دلار اولین معاملات امروز را با افت ۲۰۰تومانی نسبت به دیروز در قیمت ۲۵۳۰۰تومان آغاز کرد اما بعد از انتشار خبر وعده روحانی به کاهش نرخ ارز، در ابتدا واکنش منفی نشان داد و قیمت آن به ۲۵۳۵۰تومان رسید ولی تا ساعت انتشار این خبر به ۲۵۱۵۰تومان کاهش یافت.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

بعد از اوج‌گیری دلار به قیمت ۲۵۶۵۰تومان بازار از اواسط دیروز به استقبال فروشندگان رفت و در پی کاهش خرید و افزایش فروش‌ها، دلار تغییر مسیر داد و قیمت آن تا پایان روز به ۲۵۵۰۰تومان کاهش یافت، در همین راستا تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند که اگر کاهش تقاضا ادامه‌دار باشد و خبر منفی جدیدی هم منتشر نشود، سطح حمایتی بعدی برای دلار مرز ۲۵هزار تومان خواهد بود.

با شروع کار بازار امروز و نبود اخبار منفی و تقاضای جدید، دلار به مسیر نزولی خود ادامه داد و تا ۲۵۳۰۰تومان پایین آمد اما این روند کاهشی ساعاتی پیش با انتشار اظهارات رییس‌جمهور درمورد نرخ ارز متوقف شد؛ روحانی ظهر امروز در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت اظهار کرد که قیمت فعلی ارز با واقعیت اقتصاد کشور سازگار نیست و رو به کاهش خواهد بود.

غافلگیری نوسان‌گیران از عقب‌گرد دلار

دلار در اولین واکنش به این خبر با اندکی افزایش رو‌به‌رو شد و قیمت آن در بازار آزاد تا ۲۵۳۵۰تومان بالا رفت اما ساعاتی بعد مجددا روند نزولی در پیش گرفت و نرخ آن تا ساعت انتشار این خبر به ۲۵۱۵۰تومان رسید، همچنین کاهش قیمت دلار فردایی به ۲۵۱۰۰تومان نیز حاکی از استقبال معاملات پشت‌خطی از اظهارات روحانی و تغییر دوباره انتظارات معامله‌گران است.

البته تجربه نشان داده که واکنش‌های هیجانی بازار به وعده‌های ارزی مسئولان دوام چندانی ندارد و قیمت دلار متاثر از چنین اخباری با کاهش چشمگیری مواجه نخواهد شد، ولی این روند غافل‌گیرکننده باعث افزایش حجم فروش در بازار نقدی و پشت‌خطی شده که این موضوع در کنار بازگشت نرخ درهم به سطح ۶۹۸۰تومان می‌تواند باعث تسریع حرکت دلار در مسیر کاهشی شود.

بر همین اساس پیش‌بینی شده که درصورت ادامه شرایط فعلی یعنی پایین بودن تقاضا، عدم انتشار اخبار سیاسی منفی و نیز افت بیشتر نرخ درهم، قیمت دلار در بازار فردا دوشنبه ۱۱اسفند ماه بین ۲۵هزار تا ۲۵۲۰۰تومان در نوسان خواهد بود.