حوادث رکنا: وقتی پسربچه 2.5ساله از عشایر ساکن در شهرستان لار گم شد، مردم منطقه و تیم‌های هلال‌احمر دست به دست هم دادند تا هر طوری شده او را پیدا کنند اما امیرعباس وقتی پیدا شد که بر اثر تشنگی و گرسنگی جانش را از دست داده بود.

مرگ تلخ امیرعباس 2.5 ساله بخاطر گرسنگی و تشنگی / پایان تلخ 3 روز جستجو در لارستان
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش رکنا، صبح سه‌شنبه هفته گذشته، برخی از عشایر ساکن در اطراف شهرستان لارستان که از چند‌ماه پیش به همراه دام‌هایشان مهمان این منطقه شده بودند، همزمان با گرم شدن هوا آماده می‌شدند تا آنجا را به مقصد ارتفاعات شهرستان جهرم ترک کنند. در این میان مادر امیرعباس 2.5ساله که از یک سال پیش و همزمان با مرگ شوهرش، تنها سرپرست خانواده 6نفره‌شان بود، با کمک برادران همسرش تلاش می‌کرد گوسفندها را به داخل نیسان وانت هدایت کرده و آنها را به سمت جهرم بفرستد. زن جوان برای اینکه بتواند به کارهایش برسد، پسر 2.5ساله‌اش را در سایه درختی که در محل چرای گوسفندان بود گذاشت و خودش سرگرم کار شد اما دقایقی بعد وقتی به سمت درخت برگشت، اثری از امیرعباس نبود.

شروع عملیات جست‌وجو

زن جوان و برادران همسرش همه آن حوالی را گشتند اما انگار امیرعباس قطره آب شده و به زمین فرو رفته بود. آنها هر چه بیشتر می‌گشتند، امیدشان به پیدا کردن پسربچه کمتر می‌شد و در این شرایط بود که ماجرا را به هلال‌احمر گزارش کردند وتیم‌های امدادی راهی منطقه شدند.

جایی که امیرعباس 2.5 ساله در آنجا گم شده بود، دشت امامزاده میرابراهیم نام داشت؛ در فاصله چند کیلومتری از این محل چادرهای عشایر برپا بود که مسیر سنگلاخ رسیدن به آن، محل عبور رودخانه فصلی بود که حالا کاملا خشک بود و چیزی جز سنگ‌های ریز و درشت در آن به چشم نمی‌خورد. اینکه امیرعباس با آن جثه و پاهای کوچکش توانسته باشد از مسیر سنگلاخ به سمت ارتفاعات، جایی که چادرها در آنجا برپا بود، حرکت کرده باشد، بعید بود. به همین دلیل تیم‌های جست‌وجو شروع به گشتن در مسیرهای همواری کردند که احتمال رفتن پسربچه در آنجا بیشتر بود اما هر چه گشتند ردی از پسربچه گمشده به‌دست نیاوردند.

2روز بی‌خبری

علی، یکی از اهالی منطقه است که وقتی در جریان گم شدن پسربچه 2.5ساله قرار گرفت، به تیم‌های جست‌وجو پیوست تا شاید بتواند او را پیدا کند. وی در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: من در آن منطقه مغازه‌ دارم و خانواده امیرعباس را دورادور می‌شناختم. یادم هست که پدرش، یک سال پیش و هنگامی که با موتور در حال برگشتن به سمت چادرهایشان بود، از جاده منحرف شد و تصادف کرد. او حدود 20روز در بیمارستان در کما بود تا اینکه جانش را از دست داد. پس از مرگ او، همسرش سرپرست خانواده‌شان بود. با 5تا بچه قد و نیم قد که فکر کنم، امیرعباس، چهارمی بود. آنها از عشایر مظلوم و ضعیف منطقه بودند و چادرهایی که در آن زندگی می‌کردند فرسوده بود و زندگی‌شان پس از مرگ پدر خانواده سخت‌تر هم شده بود.

علی ادامه می‌دهد: وقتی از ماجرای گم شدن پسربچه باخبر شدیم، به همراه بقیه اهالی محل به گروه جست‌وجو پیوستیم. من و برادرهایم، رنگ لباس‌های امیرعباس را از مادرش پرسیدیم و شروع به جست‌وجو کردیم. جایی که پسربچه گم شده، از یک طرف به ارتفاعات و از طرف دیگر به دشتی بیابانی منتهی می‌شد. همان روزی که جست‌وجو را شروع کردیم، با دیدن تیم‌های کوهنوردی، با خودم گفتم حتی اگر به فرض محال، پسربچه راه ارتفاعات را در پیش گرفته باشد، این تیم‌ها حتما او را می‌دیدند و پیدایش می‌کردند. به همین دلیل مثل سایر جست‌وجوگران، مسیر بیابان را در پیش گرفتیم و شروع به جست‌وجو کردیم اما 2 روز از گم شدن امیر عباس گذشت و هیچ خبری از او نشد.

خبر بد

علی می‌گوید: علاوه بر مردم محلی، تیم‌های هلال‌‌احمر هم حضور داشتند که از روز سوم، سگ‌های زنده‌یاب را هم به منطقه منتقل کرده بودند. آن روز آماده شده بودم که برای ادامه جست‌وجو راهی منطقه شوم اما به محض رسیدن به آنجا خبری شنیدم که پاهایم را سست کرد. سگ‌ها توانسته بودند امیرعباس را پیدا کنند اما او جانش را از دست داده بود. جایی که جسد پسربچه در آنجا پیدا شد، با محلی که در آنجا گم شده بود، فاصله زیادی داشت. او به‌رغم تصور همه ما، مسیر ارتفاعات ‌را که مسیری صعب‌العبور بود در پیش گرفته بود و همین باعث شده بود که همه ما شوکه شویم. شواهد نشان می‌داد که پسربچه با پای پیاده مسیر زیادی را پیموده و درنهایت به‌دلیل تشنگی و گرسنگی از حال رفته و جانش را از داده بود.

در همین حال حسن زمانی، رئیس هلال‌احمر لارستان نیز گفت: حوالی ساعت 10روز سه‌شنبه 22فروردین بود که در جریان گم شدن کودک 2.5ساله در دشت امامزاده میرابراهیم قرار گرفتیم و 2 تیم از پایگاه جست‌وجو و نجات کوهستان جمعیت هلال احمر شهرستان لارستان و همچنین نجاتگران آتش‌نشانی لارستان به منطقه اعزام شدند.

وی ادامه داد:‌ با توجه به وسعت منطقه، نجاتگران عملیات جست‌وجو را در چند منطقه آغاز کردند اما با وجود تلاش آنها، جست‌وجوها در روزهای اول و دوم بی‌نتیجه ماند و در روز سوم، جسد این کودک در ارتفاعات امامزاده‌ میرابراهیم پیدا شد.

به‌گفته زمانی، در این عملیات تیم سگ‌های تجسس هلال احمر، نیروهای مردمی و محلی، آتش‌نشانی و همچنین موتورسواران عضو فدراسیون ورزشی حضور داشتند.