در روزهای اخیر گزارشی از شیوه جدید اخذ مالیات نقل و انتقال خودرو در فضای مجازی منتشر شده که بازتاب زیادی داشته است.

ماجرای تعویض پلاک ۲ میلیونی چیست؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مشرق، «با شیوه جدید اخذ مالیات نقل‌وانتقال خودرو که الزاماً مالیات خودرو قبل از مراجعه به مراکز تعویض پلاک اخذ می‌شود، یک تعویض پلاک ساده برای خودروی حدود ۱۵۵میلیونی (با درنظر گرفتن حذف هزینه ثبت در دفاتر اسناد رسمی) حدود ۲میلیون تومان برای شما آب می‌خورد.» موضوعی که این روزها ذهن بسیاری از مردم را درگیر کرده و این شائبه را به وجود آورده که منازعه بر سر برگ سبز خودرو برای درآمد بیشتر بوده است. این در حالی است که پیش از این هم این هزینه‌ها از جمله مالیات، عوارض شهرداری و هزینه پلاک خودرو را هنگام ثبت سند در دفاتر رسمی باید پرداخت می‌کردید.

ماجرا چیست؟

در روزهای اخیر گزارشی از شیوه جدید اخذ مالیات نقل‌وانتقال خودرو در فضای مجازی منتشر شده که بازتاب زیادی داشته است. البته کلیات آن گزارش را پیش از این خواندید. اما بعد از بالا گرفتن دعوا بر سر «برگ سبز خودرو» و مقاومت دفاتر اسناد رسمی برای اجبار مالکان وسایل نقلیه در ثبت نقل و انتقال خودرو در دفاتر و در نهایت صدور بخشنامه دادستان‌کل کشور مبنی بر رسمی بودن برگ سبز خودرو و اختیاری بودن ثبت در دفاتر اسناد رسمی، تقریباً از اواسط سال گذشته مراجعات مردمی به دفاتر برای ثبت نقل و انتقال خودرو به حدود صفر رسید. اما در این میان، با توجه به عدم ثبت نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی، مسئله دریافت مالیات نقل و انتقال خودرو که قبلاً هنگام ثبت در دفاتر اخذ می‌شد، تبدیل به یک مسئله شد.

زمانی برای دریافت مالیات

پیش از این دفاتر اسناد رسمی هنگام ثبت سند از شما فیش واریزی برای مالیات نقل و انتقال خودرو را دریافت می‌کردند که با حذف آن باید نحوه دریافت آن مشخص می‌شد. بر اساس تفاهم نیروی انتظامی و سازمان امور مالیاتی، مقرر شد از ششم فروردین‌ماه امسال، مالکین وسایل نقلیه پیش از مراجعه به مراکز تعویض پلاک، ملزم به پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو معادل یک درصد ارزش خودرو برای خودروهای داخلی و ۲ درصد ارزش خودرو برای خودروهای وارداتی شوند! سازوکار اجرای این شیوه اخذ مالیات نقل و انتقال خودرو هم به این صورت تعبیه شده است که در زمان حاضر برای اخذ نوبت اینترنتی تعویض پلاک، ابتدا باید وارد درگاه سازمان امور مالیاتی شوید و مبلغ کامل مالیات نقل و انتقال خودروی خود را به‌صورت برخط پرداخت کنید و در ادامه با مراجعه به سامانه نوبت‌دهی تعویض پلاک ناجا زمان مدنظر برای تعویض پلاک را انتخاب کنید. با این شیوه جدید اخذ مالیات نقل و انتقال خودرو، عملاً بدون پرداخت مبلغ مالیات خودرو، دیگر امکان اخذ نوبت تعویض پلاک در هیچ مرکزی در کشور وجود نخواهد داشت.

چرا باید تعویض پلاک کنیم؟

بر اساس قانون، از سال ۸۳، پلاک خودرو ملاک عمل است به‌طوری‌که برابر با قانون راهنمایی و رانندگی، اگر فک پلاک قبلی و نصب پلاک جدید انجام نشود و خودرو توسط فروشنده به خریدار تحویل شود، در این صورت از نظر سیستم شماره‌گذاری، مالک اصلی همچنان فروشنده است و تخلفات نیز به نام او ثبت و اعمال خواهد شد. در این زمینه یک کارشناس آگاه به امور شماره‌گذاری خودرو اظهار می‌کند: با توجه به این که پلاک متعلق به خودرو نیست و مادام العمر به نام شخص صادر می‌شود، به همین دلیل چنان چه تخلفی با پلاک قبلی صورت گیرد صاحب اصلی خودرو که اقدام به تعویض پلاک نکرده است باید پاسخ گو باشد.