رکنا: رئیس کمیسیون آموزش مجلس با تاکید بر لزوم تخصیص بسته جدید اینترنت رایگان به معلمان توسط دولت در آینده ای نزدیک، گفت: با توجه به شیوع گسترده امیکرون در میان کودکان و نوجوانان کشور، به نظر می رسد که تداوم آموزش های حضوری در مدارس به صلاح نیست و این مساله منجر به افزایش آمار ابتلا به کرونا در میان دانش آموزان کشور می شود، بنابراین ما باید به صورت موقت به تعطیلی آموزش حضوری در مدارس بپردازیم.

آموزش حضوری در مدارس موقتا تعطیل شود / ناکافی بودن بسته اینترنتی دولت برای معلمان
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

بازگشایی مدارس از نیمه آبان امسال به صورت حضوری اجرایی شد. بازگشایی مدارس در شرایطی انجام شد که شاهد افول موج پنجم کرونا در کشور بودیم. اما حالا در شرایطی دولت بر افزایش تعداد روزهای بازگشایی مدارس اصرار دارد که شاهد اوج گیری موج ششم کرونا در ایران هستیم. در چنین شرایطی کارشناسان تاکید دارد که باید روند بازگشایی مدارس متوقف شود، زیرا در شرایطی اکنون بازگشایی مدارس اتفاق افتاده است که سویه امیکرون بسیار بیشتر از سویه های قبلی کرونا کودکان و نوجوانان را درگیر می کند.

 

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، حدود دو سال است که کرونا وارد کشورمان شده است و در این مدت عمده آموزش ها در مدارس به صورت مجازی ارائه شده و همین مساله افزایش محسوس مصرف اینترنت توسط معلمان را به همراه داشته است. در این میان اما بسیاری از معلمان معتقدند که میزان بسته های رایگان اینترنت که در دو سال گذشته از سوی دولت به آنها اختصاص داده شده است، بسیار کمتر از نیاز آنها بوده و به همین دلیل، فرهنگیان در دو سال گذشته ناچار شده اند بخش زیادی از هزینه های تهیه اینترنت مورد نیاز برای شرکت در کلاس های مجازی را از جیب خود پرداخت کنند.

در این میان باید توجه داشت که در دو سال گذشته سه بسته اینترنت رایگان شامل بسته 20 گیگابایتی در اسفند 98، بسته 60 گیگابایتی در اسفند 99 و بسته 40 گیگابایتی در مهر 1400 از سوی دولت به معلمان تعلق گرفت و مجموعا دستگاه اجرایی در دو سال شیوع کرونا، 120 گیگابایت اینترنت رایگان به معلمان اختصاص داده است. به عبارتی دیگر می توان گفت از ابتدای اسفند 98 یعنی آغاز شیوع کرونا در کشورمان تا کنون، معلمان به طور متوسط روزی 170 مگابایت اینترنت رایگان از دولت گرفته اند که این حجم طبیعتا برای قشری که هر روز باید در فضای مجازی برای دانش آموزان خود فیلم بفرستند و از آنها فیلم و صوت و عکس دریافت کنند، بسیار اندک به نظر می رسد.

دولت باید به معلمان بسته اینترنت جدید بدهد

در این میان اما با توجه به این که اخیرا بسته اینترنتی 40 گیگابایتی بسیاری از معلمان که در مهر 1400 توسط دولت به آنها اختصاص داده شد، به پایان رسیده است، علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با رکنا بر لزوم رایزنی مجدد برای تخصیص بسته اینترنت رایگان جدید به معلمان تاکید کرد و اظهار داشت: من در دولت قبلی یک بار به رئیس جمهور وقت نامه نوشتم و ایشان هم از وزارت ارتباطات خواستند که بسته اینترنت رایگان به معلمان اختصاص دهند.

وی افزود: در دولت جدید کمیسیون آموزش مجلس هنوز موضوع لزوم تخصیص اینترنت رایگان به معلمان را مطرح نکرده است و با توجه به اعتراضاتی که معلمان در این زمینه به ما ارائه داده اند، حتما قصد داریم که با دولتمردان نامه نگاری کنیم تا مجددا بسته اینترنتی رایگان به معلمان اختصاص دهند، چراکه برخورداری از اینترنت رایگان جزو مایحتاج ضروری معلمان محسوب می شود که حتما دولت باید آن را تامین کند.

آموزش حضوری در مدارس موقتا تعطیل شود

موضوع دیگری که باید به آن توجه داشت این است که همه گیری سویه امیکرون بسیار شدیدتر از سویه های قبلی کروناست و اخیرا برخی متخصصان بهداشتی از این خبر داده اند که کودکان ایرانی رفته رفته به قربانیان جدید کرونا تبدیل می شوند و اکنون تخت های بیمارستانی کودکان به سرعت در حال پر شدن است و تداوم شیب صعودی بستری کودکان بر اثر ابتلا به امیکرون می تواند ایران را با کمبود تخت های مخصوص اطفال مواجه کند.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس با توجه به این نکته، بر لزوم تعطیلی موقت آموزش های حضوری در مدارس تاکید کرد و گفت: با توجه به شیوع گسترده امیکرون در میان کودکان و نوجوانان کشور، به نظر می رسد که تداوم آموزش های حضوری در مدارس به صلاح نیست و این مساله منجر به افزایش آمار ابتلا به کرونا در میان دانش آموزان کشور می شود.

وی در پایان تصریح کرد: با وجود این که در دو سال گذشته تعطیلی آموزش حضوری در مدارس ضربه زیادی را به نظام آموزشی کشور وارد کرده است، در شرایط اوج گیری سویه امیکرون در کشور ما باید به صورت موقت به تعطیلی آموزش حضوری در مدارس بپردازیم تا آمار ابتلا و مرگ ناشی از امیکرون در میان کودکان و نوجوانان بیش از این بالا نرود.