قیمت مرغ امروز 21 مهر 1400 به کیلویی 40 هراز تومان و در بعضی مناطق بالاتر رسید.

قیمت مرغ امروز 22 مهرماه 1400 +صعود قیمت مرغ
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

قیمت مرغ در آستانه صعودی عجیب است. قیمت مرغ در هفته آینده شدیدا افزایش می یابد. قیمت مرغ البته روزهای بدی را در چند ماه اخیر داشته است. قیمت مرغ البته این بار بهانه تازه ای برای افزایش دارد قیمت مرغ پس از افزایش نظارت نیز نتوانست متعدل شود.

قیمت مرغ امروز نسبت به روز گذشته با افزایش مواجه شد. قیمت مرغ طی چند ماه گذشته همواره در مدار صعودی قرار داشت. قیمت مرغ پس از بین بردن جوجه های یک روزه افزایشی شد. قیمت مرغ در هفته های پیش همواره در نوسان بود. قیمت مرغ پس از افزایش نظارت نیز نتوانست متعدل شود.

حبیب اسدالله‌نژاد، با اشاره به اینکه میزان جوجه‌ریزی متناسب با نیاز بازار نیست، افزود: با توجه به کمبود عرضه، التهابات قیمت مرغ در بازار همچنان وجود دارد.

وی افزود: علی‌رغم گذشت ۸۰ روز از جوجه‌ریزی برخی واحدهای مرغداری، اما سامانه سماصط به سختی مجوز جوجه‌ریزی می دهد چرا که به جهت کمبود جوجه، امکان دریافت مجوز جوجه‌ریزی وجود ندارد که به سبب هزینه‌های جاری واحدهای مرغداری، این امر به زیان مرغداران است و انتظار می‌رود وضعیت به گونه‌ای مدیریت شود که بازار دچار بحران نشود.اسدالله‌نژاد، قیمت کنونی هر قطعه جوجه یکروزه را هشت هزار تومان اعلام کرد و گفت: با وجود افزایش هزینه‌های تولید، به طور متوسط واحدهای مرغداری کمتر از ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان مرغ زنده را به کشتارگاه‌ها عرضه می‌کنند که با این وجود قیمت‌های بالای مرغ در بازار ناشی از نبود نظارت است.

با اعمال مدیریت دقیق بر بازار، تامین و توزیع مرغ و جوجه یکروزه، التهابات و نوسانات قیمت به پایان می رسد.

نائب‌رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی قیمت منطقی هر کیلو مرغ زنده را حداقل ۲۰ هزار تومان و مرغ گرم را کمتر از ۳۰ هزار تومان اعلام کرد.وی با اشاره به اینکه بازار نهاده‌های دامی تعریفی ندارد، بیان کرد: در حال حاضر بارگزاری و توزیع نهاده دامی همچنان با تاخیر صورت می گیرد که مرغداران نسبت به این موضوع گلایه مند هستند و فرآیند اخیری که در بحث جوجه ریزی مطرح شد، بر قیمت جوجه تاثیری نداشت و تنها موجب شد تا واحدها برای دریافت مجوز با مشکل بیشتری مواجه شوند.

نائب‌رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی ادامه داد: با توجه به فرآیند اخیر جوجه‌ریزی و نوسانات اخیر جوجه در بازار انتظار می‌رود که شرایط به گونه‌ای مدیریت شود تا مرغداران برای تولید دچار چالش و بحران نشوند.

اسداله‌نژاد عرضه مرغ با نرخ های ۴۰ هزار تومان و بعضا بالاتر در قالب قطعه‌بندی را ناشی از سودجویی و ضعف در نظارت‌ها دانست و گفت: با توجه به عرضه مرغ با نرخ‌های بالاتر انتظار می‌رود که نظارت دقیقی بر بازار صورت گیرد.

نائب‌رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی در پایان از توزیع روزانه شش هزار تن مرغ خبر داد و گفت: با توجه به افزایش حجم تقاضا در بازار، عرضه کنونی مرغ در بازار جوابگو نیست‌.

قیمت مرغ امروز

قیمت انواع محصولات پروتئینی به ویژه مرغ در بازار افزایش زیادی داشته و به نظر می‌رسد که تشکیل قرارگاه مرغ توسط دولت روحانی به ریاست وزیر جهاد کشاورزی هم نتوانست اوضاع این کالا را سروسامان بدهد، قیمت‌های بازار هیچ ثباتی ندارد و مدام تحت تاثیر کاهش عرضه، رکوردهای نجومی را ثبت می‌کند. مشکل آنجا جدی می‌شود که اخیرا یک استاد ژنتیک و اصلاح نژاد گروه دامپروری دانشگاه تهران در یک کار تحقیقی از کاهش ۲۰۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی خبر داده که معادل ۳۰۰ هزار تن گوشت مرغ است.

این آمار بیانگر این حقیقت است که کاهش تولید عامل اصلی افزایش قیمت مرغ در بازار است که یک زمانی مازاد تولید وجود داشت و صادر کننده هم بودیم.ایران جایگاه هفتم تولید مرغ در دنیا را با ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن تولید سالانه در اختیار داشت و به کشورهای اطراف هم تا ۲۰۰ هزار تن صادر می‌کرد.

