رکنا: یک مرد 65 ساله، زندگی اش را مدیون سنگی است که باعث شد پایش بشکند!

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حجم ویدیو: 18.99M

 مدت زمان ویدیو: 00:00:58

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، روز شنبه 26 فروردین بود که با مرکز کنترل و هماهنگی عملیات EOC جمعیت هلال احمر استان مرکزی تماس گرفته گرفته می شود مبنی بر گرفتار شدن مرد 65 ساله در دیواره لجور شهرستان شازند. خسرو عاجلو، یکی از نجاتگران هلال احمر است که در این عملیات حضور داشت. او که 29 سالی می شود معلم است به رکنا می گوید: من کوهنورد حرفه ای نیز هستم و ده سالی می شود که با جمعیت هلال احمر به عنوان نجات گر داوطلب، همکاری می کنم. ساعت 4 و نیم عصر بود که از طرف هلال احمر شازند تماس با ما گرفتند که یک حادثه در کوه لجور که سومین دیواره بلند ایران بعد از علم کوه و بیستون می شود رخ داده است. فرد حادثه دیده، کوهنورد نبود و صرفا طبیعت گرد بود. او برای چیدن گیاه دارویی به کوه آمده بود.

 

وی در ادامه تاکید کرد: معمولا در این فصل، از این اتفاقات بسیار رخ می دهد؛ چراکه این منطقه در حاشیه های زاگرس قرار دارد؛ برای همین، طبیعت گرد و کوهنوردان زیادی به آنجا مراجعه می کنند. معمولا در این فصل، حدود 15 حادثه رخ می دهد که اکثرا هم کوهنورد حرفه ای نیستند و برای چیدن گیاهان دارویی به آنجا می روند. در این کوه ها، مسیرهای مختلفی وجود دارد که هم صخره نوردان و دیواره نوردان می توانند از مسیرهای حرفه ای تردد کنند و هم اگر کسی راه را بلد نباشد، می تواند از مسیرهای معمولی و راحت تر عبور و مرور داشته باشد. خوشبختانه، حادثه ای که برای این فرد 65 ساله رخ داده بود، در نزدیکی کوهپایه بود و ما با وجود اینکه زمان از دست می رفت، سریعا خود را به محل حادثه رساندیم. 6 نجاتگر و دو نفر پرسنل بودیم.

او در ادامه شرح این حادثه افزود: یکی از افرادی که در نزدیکی محل حادثه بود، با هلال احمر تماس گرفت و جزئیات را شرح داد. وقتی خودمان را به محل این حادثه رساندیم، متوجه شدیم که این شخص، خیلی شانس آورده بود که زنده مانده بود!

این نجاتگر هلال احمر تاکید کرد: این فرد، نزدیک به سه الی چهار متر سقوط داشته است و بعد از آن، پایش به یک سنگ گیر می کند، می شکند و همانجا گیر می کند. اگر پای این فرد نمی شکست، 20 متر به صورت عمودی از آن دیواره سقوط عمودی می داشت و احتمال زنده ماندن بعد از چنین سقوطی صفر بود. ما در عرض پنج الی هفت دقیقه ما به بالای سر مصدوم رسیدیم. کسانی که آنجا بودند، قبلا با طناب پلاستیکی، دور بدن این فرد را بسته بودند که احتمال سقوطش کمتر شود و یک نفر هم زیر بازوهایش را گرفته بود تا نیفتد. مصدوم به شدت ترسیده بود و می لرزید.

خسرو عاجلو گفت: او فکر می کرد پایش قطع شده است ولی به او دلداری دادیم و گفتیم که ما حوادث بدتر از این هم دیده ایم و کسی پایش قطع نشده است. بعد به او پتو دادیم تا گرم شود. کمی که حالش بهتر شد، پایش را پانسمان کردیم و آتل بستیم. رفته رفته شرایط روحی اش بهتر شد؛ اما از آنجایی که فضا برای کار در آنجا فراهم نبود، او را با برانکارد بسکت به پایین منتقل کردیم. خودش که شرایط روانی اش بهتر شده بود، کمک کرد و سوار بسکت شد. بیشتر به نظر می رسید که دردش به خاطر ترس بوده است. همچنین به اورژانس هم اطلاع دادیم و این فرد را به بیمارستان منتقل کردند. 

او در پایان توصیه ای به کوهنوردان و طبیعت گردان کرد و گفت: بهتر است این افراد تنها به کوه نروند و حتما خانواده هایشان از اینکه هر لحظه در چه نقطه ای هستند مطلع باشند. همچنین کسانی که برای چیدن گیاهان دارویی به کوهستان مراجعه می کنند نیز سعی کنند که این کار را در کوهپایه ها انجام دهند.