چگونه حال خودمان را بهتر کنیم؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

برای همه ما پیش آمده زمان هایی در زندگی روزمره دچار بی حوصلگی، خستگی یا استرس شدید شده و حال و هوای بدی پیدا کنیم، گویا هرگز زمان هایی بدتر از آن وجود نداشته و هرگز قرار نیست ابرهای تیره و تار از آسمان زندگی ما کنار بروند.

بسیاری از افراد در چنین لحظه هایی سعی می کنند با برخی تکنیک ها و اقدامات روحیه خود را بهبود ببخشند، برخی افراد کتاب می خوانند و سخنان بزرگان را مرور می کنند، برخی دیگر به باشگاه ورزشی می روند، برخی نیز خواب و استراحت را انتخاب می کنند.

خواه عصبی باشیم یا به استرس و اضطراب دچار شده یا بی انگیزه بودن ما را مستاصل کرده باشد، تفاوتی ندارد … هر گاه احساس کنیم یک جای کار می لنگد روحیه مان ممکن است برای مدتی دچار تغییرات منفی شده و احساس بدی داشته باشیم.

اگرچه برخی از این موارد در کنترل ما نیستند اما همه ما می توانیم با انجام یک سری اقدامات در عرض چند دقیقه حال و احوال خود را از این رو به آن رو کرده و سریع بهبود پیدا کنیم که در ادامه به تعدادی از آن ها اشاره خواهیم کرد:

استراحت کنید

گاهی اوقات وقتی دچار استرس، فشار بیش از حد کاری یا خستگی شدید هستید تنها دور شدن چند دقیقه ای از کار یا موضوعی که روی آن تمرکز کرده اید می تواند کمک کننده باشد.

برای این منظور توصیه می شود چند دقیقه از کاری که انجام می دهید و باعث خستگی شما شده فاصله بگیرید و به خودتان زمان دهید تا برای مدتی استراحت کرده و به چیز دیگری فکر کنید.

دانشمندان متوجه شده اند حتی استراحت کوتاه نیز می تواند به بهبود توانایی در تمرکز بیشتر کمک کند. دیده شده سطح توجه و تمرکز در کسانی که در این مواقع به فعالیت های دیگر همچون گوش دادن به موسیقی پرداخته یا حتی مدتی با آرامش گوشه ای نشسته و هیچ کاری نمی کنند در مقایسه با کسانی که استراحتی بین کار خود ندارند بسیار بالاتر می باشد.

قدم بزنید

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در آمریکا توصیه می کند بزرگسالان بالای 18 سال لازم است هر هفته حداقل 150 دقیقه ورزش داشته باشند.

پیاده روی و تحرک بیش از 20 دقیقه در روز نه تنها اثر مثبت روی سلامتی و طول عمر شما دارد بلکه راهی عالی برای بهبود روحیه در زمان حال می باشد.

لازم به ذکر است فعالیت بدنی با کاهش افسردگی و بهبود خلق و خو ارتباط دارد، به همین دلیل پیاده روی می تواند برای بهتر شدن فوری حال و هوای شما مفید باشد.

با پیاده روی در فضای باز و طبیعت علاوه بر بهره بردن از مزیت های ورزش، از نظر روحی و روانی نیز وضعیت بهتری پیدا خواهید کرد. گفته شده کسانی که مدتی از وقت خود را صرف قدم زدن در طبیعت می کنند کمتر دچار فکر و خیالات منفی می شوند.

بنابراین اگر می خواهید ذهن خود را سریع پاک کرده و احساس بهتری داشته باشید به سراغ نزدیک ترین فضای سبز اطراف خود مانند پارک یا یک مسیر پر از درخت بروید.

موسیقی گوش کنید

گوش دادن به موسیقی برای بسیاری از افراد یک تجربه لذت بخش محسوب می شود، اگرچه مطالعات نشان داده موسیقی می تواند روی سلامت روان از جمله بهبود روحیه نیز اثر مثبت داشته باشد.