استاد ژنتیک و اصلاح نژاد گروه دامپروری دانشگاه تهران گفت: « در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۰۰ میلیون قطعه کمبود جوجه یک‌روزه گوشتی داریم و بر اساس پیش بینی‌های فوق، کماکان تا آخر سال‌جاری با کاهش تولید مواجه خواهیم بود ضمن اینکه در ماه مهر حداقل میزان جوجه‌ریزی (۱۰۶ میلیون قطعه) را داریم که با توجه به این مساله، در آذرماه کمترین میزان تولید مرغ را خواهیم داشت.»

بازار مرغ بی دردسر در ماه‌های آینده به دو شرط

کمالی درپاسخ به اینکه آیا روند کاهش قیمت را در ماه‌های آینده هم شاهد خواهیم بود و بازار ثبات به خود می‌گیرد؟ گفت: اگر جوجه‌ریزی در مرغداری‌ها به اندازه کافی باشد و نهاده از سوی دولت تامین شود تامین مرغ کشور در ماه‌های آینده به راحتی میسر خواهد شد.

به گفته این مسئول برنامه ریزی شده است که در ماه‌های مهر و آبان ۱۲۰ میلیون در ماه جوجه ریزی شود و اگر خوراک آن‌ها همه تامین شود که تولید کنندگان به مشکل نخورند تامین در ماه‌های آینده بدون مشکل خواهد بود.

قیمت‌ها دل به خواهی است

مراکز توزیع دولتی هم مرغ برای توزیع ندارند و یا آنقدر کم است که در کمتر از نیم ساعت تمام می‌شود، این مراکز یک روز در میان و یا دو روز در میان مرغ می‌آورند و بین مشتریان خودشان توزیع می‌کنند و البته برای توزیع کامل این محموله‌های هم نظارتی نیست و خود ویترین توزیع این گونه مراکز هم از قطعات مرغ پر است که می‌تواند در سایه عدم نظارت از همان مرغ دولتی باشد.
نظارت تعطیل است

روزگذشته خبری مبنی بر قاچاق نهاده‌های دامی از کشور و بی‌توجهی وزارت جهاد و گمرکات و سایر نهاد‌های نظارتی بر توزیع مناسب نهاده منتشر شد. همچنین عضو هیئت‌رئیسه اتحادیه مرغداران درباره وضعیت بازار مرغ و گرانی‌های اخیر می‌گوید: قبلاً به ارمنستان، روسیه و عراق عرضه مرغ را داشتیم و حتی اگر در شهری از کشورمان کمبود مرغ به وجود می‌آمد، در آن شهر مرغ عرضه می‌کردیم، ولی در حال حاضر با ظرفیت ۵۰درصد کار می‌کنیم، زیرا مرغداری ما صادرات محور بود و به علت پرداخت ارز ۴ هزارو ۲۰۰ تومانی دیگر صادرات صورت نمی‌گیرد.

قدرت حاجی‌نوری می‌افزاید: در عرضه مرغ کمبود وجود دارد، ولی تا آبان‌ماه این کمبود برطرف می‌شود. سال پیش کشش بازار کاهش پیدا کرد و معاون وزیر در امور دام مقدار جوجه‌ریزی مادر را که پایه تولید گوشتی است به ۷۵۰هزار در ماه رساند.

حاجی‌نوری تأکید می‌کند: زمانی که کشش بازار زیاد شد، مرغداران صنعتی تصمیم به افزایش تولید گرفتند که البته هفت ماه طول کشید و از اوایل فروردین جوجه‌ریزی مادر را به یک میلیون قطعه در ماه رساندند که در حال حاضر این کمبود در آبان‌ماه برطرف می‌شود.

 مرغ به اندازه کافی تولید می‌شود و قیمت‌ ها نیز تغییری پیدا نکرده، ولی در تهران مرغ افزایش قیمت داشته است، بنابراین از شهر‌های دیگر که قیمت مرغ افزایش نداشته و توزیع مناسب است مرغ را داخل یونولیت قرار داده و به تهران قاچاق می‌کنند. مرغ قاچاق شده را به نرخ ٣۵الی ۴٠هزار تومان در تهران می‌فروشند، زیرا ٢٠هزار تومان سود دارد.

در هفته پایانی اسفندماه سال گذشته، همزمان با کاهش عرضه مرغ به بازار و تخلف برخی از مرغ‌فروشان در فروش مرغ‌های قطعه‌بندی شرکتی با قیمت‌ های گران، مرغداران افزایش قیمت مصوب به ۲۴ هزار تومان را خواستار شدند، اما از آنجا که دولت تصمیم داشت تا پایان نوروز، هیچ کالایی گران نشود در برابرخواسته مرغداران مقاومت کرد. این اقدام ستاد تنظیم بازار موجب شد تا هم مرغداران ضرر کنند و هم مصرف‌کنندگان، زیرا دلالان با ورود به بازار مرغ توزیع را نابسامان کردند و قیمت را افزایش دادند. در این ایام به صورت محدود مرغ دولتی در تهران و سایر روستا‌ها توزیع شد، اما با صف‌های طولانی و چند ساعته همراه بود.

سهمیه مراکز توزیع دولتی نصف شده است
در این میان مراکز توزیع دولتی هم به اشکالاتی که در توزیع مرغ دولتی وجود دارد اشاره می کنند که شرایط به گفته آنها برایشان سخت شده است.

مدیر یک مرکز توزیع مرغ دولتی در منطقه ۱۹ تهران گفت: «سهمیه مرغ تقریبا نصف شده و یک روز در میان یا دو روز در میان سهمیه ۱۵۰ کیلو می دهند که برای تعداد ۲۰ نفر هم نمی‌رسد.»

وی ادامه داد: « عرضه مرغ در میدان بهمن هم کم شده و به عرضه کنندگان دولتی نمی‌رسد، ضمن اینکه هزینه کرایه و حمل داخل میدان و کارگری هم آن‌قدر بالاست که برای توزیع کننده دولتی هم نمی‌صرفد که به نرخ دولتی بفروشند و به این دلیل قطعه قطعه می‌کنند و به صورت قطعه می‌فروشند تا ضرر نکنند.»

به گفته وی هزینه کامیون داخل شهری ۵۰۰ هزار تومان شده و تحویل و گذاشتن مرغ داخل کیسه های پلاستیک و نیز حمل به بیرون از محوطه هزینه زیادی دارد.

وی به عدم نظارت هم اشاره کرد و گفت: برای توزیع کنندگان داخل میدان بهمن و توزیع کنندگان مراکز دولتی داخل شهر نظارتی وجود ندارد و مرغی که باید به نرخ دولتی توزیع شود، سر از بازار آزاد در می‌آورد.

مردم چه می‌گویند؟

یک خانم میانسال که در حال خرید از فروشگاه محصولات پروتئینی است، گفت: قیمت‌ها بسیار بالاست، اما بی‌ثباتی قیمت از این موضوع هم آزاردهنده تر است.

وی می‌گوید: توزیع دولتی وجود دارد، اما وقتی مراجعه می‌کنیم، ویترین خالی است. دو سه روز، یک بار در محل مرغ دولتی می‌آید، اما نیم ساعته تمام می‌شود. اگر میهمانی سرزده بیاید مجبور هستیم، به قیمت‌های دو برابر از فروشگاه‌های دیگر تهیه کنیم. در اصل امیدی به مراکز دولتی نیست و مردم همه از فروشگاه‌هایی که آزادفروش هستند، خریداری می‌کنند.

این خانم اضافه کرد: بیشتر مواقع برای خرید مرغ که می‌رویم، مغازه‌دار می‌گوید، تنها قطعات مرغ وجود دارد و آنها هم بسیار گران است. مثلا سینه مرغ را کیلویی ۶۳ هزار تومان می‌دهند یا فیله مرغ را ۶۵ هزار تومان می‌فروشند که واقعا بی‌انصافی است.

وی اضافه کرد: دولت باید به این موارد رسیدگی کند. مرغ و تخم‌مرغ غذای مردم فقیر است و نباید اینها به این اندازه گران باشد.

علی امامی که در فروشگاه عرضه گوشت در حال خرید است، گفت: قیمت گوشت به حدی گران شده که واقعا مردم با درآمد متوسط توان خرید ندارند. قیمت سایر کالاها هم افزایش یافته مثلا ماهی قزل آلا که می‌گویند ایران مقام نخست تولید دنیا را دارد، بسیار گران است، حتی رئیس جمهور هم قبلا گفته بود مردم ماهی بخورند، اما واقعا باید بگوید، با این درآمدها و گرانی‌های بازار چگونه می‌شود؟
دولت آینده چه باید بکند؟
بنابراین آقای رئیسی در شرایطی سکان دولت را به دست گرفت که شرایط بازار محصولات پروتئینی اصلا مناسب نیست، کاهش ۲۰۰ میلیون قطعه ای جوجه ریزی می تواند تولید مرغ را در ماه های آینده با مشکل مواجه کند، علاوه بر آن نقصان عجیب در نظام توزیع و عدم نظارت چنان جدی است که هر تولید حتی مناسب را هم می‌تواند به پرتگاه ببرد، امروز هم تولید کننده و هم مصرف کننده هر دو ضرر می کنند و تنها عده ای خاص رنج یکساله آنها را به جیب می‌زنند.

وجود فساد در زنجیره تامین نهاده که عامل تاثیرگذار در این بلبشوی بازار محصولات پروتئینی است، تا حل نشود هیچ مشکلی از قیمت برطرف نخواهد شد، بازار ۴.۵ میلیارد دلاری نهاده و دو نرخه بودن آن در سایه ارز ۴۲۰۰ تومانی به شدت فسادزا شده و دود آن به چشم تولید کننده و مصرف کننده می‌رود.

برای رفع تمام این مشکلات استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی به ویژه نهادهای فعال در حوزه اقتصادی و نیز نظرات کارشناسان و متخصصان می‌تواند راهگشا باشد.