با تشدید انتظارات تورمی دلار به مرز ۲۷هزار تومان نزدیک شده و اگر بازارساز با نوسان‌گیران مقابله نکند، دلار به رقم‌های بالاتری خواهد رسید.

قیمت دلار در آستانه اتفاقی تلخ
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

درحالی‌که پیش‌بینی می‌شد بعد از صعود دلار به سطح ۲۶۷۵۰تومان فروشندگان وارد بازار شوند، اما روز گذشته با عبور دلار از مرز مقاومتی ۲۶۸۰۰تومان دوباره خرید‌ها اوج گرفت و با تشدید انتظارات تورمی دلار به یک قدمی کانال ۲۷هزار تومان رسید.

حالا با شروع تعطیلات سراسری و بسته بودن بازار نقدی ارز، حجم معاملات اندکی کاهش یافته و نرخ دلار که روز گذشته تا ۲۶۹۵۰تومان بالا رفته بود، در معاملات پشت‌خطی امروز به ۲۶۸۶۰تومان رسیده است.

این مرزشکنی دلار درحالی رخ داد که برخی منابع از افزایش عرضه در بازار متشکل خبر می‌دهند اما به گفته فعالان بازار، اولا حجم عرضه کمتر از میزان تقاضاست و ثانیا باتوجه به پایین بودن نرخ ارز عرضه شده نسبت به آزاد، احتمال افزایش تقاضا و رشد بیشتر نرخ دلار وجود دارد؛ ضمن اینکه برخی ادعا کرده‌اند که طی روز‌های آینده با افزایش تقاضا برای واردات واکسن و فشار این موضوع بر بازار، رشد نرخ دلار بیشتر خواهد شد.

از طرف دیگر باتوجه به اینکه کشور درحال‌حاضر با کسری بودجه شدید و کاهش درآمدهای ارزی به دلیل تشدید تحریم‌های نفتی رو‌به‌روست، به نظر نمی‌رسد بازارساز بتواند مثل قبل با افزایش عرضه روند صعودی دلار را مهار کند.

در این شرایط بدبینی نسبت به آینده برجام و احتمال به بن‌بست رسیدن مذاکرات بر بالا رفتن انتظارات تورمی دامن زده و باعث شده دلار پس از ۹ماه دوباره به نرخ ۲۶۹۰۰تومان صعود کند و حالا باید منتظر ماند و دید که بعد از اتمام تعطیلات، معامله‌گران چه مسیری پیش خواهند گرفت.

یک راه‌حل اساسی برای کنترل چشم‌انداز نرخ ارز، کاهش تورم و انتظارات تورمی است که در صورت عملی شدن دستورات ضدتورمی رئیس‌جمهوری در روز گذشته می‌توانیم نسبت به کنترل نرخ دلار در ماه‌های خوشبین باشیم.

منبع: اقتصادآنلاین