رکنا: اظهارات یک شهروند ایرانی ساکن آمریکا در گفت و گو با رکنا از این حکایت دارد که با وجود آن که شیوع گسترده سویه امیکرون در این کشور منجر به اوج گیری موج جدید کرونا و دچار شدن شدید کودکان به کووید19 شده است، اما مسئولان ایالت های مختلف آمریکا با توجه به دریافت واکسن کرونا توسط بیشتر کودکان بالای 5 سال، همچنان به تداوم ارائه آموزش حضوری اصرار دارند. همچنین در آمریکا به خانواده های ورشکسته ای که شغل خود را در دوران کرونا از دست داده اند، اینترنت رایگان اهدا می شود تا کودکان آنها از درس عقب نمانند.

دانش آموزان آمریکایی این روزها، حضوری مدرسه می روند / اینترنت رایگان برای خانواده های ورشکسته + صوت
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

  به گزارش رکنا؛ تعطیلی یا برقراری آموزش حضوری در مدارس به یکی از مهمترین چالش های دولت ها در دوره شیوع امیکرون تبدیل شده است. بسیاری از کارشناسان آموزشی جهان بر لزوم برقراری آموزش حضوری با توجه به ضربه های مهلک تعطیلی آموزش حضوری در مدارس بر نظام آموزشی کشورها در دو سال گذشته تاکید دارند، اما متخصصان بهداشتی معتقدند با توجه به این که سویه امیکرون کودکان و نوجوانان را بیشتر از سویه های قبلی کرونا درگیر می کند، بهتر است آموزش حضوری در مدارس به صورت موقت تعطیل شود. در این میان ایران و آمریکا از جمله کشورهایی هستند که مسئولان آن بر تداوم آموزش حضوری در دوره شیوع گسترده امیکرون اصرار دارند.

چالش دولت ها بر سر تعطیلی یا برقراری آموزش حضوری در جهان

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، سویه امیکرون در هفته های گذشته بسیاری از کشورهای دنیا از ایران گرفته تا آمریکا را به شدت درگیر کرده و موجب آغاز موج جدید کرونا در کشورهای گوناگون شده است. در چنین شرایطی کشورهای مختلف تدابیر متفاوتی را برای مقابله با امیکرون در پیش گرفته اند و با وجود این که در بیشتر کشورها اکثریت جمعیت حداقل دو دُز واکسن کرونا دریافت کرده اند، اما در بسیاری از مناطق درگیر با امیکرون محدودیت های کرونایی یا حداقل محدودیت های هوشمند اعمال می شوند.

در این میان اما با توجه به این که در حال حاضر شرایط اجتماعی و بهداشتی تمام کشورها با ماه های اول همه گیری کرونا متفاوت است، اعمال کردن انواع محدودیت های کرونایی برای دولت های مختلف با چالش های زیادی همراه است. یکی از چالش‌برانگیزترین محدودیت هایی که این روزها کشورهای مختلف روش های متفاوتی را درباره آن در پیش گرفته اند نیز موضوع تعطیلی یا برقراری آموزش های حضوری در مدارس است.

در واقع اکنون شرایط به گونه ای است که از سویی، با توجه به این که سویه امیکرون بیشتر از سویه های قبلی کرونا کودکان و نوجوانان را درگیر می کند، والدین دانش آموزان در بسیاری از کشورها اصرار دارند که آموزش های حضوری تعطیل شود. اما از سویی دیگر، با توجه به ضربه سنگین تعطیلی آموزش های حضوری بر نظام آموزشی بسیاری از کشورها در دو سال گذشته، دولت های زیادی معتقدند که در شرایط کنونی هر طور شده باید آموزش حضوری ادامه یابد؛ بخصوص که شدت بیماری زایی امیکرون از سویه های قبلی کرونا کمتر است و در صورت دچار کودکان و نوجوانان به این سویه، احتمال مرگ آنها به شدت پایین است.

