؛‌  درواقع در میانه دهه ۱۳۸۰ دولت سهام خود را در ۴۹ شرکت بین مردم تقسیم کرد. که با این کار سهام عدالت مشمول ۴۹ میلیون نفر از جمعیت کشور شد. سهام عدالت مختص به قشر خاصی نمی باشد. سهام عدالت در ابتدا سهم 1000000 میلیون تومانی بود که با گذشت زمان تبدیل به 500 واحد سهم شد. سهام عدالت در ابتدا قابل فروش نبود اما از میانه سال 1399 دارندگان امکان فروش آن را پیدا کردند.

سخنگوی دولت گفت:تا پایان سال شاهد افزایش دوبرابر شدن سود سهام عدالت و پرداخت آن به سهامداران خواهیم بود. این مبلغ از ۵۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان خواهد بود.

شرکت مخابرات ۳۴۷ میلیارد تومان و شرکت سیمان دشتستان ۴۷ میلیارد تومان بابت سود سهام عدالت به شرکت سپرده گذاری مرکزی بدهکار هستند.

زمان دقیق واریز سود سهام عدالت مشخص شد. سود سهام عدالت سال آینده چقدر می شود. افزایش سود سهام عدالت در سال آینده. آیا در تاریخ تعیین شده سود سهام عدالت واریز خواهد شد؟ مشمولان سود سهام عدالت چه کسانی هستند؟

بدهی ۳۴۷ میلیاردی مخابرات بابت سود سهام عدالت

محسن خدابخشی شنبه شب در گفت‌وگویی افزود: از هفت شرکت، یک شرکت سود سهام عدالت را پرداخت کرده و سه شرکت بیش از نیمی از سود سهام را پرداخت کرده‌اند. سه شرکت مخابرات، شرکت گروه مپنا و گروه سیمان دشتستان نیز سود سهام عدالت را واریز نکرده‌اند که مورد قبول نیست و با آنها برخورد می‌شود.

محسن انصاری مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس با بیان این مطلب گفت: پالایشگاه نفت بندر عباس و پالایشگاه تبریز هم سود مربوط به سهام عدالت را بطور کامل پرداخت نکرده اند.

وی افزود: با این حال ۹۴ درصد سود سهام عدالت وصول شده و شرکت مپنا هم امروز سود سهام خود را واریز کرد.

انصاری گفت: پیش بینی می‌شود تا پایان هفته ۹۹ درصد مطالبات در این زمینه وصول و سود سهام عدالت به حساب ذی نفعان واریز شود.

وی گفت: برای مدیران متخلف سابق پرونده قضایی تشکیل شده و مدیران جدید نیز اگر به تعهدات عمل نکنند به مراجعع قضایی معرفی می‌شوند.

مجید عشقی در حاشیه رونمایی از دیتاسنتر بازار سرمایه در جمع خبرنگاران در مورد اینکه برخی شرکت‌ها سود خود را به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی جهت واریز سود مشمولان سهام عدالت پرداخت نکرده‌اند، گفت: برخی شرکت‌ها با توجه به مشکلات مالی امکان پرداخت سود خود را ندارند، اما سازمان بورس باید به وظیفه خود عمل کرده و از مجاری مختلف این موضوع را پیگیری می‌کند.وی ادامه داد: بحث عدم پرداخت سود از سوی شرکت مخابرات مطرح است که باید گفت میزان این سود زیاد نیست و تاثیر زیادی روی میزان سود ندارد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد زمان پرداخت سود سهام عدالت سال ۱۳۹۹ گفت: این سود تا ۲۱ اسفند در حساب مردم است.

تغییر دامنه نوسان

عشقی در ادامه در پاسخ به سوال ایسنا، در مورد تغییر دامنه نوسان توضیح داد: فرایندی برای تغییر دامنه نوسان طی شده است و دامنه به تدریج بازتر خواهد شد. تصمیمی که در این مورد گرفته شده است در سال جدید اعلام خواهد شد.

