شماری از قشموندان با ارسال تصاویر و گرفتن تماس تلفنی با دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی در این جزیره از مشاهده عنکبوت بیوه سیاه در زیر کپسول‌های گاز و داخل کارتن میوه های وارداتی قاچاق خبر داده اند، از این رو توصیه می شود، همگان مراقب گزش های احتمالی از سوی این بند پایان زهرآگین باشند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

شماری از قشموندان با ارسال تصاویر و گرفتن تماس تلفنی با دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی در این جزیره از مشاهده عنکبوت بیوه سیاه در زیر کپسول‌های گاز و داخل کارتن میوه های وارداتی قاچاق خبر داده اند، از این رو توصیه می شود، همگان مراقب گزش های احتمالی از سوی این بند پایان زهرآگین باشند.

 

جزیره قشم و منطقه خلیج فارس دارای آب و هوای گرم و مرطوب بوده و شرایط مناسبی برای تکثیر، زیست و گسترش انواع حشرات و بندپایان سمی است. همچنین برخی از مناطق روستایی این جزیره در کنار آب های فیروزه ای خلیج فارس خاستگاه و محل تولد این بند پایان زهری از جمله عنکبوت بسیار خطرناک و سمی بیوه سیاه پشت قرمز (Latrodectus hasselti) گزارش شده است که این نوع عنکبوت را می توان با رنگ سیاه و براق و نیز نوار قرمز بر پشت شکم از سایر عنکبوت ها متمایز کرد. سم عنکبوت بیوه سیاه (Neurotoxin) سمی عصبی است و محل گزش این عنکبوت ها در هر جای بدن بسیار دردناک بوده و سیستم عصبی افراد را گرفتار و درگیر می کند.

 

با توجه به تماس های شماری از بانوان جزیره نشین با ایرنا قشم مبنی بر مشاهده این بندپایان زهرآگین در چند روز گذشته در کنار گلدان ها، زیر جا کفشی ها، داخل روکش های رختخواب و گوشه دیوار پارکینگ ها بهتر است مردم سرزمین آب و آفتاب برای مراقبت از هر گونه گزش احتمالی از سوی این عنکبوت ها هنگام نصب یا تعویض کپسول های گاز مایع زیر کپسول ها، موقع خانه تکانی و نظافت منازل زیر کابینت ها، کمدها، گلدان ها و جا کفشی، زمان خرید میوه های وارداتی (موز، بلوبری، منگوستین، رامبوتان، نارگیل و آناناس) به جزیره داخل کارتن میوه ها را قبل از ورود به خانه از نظر وجود این عنکبوت یا سایر بند پایان زهری مورد بررسی و بازبینی قرار دهند. بیوه سیاه، از رسته عنکبوتیان بوده و حشره شناسان سم او را از خطرناکترین سموم می‌دانند به طوریکه براساس تحقیقات علمی زهرش ۱۵ برابر مرگ بارتر از زهر مار زنگی است. عنکبوت بیوه سیاه از معروف‌ ترین عنکبوت‌ های سمی است که گونه‌ های مختلف آن در سراسر جهان به ویژه آسیای میانه و منطقه مدیترانه زندگی می‌ کند. نکته جالب اینکه عنکبوت نر بلافاصله بعد از جفت گیری باید پا به فرار بگذارد در غیر اینصورت به سرعت توسط جنس ماده شکار می شود و در حقیقت پدر نخستین غذای فرزندان خود خواهد بود و به همین دلیل عنکبوت ماده همواره بیوه می ماند. بیوه سیاه، حشره‌ ای به رنگ مشکی براق است که روی شکم خود علامتی شبیه به ساعت شنی و به رنگ نارنجی متمایل به قرمز دارد و بیشتر در توده‌ های چوب، کنده‌ های درخت، توده‌ های خاکروبه، نقاط تاریک و زوایای انبارها، میان شاخه و برگ درختان در باغ‌ های میوه و درون دیوارهای سنگی و زیر صخره‌ ها زندگی می‌ کند. این عنکبوت به طور طبیعی کمرو است و تنها زمانی نیش می زند که گرفتار شود، احساس خطر کند و یا به طور ناگهانی لمس شود.

 جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد. شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.