واکسیناسیون گسترده کودکان 5 تا 12 سال در آمریکا

در این میان اما در حدود دو هفته ای که از آغاز موج ششم کرونا در کشورمان می گذرد، بحث های زیادی درباره تعطیلی یا برقراری آموزش های حضوری در مدارس ایران شکل گرفته است و به نظر می رسد تصمیم فعلی مسئولان ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر تداوم ارائه آموزش حضوری به دانش آموزان و پرهیز از تعطیلی مدارس است. جالب این که در حال حاضر مسئولان آمریکا نیز دقیقا همین شیوه را در پیش گرفته اند، با این تفاوت که در ایالات متحده بخش زیادی از کودکان بین 5 تا 12 سال واکسن کرونا تزریق کرده اند، اما در ایران چند روزی بیشتر نیست که واکسیناسیون کودکان زیر 12 سال آغاز شده است.

این نکته ای است که آنا روزبهانی، شهروند ایرانی ساکن آمریکا که دارای 2 دختر 5 و 7 ساله است و در منطقه واشینگتن دی سی زندگی می کند، در گفت و گو با رکنا در میان گذاشت و اظهار داشت: بعد از صادر شدن مجوز واکسیناسیون کودکان بین 5 تا 12 سال در آمریکا، من بلافاصله برای واکسیناسیون کودکان خود اقدام کردم و در شهر ما بیشتر والدین برای واکسیناسیون کودکان خود اقدام کرده اند؛ بخصوص که هم اکنون در تمام داروخانه ها و حتی مدارس واکسیناسیون کودکان به رایگان انجام می شود و هر کسی که بخواهد می تواند کودک خود را واکسینه کند.

وی افزود: در آمریکا هنوز واکسیناسیون کودکان علیه کرونا اجباری نشده است، اما پیشنهاد این طرح به دستگاه قضایی ایالات متحده تحویل داده شده است و هم اکنون مقامات قضایی این کشور مشغول بررسی طرحی هستند مبنی بر این که آیا اجباری کردن واکسیناسیون کودکان، مخالف قانون اساسی است یا خیر. البته اکنون در بسیاری از شهرهای آمریکا از جمله واشینگتن دی سی، عمده کودکان علیه کرونا واکسینه شده اند و با توجه به فراهم شدن امکانات درمانی مناسب، آمار مرگ و میر کودکان بر اثر ابتلا به کرونا به شدت پایین است.

فایزر به دنبال دریافت مجوز برای تزریق واکسن کرونا به کودکان زیر 5 سال

روزبهانی با ابراز امیدواری نسبت به صدور مجوز واکسیناسیون کودکان زیر 5 سال علیه کرونا در آمریکا در آینده ای نزدیک، عنوان کرد: در روزهای اخیر شرکت فایزر برای دریافت تاییدیه تزریق واکسن خود به کودکان زیر 5 سال به سازمان غذا و داروی آمریکا درخواست داده است و اگر FDA موافقت کند، به زودی واکسیناسیون کودکان زیر 5 سال نیز در ایالات متحده آغاز خواهد شد و بسیاری از والدین امیدوارند که تا کمتر از یک ماه دیگر، مجوز تزریق واکسن به افراد زیر 5 سال صادر شود تا همه کودکان بتوانند علیه کرونا واکسینه شوند.

این شهروند ایرانی ساکن آمریکا ادامه داد: هم اکنون در بسیاری از ایالت ها و مدارس آمریکا، آموزش ها حضوری است و فقط برخی مواقع که مقامات محلی با شیوع زیاد امیکرون در یک مدرسه مواجه می شوند، دستور برقراری یک هفته ای آموزش های مجازی در آن مدرسه را صادر می کنند. اما دیگر شرایط مانند دو سال گذشته نیست که مقامات بخواهند مدارس را به صورت کامل ببندند و به نظر می رسد سیاست اصلی دولت آمریکا تداوم آموزش حضوری است و با وجود شیوع گسترده سویه امیکرون، مسئولان به دنبال ارائه آموزش مجازی نیستند.

