پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در سال‎‌های اخیر هر صنعتی و هر حرفه‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای سعی در بروزرسانی خود و استفاده از تجهیزات جدید و متناسب با فعالیت خود دارد. علاوه بر این‎‌ها تاثیر نیروهای ماهر را در دست یابی به نتیجه درست نمی‌توان انکار کرد. حرفه حفرچاه جذبی و فاضلاب هم از پیشرفت عقب نمانده و فعالیت‎‌های خود را در قالب شرکت‎‌های خدماتی  با  سیستم نوین ارائه می‌‎دهد. اگر در منطقه‎‌ای زندگی می‌کنید که خاک ‎‌آن از خرده سنگ، شن و ماسه تشکیل شده باشد، حفر چاه جذبی می‌تواند بهترین گزینه برای دفع فضولات باشد.

چاه جذبی چیست؟ تفاوت سپتیک و چاه جذبی چیست؟

همان‎‌طور که اشاره شد بسته به محل زندگی شما نوع چاهی که قرار است حفر شود هم متفاوت است؛ زیرا قدرت جذب آب در خاک‎‌های مختلف متفاوت می‌باشد و نیاز است مدل و حفر چاه فاضلاب هم فرق داشته باشد. برای مثال هرچه خاک قدرت جذب آب بیشتری داشته باشد، حفر چاه جذبی مناسب‎‌تر است و برعکس هرچه در منطقه‌‎ای میزان خاک رس بالاتر باشد و سطح آب زیر زمینی نیز بالاتر باشد حفر چاه سپتیک مناسب‌‎تر است. در حفر این چاه‎‌ها از ابزا‎‌هایی چون بالابر، بیل و کلنگ مخصوص ، دبل مخصوص جهت انتقال خاک چاه، دمنده هواکش(نقش انتقال هوا به درون چاه را دارد)، کابل‎‌هایی که برق روشنایی را منتقل می‎‌کنند و همچنین کمربند ایمنی برای ورود به چاه استفاده می‌کنند.

چاه جذبی

چاه جذبی همان‌طور که از اسمش پیدا است فضولات به درون خاک جذب می‌شوند به همین سبب است که وجود خاک‎‌هایی که بتوانند آن را جذب کنند اهمیت دارد. بخش‎‌های چاه جذبی شامل میله، گلدانی و انباره می‌‎باشد. 

  • میله یا بدنه چاه، این میله معمولا با عرض cm80 تا یک‎ متر و همچنین با عمق یا ارتفاعی بالاتر از پنج متر و تا عمقی که خاک خاصیت نفوذپذیری داشته باشد، در چاه‌‍‎‌های جذبی قرار داده می‌شوند. در واقع به علت وجود ملات و ماسه و سنگ در دیواره میله‎‌ها از آن‎‌ها جهت افزایش مقاومت واستحکام چاه استفاده می‌شود. همچنین برای ورود و خروج از چاه باید در بدنه چاه جای پا تعبیه شود تا اینکار به سهولت انجام گیرد. در حفره چاه جذبی میله‌‎‌ها باید به صورت عمود قرار بگیرند تا چاه استانداردی داشته باشید، ولی متاسفانه ممکن است به دلیل نداشتن تخصص و مهارت این کار به درستی انجام نگیرد و نتیجه موفقیت آمیزی هم نداشته باشد.
  • دهانه چاه جذبی، به دهانه چاه جذبی که ظاهری همانند گلدان دارد، اصطلاحا گلدانی گفته می‎‌شود. ویژگی و کاربرد گلدانی در هدایت آب  به چاه جذبی می‎‌باشد. در حقیقت در صورتی که گلدانی وجود نداشته باشد برخورد مداوم فضولات و یا آب به دیواره و دهانه چاه سبب از بین رفتن و یا ریزش آن می‎‌شود که وجود گلدانی سبب جلوگیری از این امر می‌شود. می‌توان گفت بخشی از استحکام چاه‌‎های جذبی وابسته به وجود گلدانی می‌‎باشد.
  • انباره در چاه جذبی، همانطور که از نام انباره مشخص است از این بخش جهت جمع‌آوری فضولات یا انبار کردن آن‌‎ها استفاده می‌شود. در حقیقت این بخش نقش مهمی در سوا کردن آب از فضولات را دارد، از طریق انباره آب وارد خاک‌‎های جذبی می‌شود. خوب است بدانید انباره‎‌ها حجم‎‌های متفاوتی دارند که متناسب با تعداد افراد یک خانه و یا تعداد سرویس‌‎های بهداشتی موجود در منازل حفر می‌شوند و طبیعتا هرچه تعداد افراد یا سرویس‎‌ها بیشتر باشد انباره‎‌هایی با حجم بیشتر تعبیه می‌شود.