بر اساس نتایج یک مطالعه گوش دادن به آهنگ های فرح بخش حس شادی را افزایش داده و خلق و خو را نسبتا سریع بهبود ببخشد. بنابراین دفعه بعد که به فشار کاری، استرس شدید یا حال و هوای بد دچار شدید بهتر است به سراغ موسیقی مورد علاقه خود با تم دل انگیز و انگیزشی بروید.

به دیگران کمک کنید

کمک به دیگران می تواند روشی عالی برای ایجاد احساس خوب در زمان حال باشد. از جمله کمک های نوع دوستانه می توان به کمک کردن به همسایه و دوست یا داوطلب شدن برای یک موسسه خیریه محلی اشاره کرد.

انجام کارهای خوب و خیر برای دیگران احساسات مثبتی در شما ایجاد می کند که محققان به آن درخشش گرم می گویند. بنابراین اگر به دنبال راهی برای بهبود حال و هوای خود هستید به کارهایی فکر کنید که می توانید برای کمک به دوستان، خانواده یا افراد جامعه انجام دهید. به عنوان مثال:

  • به افراد نیازمند غذا برسانید
  • جلوی درب منزل همسایه مسن خود را جارو کنید
  • در پاکسازی محله خود مشارکت کنید
  • برای نیازمندان کمک های مالی جمع آوری کنید

لازم به ذکر است مواردی همچون کمک کردن به دیگران، بخشش و سخاوت با افزایش شادی و کاهش مرگ و میر مرتبط می باشند.

با یک دوست صحبت کنید

هنگامی که احساس می کنید در افکار منفی گیر کرده اید و نمی توانید از آن ها خلاص شوید احتمالا صرف کردن چند دقیقه وقت برای ارسال پیام کوتاه یا چت کردن با یک دوست خوب می تواند روحیه تان را بهتر کند.

حمایت اجتماعی یکی از عوامل کلیدی در بهبود سلامت عاطفی می باشد و عدم وجود آن می تواند با پیامدهای منفی همچون حس تنهایی و کاهش مقاومت در برابر استرس همراه باشد.

خبر خوب این که حمایت اجتماعی بیشتر به کیفیت تکیه دارد نه کمیت و تا زمانی که عزیزانی دارید که کنارتان می مانند و از شما حمایت می کنند می توانید از فواید آن بهره مند شوید.

بنابراین هر زمان خواستید حال و هوای بهتری پیدا کنید با یک دوست صمیمی یا یکی از عزیزان خود تماس بگیرید، کسی که می تواند به صحبت های شما گوش کند، راهکارهایی ارائه دهد یا با حرف های جالبش شما را به خنده بیندازد.

برنامه ریزی کنید

دانشمندان متوجه شده اند کسانی که می توانند میان برنامه ریزی برای زندگی آینده و همچنین زندگی کردن در زمان حال تعادل برقرار کنند در برابر نا ملایمات و استرس مقاوم تر هستند.

لازم به ذکر است دو روش مهم برای مدیریت استرس وجود دارد که عبارتند از: ذهن آگاهی و مقابله پیشگیرانه.

ذهن آگاهی شامل زندگی در لحظه است در حالی که مقابله پیشگیرانه شامل برنامه ریزی است که استرس در آینده را به حداقل برساند.

نتایج مطالعات نشان داده برنامه ریزی برای آینده برای مدیریت استرس روزانه مفید است اما بهتر است فرد همزمان در زمان حال و لحظه اکنون زندگی کند.

سایر موارد

سایر اقداماتی که می توانید برای بهبود سریع تر حال و هوای خود انجام دهید عبارتند از:

  • کیک بپزید
  • برقصید
  • یوگا تمرین کنید
  • یک غذای سالم و خوشمزه بخورید
  • یک لیست از آهنگ های مورد علاقه خود تهیه کنید
  • مدیتیشن انجام دهید
  • با حیوانات بازی کنید
  • کتاب بخوانید
  • کار دستی درست کنید
  • دوش آب گرم بگیرید
  • یک برنامه خنده دار تماشا کنید
  • فیلم یا برنامه مورد علاقه خود را تماشا کنید

منبع : verywellmind