در آمریکا فرستادن کودکان به مدرسه اجباری نیست

روزبهانی درباره پروتکل های بهداشتی ارائه آموزش های حضوری در مدارس آمریکا توضیح داد: یکی از مهمترین پروتکل هایی که در آمریکا اعمال می شود، این است که والدین در ابتدای هر روز باید برگه ای را امضا کنند مبنی بر این که فرزند آنها دچار تب یا دیگر علایم کرونا نیست. همچنین در برخی ایالت های آمریکا از جمله ویرجینیا، مریلند و واشینگتن دی سی، والدین را موظف کرده اند که هفته ای یک بار از کودکان خود تست کرونا بگیرند و نتیجه منفی تست را برای مدارس ارسال کنند، ولی در برخی ایالت ها از جمله کالیفرنیا، این مقررات را وضع نکرده اند.

این شهروند ایرانی ساکن آمریکا ادامه داد: سیاست های ایالت های مختلف آمریکا و حتی مناطق و شهرهای گوناگون این کشور درباره پروتکل های مربوط به ارائه آموزش حضوری در مدارس متفاوت است و سیاستگذاران هر منطقه با توجه به میزان شیوع و سیاست های کلان خود، برای تداوم یا تعطیلی آموزش های حضوری یا تدوین پروتکل های بهداشتی در مدارس تصمیم می گیرند. البته با توجه به این که میزان مرگ کودکان بر اثر امیکرون در آمریکا بسیار پایین است، عمده مسئولان دولتی بر لزوم تداوم آموزش حضوری اصرار دارند.

وی در ادامه تاکید کرد: اساسا در آمریکا برخلاف کشورهای اروپایی یا بسیاری از دیگر کشورهای جهان، هیچ اجباری برای فرستادن فرزندان به مدرسه وجود ندارد و به همین دلیل، با وجود این که در عمده شهرها و ایالت های آمریکا آموزش ها به صورت حضوری ارائه می شود، اما حتی در مدارس حضوری هم حق دریافت آموزش های مجازی وجود دارد و اگر والدین یک کودک تصمیم بگیرند که کودک خود را تا مدتی به مدرسه نفرستند، بازهم معلمانی موظف می شوند که به صورت مجازی به کودکان آنها آموزش دهند.

تداوم دورکاری بیشتر مشاغل و حمایت های دولت آمریکا از ورشکستگان

روزبهانی در بخش دیگری از صحبت هایش به تداوم دورکاری برای بسیاری از مشاغل آمریکا اشاره کرد و گفت: با توجه به شیوع شدید امیکرون در آمریکا، در بسیاری از شهرهای این کشور انجام دورکاری بر حضور در محل کار ترجیح داده می شود و در قراردادهای افرادی هم که برای یافتن شغل جدیدی اقدام می کنند، موضوع دورکاری قید شده است. البته اکنون با توجه به خفیف تر بودن سویه امیکرون و واکسینه شدن بیشتر آمریکایی ها علیه کرونا، آمار مرگ روزانه ناشی از کووید19 در این کشور به شدت پایین آمده است، اما بازهم بسیاری از صاحبان مشاغل ترجیح می دهند که شرایط دورکاری را ادامه دهند.

این شهروند ایرانی ساکن آمریکا ادامه داد: در دو سال گذشته برخی خانواده ها که مشاغل خود را به دلیل شیوع کرونا در آمریکا از دست دادند، به نسبت مالیاتی که در دوران پیش از کرونا به دولت پرداخت می کردند، از دستگاه اجرایی آمریکا کمک دولتی دریافت کردند. در این میان تمام کسانی که در آمریکا شغل خود را از دست دادند و ناچار به دریافت کمک دولتی شدند، اینترنت را نیز به صورت رایگان از دولت فدرال دریافت کردند، یعنی دولت مرکزی آمریکا به خانواده هایی که شغل خود را از دست داده بودند، اینترنت رایگان اهدا کرد.

وی در پایان تصریح کرد: اهدای اینترنت رایگان به خانواده های ورشکسته در آمریکا کمک کرد که کودکان آنها از آموزش های آنلاین در دوران کرونا عقب نمانند. البته افرادی که شغل خود را در دوران کرونا از دست ندادند، در این دوران مانند قبل از کرونا هزینه اینترنت را می پرداختند.