حفرچاه‌‎جذبی وچاه فاضلاب و چاه ارت

حفر چاه جذبی

از آنجایی که هنوز سیستم فاضلاب شهری به طور کامل تکمیل نشده است و هنوز خیلی از شهر‎‌ها و روستا‎‌ها به سیستم فاضلاب دسترسی ندارند حفر چاه از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد. طبق قوانین قبل از اقدام به ساختمان سازی باید دو چاه جدا از هم با فاصله مشخصی برای جمع‌آوری آب باران و دیگری برای جمع آوری فضولات حتما حفر شود تا عمل تخلیه به راحتی انجام گیرد. برای شروع حفر چاه توسط چاه کن باید دهانه متناسبی انتخاب کرد. این دهانه‌‎ها معمولا همان‌طور که ذکر کرده بودیم 80 سانتی متر می‌باشند. بعد از تعیین دهانه نوبت به حفر چاه می‌رسد. در انتخاب عمق چاه هم، چاه کن به طور تجربی و یا از طریق محاسباتی متوجه می‌شود که چند متر باید حفر کند تا به شن برسد. سپس میله و بعد از آن انبار را متناسب با عمق چاه قرار می‌دهند. جهت تخلیه فاضلاب بدون فشار و نیز برای عدم برگشت بوی بد فاضلاب به داخل منازل و ساختمان‎‌ها لوله‎‌های هواکشی یک متر بالاتر از سطح چاه قرار داده می‌‎شود. همچنین جهت جلوگیری از ورود حشرات و جانوران ریز به چاه، روی لوله‎‌ی هواکش زانویی قرار داده می‌شود که با توری پوشیده شده و همواره جهتی به سمت پایین دارد. در خانه‌‎های روستایی و یا ویلاها بهتر است در میله چاه از حلقه‌‎های سیمانی استفاده شود، زیرا در باغ‎‌ها و روستا‎‌ها جانورانی وجود دارند که در خاک عمل کنده کاری را انجام می‎‌دهند و خاک حاصل از کنده کاری را به درون چاه می‌ریزند.

آشنایی با چاه سپتیک

درباره مناطقی که دارای خاک‎‌های قابل جذب هستند صحبت کردیم اما در مناطقی که از خاک رس تشکیل شده‎‌اند و یا به علت بارندگی سطح آب‎‌های زیر زمینی در آن‎‌ها بالا است، حفر چه چاهی مناسب‌تر می‌‎باشد؟ در پاسخ باید بگوییم چاه سپتیک برای این مناطق که عموما در شمال کشور می‌‎باشد می‌تواند گزینه بسیار مناسبی باشد چراکه خاک این مناطق توانایی جذب آب را ندارد. پس بهتر است چاهی حفر شود که مقاومت و استحکام بالایی داشته و آب از آن به داخل خاک نفوذ پیدا نمی‌کند. چاه سپتیک که از مواد پلیمری، بتنی، پلی اتیلن و سایر مواد مقاوم دیگر ساخته می‌شود، دارای ویژگی نفوذ ناپذیری قوی می‌باشد و به همین سبب در این مناطق کاربرد بیشتری دارد.

چاه‎‌های سپتیک را در دو نوع نوع یک بخشی و یا چند بخشی حفر می‌کنند که هر کدام کاربرد خاص خود را دارد. در ساخت نوع تک بخشی جهت کاهش سرعت حرکت فاضلاب و ایجاد فرصتی برای جداشدن آب از فضولات از دیوار‎‌های کوتاه استفاده می‌شود. در این روش بعد از جداشدن آب، فضولات در قسمت کف مخزن تجمع می‎‌یابند و بعد از پر شدن می‌توان آن را تخلیه کرد. در ساخت چاه سپتیک چندبخشی، اتاقک‌هایی مجهز به پوشش لولایی برای جمع آوری فضولات و جداسازی از آب ایجاد می‌شوند. نحوه کارکرد آن به این صورت است که ابتدا فاضلاب به نخستین بخش وارد می‌شوند و در آن جا تا حدودی ته نشین می‌شوند و سپس از طریق حفره‎‌ای باقی مواد که عمدتا مایع هستند به بخش دوم وارد می‌شوند و باکتری ‎‌های بی‌هوازی عمل تصفیه را روی آن‎‌ها انجام می‌دهند. اما گاهی بعضی از فضولات توسط باکتری‌های بی‌هوازی دفع نمی‌شوند در این صورت این فضولات تجمع می‎‌یابند و سبب پر شدن چاه سپتیک می‌‎شوند که در این صورت چاره‌‎ای جز تخلیه‌‎ی آن وجود ندارد. برای عمل تخلیه از چاه سپتیک کامیون‌‎های دارای پمپ خلاء بسیار کاربردی می‌‎باشند. اما توجه کنید که مواردی چون ورود روغن‎‌های گریس و موتور و یا گچ و سیمان و خیلی از موارد دیگر می‌توانند به چاه سپتیک آسیب رسان باشند.

 تفاوت سپتیک و چاه جذبی

 گاهی اوقات خیلی از افراد به اشتباه تصور می‌کنند که حفر چاه فاضلاب چندان مسئله مهمی نیست و می‌توانند آن را به هر فردی بسپارند. در صورت سپردن این کار به افراد بی‌تجربه یا بی‌مهارت باعث می‌شود خسارت‌های مالی زیادی متحمل شوید و هم خود آن فرد چاه کن در خطر جانی باشد. شرکت‎‌های خدماتی با داشتن نیرویی متخصص و با تجربه هم  از اتلاف وقت و هزینه می‌کاهند و هم از اتفاقات ناگوار جلوگیری به عمل می‌‎آورند.

شرکت خونه سازها به آدرس سایت https://khunesazha.ir/ با ارائه خدمات حفر چاه فاضلاب و لایه روبی به همراه تیم متخصص خود می‌تواند مشکلات شما را به سهولت در این زمینه حل کند. همچنین این شرکت با برعهده گرفتن پروژه‎‌های ساختمانی می‌تواند کمک شایانی به ساختمان سازان عزیز در حفرچاه‌‎جذبی وچاه فاضلاب و چاه ارت ساختمان‌ها و مجتمع‌‎ها نماید. برای استفاده از خدمات شرکت خونه سازها و ارتباط با کارشناسان خبره آن می‌توانید با شماره تماس 09187099278 تماس حاصل فرمایید.