پایگاه خبری خانه فوتبال:

قیمت طلا در سال 1401 متغیر است.قیمت طلا تا گرمی 1 میلیون و 460 هزارتومان هم رسیده بود. قیمت طلا هفته گذشته کمی پایین کشید. قیمت طلا در هفته گذشته نوسانی بود.آخرین قیمت طلا را اینجا بخوانید. 

قیمت طلا امروز 19 تیر 1401

محمد کشتی آرای، کارشناس رسمی حوزه طلا و جواهر گفت: با توجه به اینکه روز شنبه بوده و بازارهای جهانی تعطیل هستند؛ بازار طلای داخل همچنان تحت تاثیر کاهش ناگهانی بهای اونس جهانی در معاملات روز پنج شنبه بود.

وی ادامه داد: روز پنجشبه اونس جهانی با کاهش ۶۷دلاری به ۱۷۴۳دلار رسید و این موضوع بر قیمت‌ها در بازار داخل نیز تاثیر گذاشته است. همچنین که قیمت ارز هم با اندکی کاهش همراه بود و باعث شد با اینکه شب عید است و تقاضا نیز بالاست اما قیمت انواع سکه و همینطور حباب سکه کاهش پیدا کند.

به گفته این کارشناس سکه طرح قدیم امروز ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، سکه طرح جدید ۱۴ میلیون و ۹۵۰ هزارتومان، نیم سکه ۸ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان؛ ربع ۵میلیون و ۲۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی نیز ۳ میلیون تومان قیمت خورده است.همچنین هر مثقال طلای آب شده ۶ میلیون و ۲۲ هزار تومان قیمت خورده است و هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۳۹۰ هزار تومان که به نسبت هفته گذشته کاهش چشمگیری داشته است.

کشتی آرای افزود: به علت کاهش قیمت‌ها حباب سکه هم کاهش پیدا کرد و در حالی که حباب سکه امامی هفته گذشته یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود امروز به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است.

این کارشناس درباره پیشینی قیمت‌ها تا انتهای هفته نیز، گفت: به نظر می‌آید با توجه به اینکه فردا هم بازارهای جهانی تعطیل هستند؛ قیمت طلا و سکه و ارز تا دوشنبه تغییری نکند و اگر قرار است تغییری رخ دهد از روز دوشنبه خواهد بود. همچنین با توجه به اینکه قیمت طلا بیشتر تحت تاثیر نرخ ارز است باید منتظر اتفاق مثبتی در زمینه مذاکرات بود تا قیمت طلا و سکه نیز تغییر ویژه‌ای داشته باشد.

قیمت طلا و سکه امروز

طبق بررسی تحلیلگران بازار طلا ، این بازار این روزها رکود نسبی را تجربه می‌کند و اکثر معامله‌گران دست از معامله کشیده اند. البته از آنجایی که طی روزهای گذشته قیمت‌ها اندکی در بازار طلا و سکه کاهشی بوده است.

طبق بررسی تحلیلگران بازار طلا ، این بازار این روزها رکود نسبی را تجربه می‌کند و اکثر معامله‌گران دست از معامله کشیده اند. البته از آنجایی که طی روزهای گذشته قیمت‌ها اندکی در بازار طلا و سکه کاهشی بوده است و همچنین با نزدیک شدن به هفته‌های پایانی سال، برخی خریداران خرد از این کاهش قیمت‌ها استقبال کردند و تقاضا اندکی در بازار افزایش یافته است. به همین دلیل بود که در اواسط هفته شاهد افزایش حباب انواع سکه بودیم وحباب سکه تمام برای چند روز در محدوده ۵۰۰هزارتومان باقی ماند. 

نادر بذر افشان رییس اتحادیه طلا کشور در رابطه با پیش بینی قیمت طلا و انس جهانی در هفته پیش رو توضیحاتی را ارائه داد.