مدیر نظارت بر بورس ها و ناشران گفت: مشمولان برای دریافت سود سهام عدالت خود اقدامی نکنند و سودها تا پایان هفته به حسابشان واریز خواهد شد.

محسن خدابخش مدیر نظارت بر بورس ها و ناشران گفت: از ۷ شرکتی که اعلام شد سود سهام عدالت را واریز نکرده اند، حالا فقط دو شرکت مخابرات و سیمان دشتستان هیچ سودی واریز نکرده اند که با آن  ها برخورد می شود.

خدابخش می گوید با توجه به پیگیری انجام شده طی همین هفته سایر شرکت ها که بخشی از سود خود را واریز کرده بودند، تمامی سود را نیز پرداخت خواهند کرد و  تا اواخر همین هفته سود‌ سهامدارن عدالت واریز می شود.

طبق گفته وزیر امور اقتصادی و دارایی مقرر شده به دارندگان سهام عدالت ۵۳۰هزار تومانی، ۵۵۰هزار تومان و به دارندگان سهام عدالت یک میلیونی، حدود یک‌میلیون تومان سود پرداخت شود.

مدیر نظارت بر بورس ها و ناشران در ادامه گفتگو با بخش خبری ۲۱ گفت: سرمایه گذاران در خرید و فروش سهام، ارزش سهام یک شرکت را بررسی کنند و  تحت تاثیر مظنه های آن قرار نگیرند.

به گفته خدابخش از ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ عمق نمایش سفارش‌ها از ۵ مظنه به ۲۰ مظنه خواهد رسید.

 در راستای رفع دغدغه‌های مطرح شده در جلسه با ریاست قوه‌قضائیه، هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار اقدام به بررسی نمایش عمق مظنه (سفارش‌های خرید و فروش) برای همه معامله‌گران کرد و تصمیم به افشای تمام مظنه‌ها گرفت.

وزیر امور اقتصادی و دارایی از پرداخت سود سهام عدالت از ٢١ اسفند ماه خبر داده است، اما با توجه به عدم واریز سود از سوی هفت شرکت، احتمال پرداخت این سود در چند مرحله قوت گرفت.

با توجه به اعلام قبلی در زمینه واریز سود سهام عدالت از هفته سوم اسفند ماه، از امروز سهامداران در انتظار واریزی های سود سهام به حساب خود هستند.

با ورود به هفته سوم اسفند ماه، «احسان خاندوزی»، وزیر امور اقتصادی و دارایی از واریز سود سهام عدالت از ۲۱ اسفند ماه خبر داده است؛ این در حالی است که تاکنون هفت شرکت سود خود را به حساب شرکت سپرده گذاری مرکزی واریز نکرده اند.

پیگیری ها در خصوص نحوه واریزی سود سهام عدالت در صورت عدم پرداخت سود از سوی هفت شرکت انجام و مشخص شده است که از ۲۱ اسفند ماه به بعد به هر میزان که سود به حساب شرکت سپرده گذاری پرداخت شده باشند به حساب سهامداران پرداخت می شود و شرکت سپرده گذاری موظف به انجام این پرداختی ها در تاریخ اعلام شده از سوی وزیر اقتصاد است.

همچنین این احتمال وجود دارد که در صورت تداوم بدقولی هفت شرکت در خصوص واریز سود به حساب شرکت سپرده گذاری، سودهای پرداختی همچون سال گذشته در چند مرحله به حساب مشمولان سهام عدالت واریز شود.

بنابر اعلام مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، سود سهام عدالت در حال وصول از شرکت‌های سرمایه‌پذیر است و این سود احتمالا هفته آینده که سومین هفته اسفند است، واریز می‌شود.

در حالی سهامداران عدالت کماکان 10 درصد سود سهام خود را از سال گذشته طلب دارند که دریافت سود امسال آنها نیز با تاخیر مواجه شده است.

