رکنا: بستن کوچه با درب غیرقانونی است. معابر و خیابان‌های عمومی حتی اگر بن‌بست هم باشد، غیر قابل تملک یا دخل و تصرف یا مسدود کردن است.

شهرداری درب کوچه اختصاصی شمال تهران را از جا کند + فیلم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

  Play Video

 حجم ویدیو: 58.37M |  مدت زمان ویدیو: 00:00:48

به گزارش رکنا، کوچه های دردار ، خیابان های مسدود شده اقدام هایی غیرقانونی در فضای شهری است. کوچه های  دردار به شکلی ، نشانه  کوچه فروشی است زیرا در صورتی یک کوچه می تواند در داشته باشد که شهرداری از آن خبر داشته باشد. خبر داشتن شهرداری یعنی توافق مالی بین شهرداری و شهروندان منطقه که در این امر یعنی توافق بین مدیریت شهری منطقه با ساکنان کوچه ای که در ورودی خود درب نصب کرده است.

کوچه های بن بست هم جزوی از زمین شهری هستند که ساکنان یک منطقه تملکی روی آن ندارند و فضای خارج از خانه آنها جزوی از ملک شخصی این افراد محسوب نمی شود.

بعد از خبر ما مبنی بر وجود کوچه اختصاصی در منطقه 1 شهرداری تهران در اقدامی عدالت خواهانه مبنی بر آزاد سازی کوچه برای عموم مردم درب این کوچه را از جا برداشت.

پاسخ شهرداری منطقه 1 را در این خصوص بخوانید:

"این درب 15 الی 20 سال در معبر بود. با توجه به مراجعات و درخواست های شهروندی که وجود داشت، اخطاری به آن اهالی صادر شد . این اهالی ادعا داشتند که گذر در سند شخصی آنها است. مهلت 5 روزه داده شد تا سند را بیاورند، البته سند را آورده اند و هنوز در حال بررسی هستیم. ولی این را می دانید که گذری که در اختیار شهروند نباشد متعلق به شهرداری است و به معنای این است که متعلق به مردم است. طی یک اقدامی در را برداشتیم و معبر را بازگشایی کردیم. این معبر الان در اختیار مردم است و هرگونه اختصاصی کردن و هر گونه بهره برداری خصوصی از معبر ممنوع است . ما از وجود نگهبان محلات ، جهت جلوگیری از اخلال هایی جلوگیری می کنند ، استقبال می کنیم لیکن بدون اینکه به صورت فیزیکال مانع تردد عام شوند."

در آخر ، این قدر دانی را باید از آقای زاکانی انجام داد که با وجود اینکه با گذشته دو دهه این درب در منطقه وجود داشته ، اما بعد از شهردار شدن ایشان این امید به ما داده شد که هنوز هم می توان عدالت را نه در کلام بلکه در عمل نیز به معنای واقعی کلمه نشان داد.

امید است در سایر مسائل نیز این مسئله مد نظر قرار بگیرد تا ما دیگر شاهد بی عدالتی ها و تبعیض های سیستماتیک و شکاف طبقاتی گسترده نباشیم تا تهران الگویی شود برای جهان اسلام .