حالا بازار طلا و سکه محل تقابل دو سناریو است؛ از یکسو گروهی معتقدند قیمت ها فعلی با توجه به شرایط تورمی اقتصاد جهانی و قیمت انس جهانی برای خرید مناسب هستند و از سوی دیگر، برخی با توجه به احتمال بالای دستیابی به توافق هسته ای و کاهش بیش تر نرخ دلار، خرید در قیمت های کنونی را پر ریسک ارزیابی می کنند.

نکات مهم هنگام خرید و فروش طلا و سکه

با توجه به تفاوت طلا و جواهر ، در هنگام خرید و فروش آنها به توصیه های زیر عمل کنید:

همیشه فاکتور خرید را نزد خود نگه دارید زیرا در هنگام فروش طلا و یا جواهر شما بدون فاکتور ارزشی ندارد. فروشندگان معتبر در صورتیکه فاکتور معتبری داشته باشید فقط ۱۵ الی ۲۰ درصد از پول پرداختی شما را کسر می کنند اما اگر فاکتور معتبری نداشته باشید متحمل ضرر زیادی می شوید و حتی ممکن است محصول شما خریداری نداشته باشد.

دستمزد ساخت طلا و جواهر براساس طرح آن ها مشخص و تعیین خواهد شد.

اجرت ساخت طلاهای ماشینی که در تعداد بالا ساخته می شوند کم است اما انواع دست ساز تولید محدودی داشته و اجرت بیشتری دارند.

در جواهرات نوع سوار شدن سنگ و پیچیدگی طرح تعیین کننده ی میزان اجرت ساخت است. این نکته در مورد جواهرات دست ساز و ماشینی هم صدق می کند.

قیمت طلا امروز یکشنبه 19 تیر

قیمت طلا در کنار فاکتورهای دیگر مثل قیمت دلار، قیمت یورو، قیمت مسکن، شاخص بورس، قیمت ارز دیجیتال و نرخ تورم از جمله عوامل تاثیرگذار در اقتصاد خرد و کلان است. برای اطلاع از قیمت روز هر کدام از موارد گفته شده، می توانید به صفحه قیمت ها مراجعه کنید. بین تمام این موارد، طلا خوش‌‌آب‌ورنگ‌ترین و دوست‌داشتنی‌ترین مورد سرمایه‌گذاری طلا به‌حساب می‌آید.

شاید شما هم موقع خرید هدیه، همیشه به طلا به‌عنوان یک گزینه جدی فکر کنید. طلا الزاما گزینه گران قیمتی نیست، اما بیشتر از هدایای دیگر به چشم می‌آید. چرا که طلا می‌تواند «ارزش» را در خودش ذخیره کند و در موقع فروش، با قیمتی نزدیک به قیمت خرید طلا، نقد شود.

بیشتر ما همیشه مقداری طلا داریم. خانم‌ها از این فلز زیبا به‌ عنوان زینت استفاده می‌کنند آقایان با هدف سرمایه‌گذاری و کسب سود طلا یا سکه می‌خرند. برای هر دو گروه قیمت طلا اهمیت دارد. سرمایه‌گذاران نیز بخشی از سبد دارایی خود را به طلا یا اوراق مبتنی بر طلا اختصاص می‌دهند.

ویژگی‌هایی مثل نقدشوندگی سریع، حمل آسان (ارزش بالا در حجم کم) و نگهداری راحت (فاسد نمی‌شود، زنگ نمی‌زند و از بین نمی‌رود) باعث شده که این فلز کمیاب از دیرباز مورد توجه افراد و دولت‌ها قرار بگیرد.

طلا به‌عنوان یک مورد سرمایه‌گذاری

حتما شنیده‌اید که می‌گویند نباید تمام تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد گذاشت. سرمایه‌گذاران معمولا با متنوع کردن سبد دارایی خود می‌کوشند که ریسک سرمایه‌گذاری خود را مدیریت کنند؛ و طلا یکی از گزینه‌های جدی در یک سبد متنوع است.