این در شرایطی است که پیش‌تر متولیان امر وعده پرداخت این سود از ابتدای اسفندماه جاری دادند که این امر نیز محقق نشد؛ با این حال به تازگی مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در مورد آخرین وضعیت دریافت سود عملکرد سال 99 شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت ‌گفته‌ همچنان در حال پیگیری وصول سود سهام هستیم، برخی از شرکت‌های سرمایه‌پذیر سود عملکرد خود را به حساب شرکت سپرده‌گذاری واریز کرده‌اند و هنوز بعضی از شرکت‌ها مانده‌اند و ما در حال پیگیری هستیم.

این مقام مسئول اظهار امیدواری کرده سایر شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت سود عملکرد خود را هر چه سریع‌تر واریز کنند تا بعد از تجمیع این سودها سود مربوط به سهام عدالت در سال 99 در هفته سوم اسفند ماه سال جاری به صورت متمرکز و یکجا واریز شود.

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه با اشاره به این که بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق، جاماندگان سهام عدالت تعیین تکلیف خواهند شد، گفت: به دلیل کمبود منابع نمی توان سریعا این مهم را برای تمامی جاماندگان انجام داد.

پرونده جاماندگان سهام عدالت همچنان باز است و درمورد تعیین تکلیف آن وعده های زیادی داده شده است. آمار رسمی نشان می‌دهد جاماندگان سهام عدالت ۲۱ میلیون نفر هستند. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از موافقت اولیه رئیس‌جمهور برای واگذاری به جاماندگان سهام عدالت  خبر داده بود .اما تاکنون هیچ خبری از ثبت نام جدید از جاماندگان سهام عدالت صورت نگرفته است.در ادامه آخرین خبر در رابطه با جاماندگان سهام عدالت را می خوانید.

 سید غنی نظری خانقاه با اشاره به پیشنهادی که در جلسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ در رابطه با تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت مطرح کرده بود، گفت: بر اساس این پیشنهاد که به تصویب اعضای کمیسیون تلفیق رسید، جاماندگان سهام عدالت نیز تعیین تکلیف خواهند شد.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیگیری ها و تلاش های مستمر و ۲ ساله کمیسیون اقتصادی به ریاست پورابراهیمی درباره این موضوع اظهار داشت: نمایندگان مجلس یازدهم پیگیر تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت بودند که به همه اقشار تعلق گیرد چرا که در حال حاضر عده ای گرفته اند و عده نگرفته اند که این تبعیض است.

وی در این باره تصریح کرد: بطور مثال افرادی که دسترسی به اینترنت داشته و یا از اقشار کارمندی جامعه بودند توانستند سهام عدالت بگیرند اما اقشاری همچون روستاییان و عشایر که امکانات کافی نداشتند و حتی مستحق تر هم بودند از این امکان که نوعی دارایی بود بدون هیچ دلیلی جا ماندند که احساس تبعیض را افزایش داد.

نظری خانقاه در ادامه با اشاره به پیشنهادی که در کمیسیون تلفیق مطرح کرد تا این افراد تعیین تکلیف شوند، عنوان کرد: خوشبختانه این پیشنهاد تصویب شد که دغدغه نمایندگان کمیسیون اقتصادی را نیز برطرف ساخت، چرا که جلسات متعددی برای آن برگزار کرده بودیم اما دولت قبل به موضوع جاماندگان اهمیت نمی داد و بهانه تراشی می کرد که منابع ندارند اما با روی کار آمدن دولت فعلی که به دنبال رسیدگی به وضعیت محرومان و مستضعفان بود، قرار شد این موضوع به سرانجام برسد.

وی در ادامه با بیان اینکه جاماندگان اغلب از اقشار کارگران ساختمانی، حاشیه نشیانان، روستاییان، عشایر، زنان بی سرپرست و بدسرپرست هستند که با این مصوبه می توانند سهام عدالت خود را دریافت کنند، یادآور شد: به دلیل کمبود منابع نمی توان سریعا این مهم را برای تمامی جاماندگان انجام داد اما بر اساس اولویت اقشار از سطوح پایین تر سهام عدالت پرداخت می شود تا زمانی که تمام آنها بتوانند از این درآمد بهره مند شوند.

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه این مصوبه کمیسیون نظر مثبت نمایندگان در صحن علنی را نیز خواهد داشت، خاطرنشان کرد: بسیاری از نمایندگان با این موضوع ملی درگیر هستند چرا که حدود ۲۰ میلیون نفر جامانده داریم که باید تعیین تکلیف شوند و دولت نیز باید مساعدت لازم را انجام دهد.

اخبار دریافتی و بررسی‌ها نشان داد رقم یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان عیدی امشب به حساب کارکنان و بازنشستگان دولت واریز شده است.

موضوع عیدی بازنشستگان یکی از مباحثی است که در ماه های پایانی سال به چالش بزرگ دولت تبدیل شده است. عیدی بازنشستگان برخلاف دیگر قشر های کاری جامعه متناسب با حقوق پرداخت نمی شود . و هر ساله تغییر کم میزان عیدی بازنشستگان موجب نارضایتی در جامعه می شود. رییس کانون بازنشستگان کارگری تهران نیز گفته عیدی بازنشستگان مانند بازنشستگان کشوری پرداخت خواهد شد. در ادامه به آخرین جزییات از عیدی بازنشستگان می پردازیم.

در روز‌های گذشته حقوق بهمن برای بازنشستگان و کارکنان دولت واریز شد، اما خبری از عیدی نبود.

صبح دیروز آقای رئیسی رئیس جمهور پیش از عزیمت به قطر دستور واریز فوری عیدی بازنشستگان و کارکنان دولت را داد.

واریز عیدی کارکنان دولت هرساله با حقوق بهمن کارکنان و بازنشستگان اعمال می‌شود. امسال نیز با مصوبه هیئت وزیران عیدی کارکنان و بازنشستگان رقم یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تعیین شد.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری از مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی خواست که ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزون بر مبلغ عیدی پایان سال ۱۴۰۰ به بازنشستگان و مستمری بگیران بپردازد.

حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) با اشاره به اظهارت افراد مختلف به عنوان کارشناس در مورد عیدی کارگران و ارتباط عیدی بازنشستگان با عیدی کارگران، گفت: «این روزها افراد مختلف، در قالب صدا و تصویر در قواره‌ی کارشناس، در مورد عیدی بازنشستگان صحبت می‌کنند و میان عیدی کارگران و بازنشستگان ارتباط برقرار می‌کنند! لازم به توضیح است که عیدی بازنشستگان به تاسی از عیدی کارگران پرداخت نمی‌شود؛ حتی کارگران شاغل و بازنشسته به تاسی از مواد ۴۱ قانون کار و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی از دولت، عیدی دریافت نمی‌کنند و اساسا عیدی ارتباطی با مواد مندرج در قوانین کار و تامین اجتماعی ندارد که عده‌ای در مقام کارشناس آن‌ها را به هم مرتبط می‌کنند.» 

وی افزود: «قبل از اینکه متنی به نام «قانون کار» تصویب شود، شورای انقلاب، در یک «اقدام انقلابی» اقدام به محاسبه زمان و عدد برای عیدی کارگران اقدام کرد. این مصوبه همچنان ادامه داشت تا قانون کار شکل گرفت و پس از آنهم استمرار پیدا کرد. توجه داشته باشید که «قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاههای مشمول قانون کار» مصوب سال ۱۳۷۰ مجلس شورای اسلامی است و اساسا قانونی متاخرتر محسوب می‌شود. بر اساس ماده واحده این قانون، کلیه کارفرمایان کارگاههای مشمول قانون کار مکلفند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار معادل شصت روز آخرین مزد، به عنوان عیدی و پاداش بپردازند. مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارکنان نبایستی از معادل نود روزحداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند.»

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: از نیمه اسفند ماه واریز سود سهام عدالت آغاز می شود

ارزش سهام عدالت در این سالها یکی از مسائل بحث برانگیز در بین مردم و دولت بوده است.خیلی از مردم زمان ثبت نام ارزش سهام عدالت از ثبت نام جامانده اند و در این سالها با وجود پیگیری های مستمر نتوانستند در سایت ارزش سهام عدالت ثبت نام کنند و از این شرایط استفاده کنند.در سال گذشته شرایطی برای فروش و اعطای ارزش سهام عدالت از طرف دولت برای دارندگان آن ایجاد شده بود روز گذشته، نماد شرکت‎‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت در بورس متوقف شدند تا پس از واریز سود توسط شرکت‌ها و محاسبه مبلغ دریافتی مشمولان، سود سهام عدالت پرداخت شود.

پس از توقف نماد شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت، سود این سهام به تعداد سهامی که افراد در اول اسفند ماه مالک آن هستند تعلق خواهد گرفت.

زمان واریز سودسهامداران غیرمستقیم سهام عدالت

ملاک پرداخت سود سهام عدالت سال ۱۳۹۹ برای مشمولان غیرمستقیم، مالکیت سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت در روز اول اسفند ۱۴۰۰ خواهد بود.

شش دلیل عمده عدم واریز سود سهام عدالت برای مشمولان اعلام شد.

طبق گفته وزیر اقتصاد سود سهام عدالت متعلق با سال ٩٩ تا پایان اسفند ماه امسال برای دارندگان این سهام واریز می‌شود. براساس اعلام وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی سازی با توجه به برآوردهای انجام شده، سود دارندگان سبد ۵۳۲ هزار تومانی، ۵۵۰ هزار تومان است و برای دارندگان سبدهای یک میلیون تومانی سهام عدالت این مبلغ حدود یک میلیون تومان خواهد بود.

در حالی که دولت وعده پرداخت سودهای ۵۵٠ هزار تومانی و یک میلیون تومانی را می‌دهد، هنوز بخشی از جمعیت دارندگان سهام عدالت نتوانستند سود صد و دویست هزار تومانی سال ٩٨ را دریافت کنند.

طبق پیگیری‌های از شرکت سپرده گذاری مرکزی، این شرکت برای عدم واریز سود سال ٩٨، شش دلیل عمده را اعلام کرد.

طبق اطلاعات ارایه شده از سوی شرکت سپرده ‌گذاری مرکزی ، دسته‌ای از دارندگان سهام عدالت که تاکنون سود سهام دریافت نکرده‌اند سجامی نشده‌اند و برای انجام هر عملیات در ارتباط با سهام عدالت سجامی شدن افراد ضروری است.

گروه دیگری که سود سهام عدالت برای آنها واریز نشده، شماره حسابی که ارایه داده‌اند مسدود است و نمی‌توان سود سهام را به این حساب‌ها واریز کرد.

سومین دلیل عدم واریز سود سهام عدالت برای افراد مشمول، این است که شماره حساب ثبت شده افراد، راکد بوده، در شرایطی که کارت و شماره حساب بانکی افراد در مدت ۶ ماه تراکنش نداشته باشند، جزو شماره حساب‌های راکد محسوب می‌شود و امکان واریز سود سهام در این شماره حساب وجود ندارد.

دلیل دیگری که موجب شده گروهی از سهامداران سود سهام عدالت را دریافت نکنند، این است که افرادی شماره حساب مشترک دارای دو امضا ارایه داده‌اند و ثبت کرده‌اند که سود سهام به این حساب‌ها هم واریز نمی‌شود.

دسته دیگری از افراد که تا کنون نتوانسته اند سود دریافت کنند، از جمله افرادی هستند که حساب ارزی معرفی کرده‌اند که امکان واریز سود به این شماره حساب‌ها هم وجود ندارد.

دلیل مهم دیگر برای عدم دریافت سود این است که عده‌ای شماره حساب بلندمدت داده‌اند که سود سهام عدالت به این شماره حساب ها هم واریز نمی‌شود .

طبق اعلام شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تاکنون دو میلیون سهام دار عدالت نتوانسته‌اند سود سال ٩٨ را دریافت کنند.

تمام سهام‌داران عدالت مشمولان سهام می‌توانند از طریق شماره تلفن ۱۵۶۹ از سراسر کشور سوالات خود را با کارشناسان شرکت سپرده گذاری مرکزی مطرح و هر گونه اشکال و عدم دریافت سود را اعلام کنند.

