امیررضا واعظ آشتیانی گفت: متأسفانه می‌بینیم که مردم برای پیگری مطالباتشان به کف خیابان می‌آیند. برای جلوگیری از این شرایط احزاب می‌توانند مطالبات مردم را نمایندگی کنند تا در نهایت شاهد آشوب نباشیم.

احزاب قوی داشته باشیم، شاهد آشوب‌های خیابانی نخواهیم بود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: آینده سیاسی به چه شکل خواهد شد؟ آیا پس از پایان ناآرامی‌ها باز هم شاهد سیاست‌ورزی جناح‌ها و احزاب سیاسی خواهیم بود و آیا در آن شرایط مردم همچنان به سیاست‌ورزی رسمی اعتماد خواهند داشت؟

امیررضا واعظ آشتیانی، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «یک نکته‌ای که هست و آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها از آن سوءاستفاده می‌کنند نداشتن احزاب قدرتمند است؛ آنها بخشی از جامعه را به وسیله رسانه‌هایی که در اختیار دارند لیدری می‌کنند. این نکته را هم مدنظر داشته باشیم که سفرایی که کشورهای اروپایی در ایران دارند، عمدتا افرادی امنیتی هستند و جامعه ما را رصد می‌کنند. واقعیت این است که ما مشکل تحزب داریم. احزاب قدرتمندی نداریم. احزاب با برنامه نداریم. وقتی می‌بینیم رئیس‌جمهوری در کشور انتخاب می‌شود و تازه منتظر انتخاب وزیر می‌ماند واقعا مناسب نیست و در نهایت افرادی را انتخاب می‌کند که کارآمدی لازم را ندارند. در کشورهای دیگر احزاب قدرتمندی وجود دارند که وقتی در انتخابات پیروز می‌شوند دولت را به راحتی در اختیار می‌گیرند. این موضوع یعنی نبود احزاب قوی ما را آسیب‌پذیر کرده‌اند. در موضوع برجام تعللی که غربی‌ها تعمدا انجام می‌دادند دنبال سناریوی آوردن مردم به کف خیابان بودند. آنها می‌خواستند مطالبات مردم را با یک‌سری افراد به آشوب تبدیل کنند و چنگی به چهره نظام بزنند».

او ادامه داد: «ما باید تدبیر داشته باشیم و درباره احزاب دوراندیشی و برنامه‌ای ایجاد شود که در غالب احزاب یک‌سری مطالبات مطرح شود. متأسفانه می‌بینیم که مردم برای پیگری مطالباتشان به کف خیابان می‌آیند. برای جلوگیری از این شرایط احزاب می‌توانند مطالبات مردم را نمایندگی کنند تا در نهایت شاهد آشوب نباشیم. احزاب مطالبه‌گری همراه با قانونگرایی پیگیری می‌کنند».

این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: «اروپایی‌ها به اعتراضات خیابانی نگاهی دوگانه دارند. اگر در کشور خودشان باشد، نماد آزادی بیان است اما در ایران که به راه افتاد می‌شود مطالبه علیه نظام یا اگر فردی در اعتراضات در کشور خودشان به پلیس حمله کند، آشوبگر می‌شود اما در ایران چنین وضعیتی رخ دهد، می‌شود خشم عمومی علیه مسئولان و می‌بینیم که غربی‌ها تا چه حد از اعتراضات در ایران سوءاستفاده می‌کنند».

واعظ آشتیانی در پایان گفت: «نباید اقدامات موقتی انجام دهیم. تا زمانی که قانون تجمعات را به طور جدی پیگیری نکینم و تحزب واقعی نداشته باشیم و میزی فراگیر برای گفت‌وگو نداشته باشیم، این شرایط هرچند وقت یک‌بار رخ می‌دهد و دشمنان هم چنگی به صورت نظام می‌اندازند. من باور دارم یکی از دلایل رخ‌دادن این اتفاقات، ضعف ادوار مجلس هم هست. نمایندگان در اکثر مجالس مطالبه‌گر نبوده‌اند. اگر مطالبه‌گری به طور جدی در مجلس پیگری می‌شد، این اتفاقات شاید رخ نمی‌داد. بخشی از دلسوزان انقلاب هم منتقد هستند، گلایه‌هایی دارند اما وارد این آشوب‌های خیابانی نشدند که به نظام لطمه وارد نشود اما به هر حال آنها هم مطالباتی دارند و باید پاسخ داده شود. من فکر می‌کنم هم علاقه‌مندان به نظام و مردم باورشان این است که مسئولان در جایگاه خودشان بنشینند. این موضوع بسیار مهم است. یکی از مشکلات ما ناکارآمدی است و باید رفع شود. همین مصاحبه‌ای که انجام می‌دهیم نوعی مطالبه‌گری است و مسئولان باید مطالبات را بشنوند و پاسخگویشان باشند».