در بسیاری از موارد گزینه‌های دیگر مثل دلار، سهام، اوراق بدهی، زمین و سپرده‌بانکی در کنار طلا قرار می‌گیرند. در شرایط پرریسک و با نااطمینانی بالا، سهم طلا در سبد بیشتر می‌شود. مثلا اگر کشوری ترس جنگ داشته باشد، به این دلیل که می‌تواند مقدار زیادی پول را در حجم کمی از طلا ذخیره کند، تقاضا برای طلا بالا می‌رود و به دنبال این کشش تقاضا (demand pull) قیمت طلا افزایش می‌یابد.

به دلیل ریسک سیاسی بالا و نااطمینانی‌های متعدد در ایران، ایرانی‌ها همیشه به طلا توجهی ویژه دارند.

عوامل تاثیرگذار در قیمت طلا

مثل هر کالای دیگری، قیمت طلا با سازوکار عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. عرضه طلا تقریبا عدد ثابتی است و سالانه حدود ۲۵۰۰ تن طلا از معادن خارج می‌شود. بنابراین در تحلیل قیمت طلا، معمولا سمت عرضه نادیده گرفته شده و به عوامل موثر بر تقاضا توجه می‌شود. (مشتق حجم عرضه صفر فرض می‌شود.)

یک نکته بسیار جالب این است که می‌توانیم فرض کنیم هزینه معدن‌کاری طلا در جهان عدد ثابتی است: با کشف روش‌های نوین استخراج، هزینه معدن‌کاری کم می‌شود، اما از سوی دیگر با پیشروی فرایند استخراج، منابع طلا دور از دسترس‌تر شده و سختی معدن‌کاری افزایش می‌یابد. پیشرفت فناوری در تقابل با دشوارترشدن استخراج، باعث می‌شود که هزینه تولید هر اونس طلا عددی ثابت (حدود ۲۰۰ دلار برای هر اونس) باشد.

پس دیدیم که قیمت طلا نه تابع تغییر در عرضه (کشف معدن جدید) است و نه از پیشرفت فناوری تاثیر می‌گیرد. بلکه سمت تقاضا مهم‌ترین عامل موثر بر قیمت طلا است.

قیمت طلای در کشورهای مختلف هم با تقریب خوبی ثابت است. اگر قیمت طلا در یک کشور به شکلی فاحش تغییر کند، با صادرات یا واردات، قیمت طلا به سرعت به عدد جهانی نزدیک می‌شود. از این نظر بازار جهانی طلا یکی از چابک‌ترین و ایده‌آل‌ترین بازارها (بازار رقابت کامل) است.

با این وجود ممکن است قیمت جهانی طلا ضرب‌در قیمت دلار، همیشه برابر با قیمت طلا در ایران نباشد. به خصوص که تجارت طلا در ایران آزاد نیست و ممکن است در مواردی قیمت طلا بالاتر یا پایین‌تر از قیمت جهانی باشد.

مثلا قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در مهرماه ۱۳۹۸ برابر با ۳۴ دلار است. با ضرب قیمت دلار در این روز (۱۱۴۵۰) به قیمت ۳۸۹۳۰۰ تومان برای هر گرم می‌رسیم. در حالی که در این روز هر گرم طلای ۱۸ عیار با قیمت ۴۰۸۹۰۰ تومان معامله می‌شود. اما در شرایط عادی این اختلاف (بین ۵ تا ۱۰ درصد) زیاد نیست.

با توجه به این که نااطمینانی بر سرعت گردش پول اثر می‌گذارد، حباب قیمت طلا با سرعت گردش پول همبستگی خواهد داشت. اما رابطه حباب سکه و طلا با سرعت گردش پول، یک رابطه عِلّی نیست.

با توجه به حرفی که زدیم، ممکن است این تصور ایجاد شود که در بلندمدت نباید تفاوتی فاحش بین رشد قیمت دلار و رشد قیمت طلا دیده شود. این تصور درست نیست. چرا که قیمت طلای جهانی هم به‌طور میانگین افزایشی است و در بلندمدت، قیمت طلا با شیبی تندتر از رشد قیمت دلار، بالا می‌رود.

منبع: تجارت نیوز

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: