مدیرمسئول روزنامه کیهان گفت: برخی از دوستان دولت در تلاش هستند ناکارآمدی خود را گردن دیگران بیاندازند، در حالی که این کار درست نیست.

شریعتمداری: برجام کلاه بسیار گشادی بود که بر سر ما رفت
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حسین شریعتمداری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا می‌توان آمریکا را به بازگشت به برجام وادار کرد؟ گفت: مساله اصلی امروز ما بازگشت آمریکا به برجام نیست و این یک جاده فرعی و تغییر صورت مساله است و موضوع اصلی ما لغو تمامی تحریم هاست؛ یعنی تعهداتی که آمریکا و اروپایی‌ها علیرغم تعهدی که در برجام داشتند اما به آن عمل نکردند.

او ادامه داد: طرحی که الان مطرح شده و معتقدم که بسیار هم هوشمندانه و دقیق است و برگرفته از بیانات مقام معظم رهبری هم بوده این است که آمریکایی‌ها ابتدا باید تمامی تحریم‌ها را لغو کنند و دوما موضوع لغو تحریم‌ها از سوی ما مورد راستی آزمایی قرار بگیرد. یعنی این گونه نباشد که صرفا در کاغذ بنویسند لغو خواهد شد، بلکه باید به طور عملی لغو شود. برای مثال اگر ادعای لغو تحریم‌های تجاری را دارند ما باید بتوانیم روابط تجاری خود را با دنیا داشته باشیم. آن زمان است که آمریکا می‌تواند وارد برجام شود، یعنی این گونه نیست که مساله اصلی ما بازگشت آمریکا به برجام باشد.

شریعتمداری درباره تفاوت رویکرد ترامپ و بایدن هم گفت: این دو هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند؛ اولا که معتقدم که  خود برجام یک کلاه بسیار گشاد بود که بر سر جمهوری اسلامی گذاشته شد. بایدن در دوران اوباما سمت معاون او را برعهده داشته و در دوران دموکرات‌ها مسئولیت‌‌های زیادی را برعهده داشته است. علاوه بر این در یک ارزیابی کلی شاهد این هستیم که چهل درصد تحریم‌هایی که از ابتدای انقلاب تاکنون برضد ما اعمال شده در دوران اوباما اتفاق افتاده است و قطعنامه ۱۹۲۹ که مادر تحریم‌هاست در دوران ریاست جمهوری اوباما وضع شد، تحریم ایسا، کاتسا و ویزا همه تحریم‌هایی هستند که در دوران اوباما تصویب شده اند؛ اما برخی از دوستان دولت در تلاش هستند تا اینگونه القا کنند که این تحریم‌ها در دوران ترامپ تصویب شده و در صددند تا ناکارآمدی خود را گردن دیگران بیاندازند؛ در حالی که این کار نیست.