طبق این گزارش، تاکنون به مشمولان سهام عدالت چهار دوره سود پرداخت شده است به این ترتیب که در سال ۱۳۹۵ به ازای یک میلیون تومان سهم ۱۵۰هزار تومان، در سال ۱۳۹۶، ۱۷۵ هزار تومان و در سال ۱۳۹۷، ۲۰۵ هزار تومان پرداخت شد. همچنین سود سال ١٣٩٨ به این سهامداران حدود ٢٠۵ هزار تومان بوده است.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی در اظهارات عجیبی اعلام کرده که برای هر سهامدار سهام عدالت مبلغ ۶۰۰ هزار تومان سود واریز می‌شود. مردم منتظر واریز سود سهام عدالت باشند؟

همانند سال‌های قبل موضوع واریز سود سهام عدالت دوباره مطرح شد، اما به نظر می‌رسد که این بار به اشتباه عنوان شده است.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد که براساس محاسبات، احتمالا تا پایان سال رقمی حدود ۶۰۰ هزار تومان به حساب هر سهامدار پرداخت شود.

او از سه برابر شدن مبلغ کل سود سهام عدالت خبر داد. حسین قربان‌زاده گفت: جمع سود سال ۹۸ که سال گذشته به حساب سهامداران پرداخت شد، حدود ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود که امسال این عدد به بیش از ۳۱ هزار میلیارد تومان رسید.

از این میزان سود شرکت‌های غیر بورسی حدود دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان و سود شرکت‌های بورسی رقمی حدود ۲۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است.

سود سهام عدالت واریز می‌شود؟

در حالی رئیس سازمان خصوصی‌سازی از پرداخت ۶۰۰ هزار تومان می‌گوید که براساس قانون شرکت‌های سهام عدالتی دیگر در اختیار سازمان خصوصی‌سازی نیست.

این سهام از خرداد سال گذشته آزادسازی شد و سهامداران سهام خود را به دو روش مستقیم و غیرمستقیم آزادسازی کرده‌اند. مدیران سابق سازمان خصوصی‌سازی در سال گذشته اعلام کردند که آخرین سودی که این سازمان به حساب سهامداران واریز می‌کند، سود سهامداران در سال ۹۸ است.

قربان‌زاده در حالی وعده واریز سود ۶۰۰ هزار تومانی را اعلام کرده اما سازمان خصوصی‌سازی هنوز موفق نشده که ۱۰ درصد از سود سال ۹۸ را واریز کنند.

۱۰ درصد از سود سال ۹۸ برای ۵۰ میلیون سهامدار پرداخت نشده و با گذشت ۱۰ ماه هنوز از سود سال ۹۹ هم خبری نیست.

هنوز مشخص نیست که چرا حسین قربان‌زاده چنین موضوعی را مطرح کرده است. سازمان خصوصی‌سازی هنوز نتوانسته از شرکت‌های حاضر در سبد سهام عدالت ۱۰ درصد سود پارسال را بگیرد. چطور می‌خواهد ۱۰۰ درصد سود امسال را بگیرد؟ آن هم از شرکت‌هایی که دیگر در اختیار این سازمان نیست.

گروکشی سود سهام عدالت

اکبر حیدری در مورد واریز سود سهام عدالت مربوط به عملکرد سال 98 گفت: سهام عدالت در حال حاضر دچار یک بلاتکلیفی خاصی شده ، حال خوبی ندارد و نیازمند اصلاحات فوری در اداره سهام عدالت است.
به گفته وی، طبق قانون تجارت قرار بود سود سهام عدالت برای کسانی که روش مدیریت غیر مستقیم را انتخاب کرده‌اند، باید به حساب شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی واریز می‌شد، اما مسئولان دولتی چون می‌خواستند سریعاً کار انجام شود، سود سال 98 را از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به حساب سهامداران عدالت در روش مستقیم و غیر مستقیم واریز کردند.

سهام عدالت

ارزش کنونی سهام عدالت

وی افزود: بر اساس گفته دژپسند وزیر اقتصاد، قرار بود برای کسانی که سهام عدالت با ارزش اسمی یک میلیون تومانی دارند بابت سود عملکرد سال 98 مبلغ 400 هزار تومان واریز کنند، اما اعلام شد برای کسانی که سهام عدالت 532 هزار تومانی دارند مبلغ 200 هزار تومان واریز می‌شود که معلوم نشد سود بابت 32 هزار تومان اضافی آن چه شده است.

به گفته سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت، قبل از اسفندماه 99 قرار بود 50 درصد از سود عملکرد سال 98 سهام عدالت واریز شود که به جای 200 هزار تومان مبلغ 195 هزار تومان واریز شد، اما بعد از عید که قرار بود 50 درصد دوم از سود واریز شود باز هم گروکشی شد و 40 درصد از سود باقیمانده سال 98 را واریز کردند و گفتند بقیه سود را با سهام جایزه و حق تقدم جبران می‌کنند.

حیدری عنوان کرد:‌ دو شرکت مپنا و مخابرات ایران که از شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت هستند، اعلام کردند به دلیل داشتن مطالبات از دولت، پولی برای واریز سود سهام عدالت سهامداران ندارند بنابراین نه سودی دادند و نه وعده دادند که سهام جایزه و یا حق تقدم اختصاص دهند.

وی افزود: قبلاً سود سهام عدالت از طریق سازمان خصوصی‌سازی و به صورت رایگان بین سهامداران توزیع می‌شد، اما بعد از عید اعلام شد شرکت مپنا و مخابرات سود عملکرد 98 سهامداران را نداده‌اند، در حالیکه این دو شرکت مانند هر شرکت دیگری حق دخل و تصرف در سود 49 میلیون سهامدار را ندارند.

سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت اظهار داشت: در واقع مپنا و مخابرات به بهانه داشتن طلب از دولت سود سهام عدالت مردم را نزد خود گرو گرفته‌اند و ادعا می‌کنند پولی برای پرداخت سود به سهامداران ندارند، در حالی که وقتی سودی در مجمع تصویب می‌شود، منابع آن وجود دارد.

به گفته حیدری، از 36 شرکت سرمایه‌پذیر سهام عدالت فقط پنج شرکت سود عملکرد سال 98 شناسایی نکرده‌اند، یعنی 31 شرکت سودآور بوده‌اند که از این تعداد دو شرکت گفته‌اند سود نمی‌دهیم و دو شرکت دیگر نیز گفته‌اند به جای سود نقدی سهام جایزه و حق تقدم به سهامداران می‌دهیم.

سهام عدالت

وی گفت: پیشنهاد ما این است که ترازنامه شرکت‌های سرمایه‌پذیر عدالت منتشر شود که سودهای مجامع چه شده است و با اموال مردم در این مدت چه کرده‌اند. 

سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت در مورد پرداخت 50 درصد دوم سود سهام عدالت که در 14 تیرماه امسال واریز شد، عنوان کرد: برای دارندگان سهام عدالت 532 هزار تومانی حدود 76 هزار تومان سود واریز کرده‌اند و به نظر من باید ترازنامه صورت مالی این شرکت‌ها منتشر شود تا سهامداران عدالت بدانند چه هزینه‌ای بابت تقسیم سود از آنها کسر شده است.

به گفته حیدری، برخی از شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت به هیأت مدیره نمایندگان سهام عدالت که منصوب دولت بوده‌اند، متأسفانه به صورت غیر قانونی پاداش هیأت مدیره دادند، در حالی که اگر پاداشی تعلق می‌گیرد، باید ابتدا به حساب شرکت سرمایه‌گذاری استان واریز شود و هیأت مدیره شرکت بعد از بررسی آن را به حساب افراد واریز کنند.

وی افزود: کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در حال تهیه گزارشی است که این گزارش را در مورد واریز پاداش هیأت مدیره به منصوبان دولتی در شرکت‌ای سرمایه‌پذیر تهیه و آن را به سازمان بازرسی و مقامات نظارتی ارسال خواهد کرد.

سهام عدالت

منبع: فارس