مدل بعدی بیتل نه تنها یک خودروی الکتریکی خواهد بود، بلکه مثل مدل قدیمی و محبوب ما یک خودروی دیفرانسیل عقب است. یعنی موتور آن مثل بیتل اریجینال (همان فولکس قورباغه ای خودمان) در عقب خودرو قرار گرفته است. ما این خبر را از مجله Autocar شنیدیم که با هربرت دیس رئیس هیئت مدیره فولکس واگن مصاحبه کرده است:

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

فولکس واگن بیتل (فولکس قورباغه‌ خودمان منظور است!) اصلی به عقیده خیلی‌ها معروف ترین خودرویی است که تا کنون ساخته شده است که البته این در مورد مدلهای جدیدتر آن صدق نمی کند. اما ظاهرا کمپانی فولکس ‌واگن برای جبران کنار گذاشتن موتورهای دیزلی نمونه اصلی در مدلهای جدید، قصد دارد که مدلهای بعدی را با موتور الکتریکی تولید کند. البته این تنها غافلگیری این مدل جدید نخواهد بود.

فولکس واگن بیتل

مدل بعدی بیتل نه تنها یک خودروی الکتریکی خواهد بود، بلکه مثل مدل قدیمی و محبوب ما یک خودروی دیفرانسیل عقب است. یعنی موتور آن مثل بیتل اریجینال (همان فولکس قورباغه ای خودمان) در عقب خودرو قرار گرفته است. ما این خبر را از مجله Autocar شنیدیم که با هربرت دیس رئیس هیئت مدیره فولکس واگن مصاحبه کرده است:

دیس می گوید که هنوز تصمیم نهایی در مورد مدل جدید بیتل اتخاذ نشده است ولی عقیده دارد که مدل بعدی به طور حتم یک خودروی الکتریکی خواهد بود:

“اگر ما قصد تولید یک بیتل جدید را داشته باشیم، مجهز کردن آن به یک موتور الکتریکی نتیجه بهتری نسبت به مدلهای جدید بنزینی آن خواهد داشت، زیرا از این طریق می توانیم آن را مثل مدل قدیمی به یک خودروی دیفرانسیل عقب تبدیل کنیم.”

دیس افزود که پلاتفورم MEB خط تولید این کمپانی بهترین راه عملی کردن این ایده است: “استفاده از موتور الکتریکی مزایای زیادی دارد و ما با استفاده از پلاتفورم MEB می توانیم همه نوع موتوری را تولید کنیم: دیفرانسیل عقب یا جلو و یا خودروهای چهار دیفرانسیل.”

“… موتور الکتریکی و دیفرانسیل نصب شده در عقب خودروهای هاچ بک شباهت زیادی به مدل اریجینال بیتل در سال ۱۹۳۹ دارد که دارای یک موتور تخت بود که در عقب خورو نصب شده بود.”

اخیرا فولکس واگن به ایده بازسازی خودروهای قدیمی بوسیله موتور الکتریکی چندان روی خوشی نشان نداده است، مانند ایده بازسازی مینی بوسهای قدیمی با نصب باتری روی کف خودرو و نصب موتورها روی هر محور، و کمپانی قصد دارد تولید چند خودروی جدید الکتریکی در این پلاتفورم را در سالهای آینده متوقف کند. با حذف این خودروها در آینده، به نظر می رسد که هر نوع بیتل الکتریکی که درآینده تولید شود به احتمال زیاد دیفرانسیل عقب خواهد بود.

با اینکه تولید این خودرو به این شکل هنوز مشخص نیست ولی به هر حال این خبر خوبی است و می توان تصور کرد که در آینده عملی خواهد شد. همانطور که دیس اشاره کرد، یکی از مزیتهای خودروهای برقی این است که در طراحی و ترکیب اجزای آنها آزادی عمل بیشتری داریم و می توانیم نوآوری بیشتری به کار ببریم. وقتی که شما دیگر لازم نباشد برای جاسازی یک موتور درون سوز بزرگ در بدنه نگران باشید، قطعا از آزادی بیشتری هم در طراحی و ساخت یک خودروی جدید برخوردار خواهید بود.

فولکس واگن بیتل

در صورت اجرایی شدن این ایده، مدل بیتل بازگشت مناسبی به فرم اولیه خود خواهد داشت. با آن که خط تولید مدل اصلی سرانجام در سال ۲۰۰۳ از حرکت باز ایستاد اما جای خود را به مدل جدید دیفرانسیل جلو داد که از مدل گلف الهام گرفته شده بود. ادعا میشد که این مدلهای جدید طراحی فوق‌العاده‌ ای دارد ولی فاصله اش با طراحی نوآورانه مدل اریجینال این خودروی مردمی، بسیار زیاد بود.

نسل سوم بیتل‌ها که در سال ۲۰۱۱ به بازار عرضه شد هم چنگی به دل نمی زد ولی مدل جدید با موتور الکتریکی و ارسال نیروی موتور به چرخهای عقب می تواند دوباره، راندن این مدل جدید را به یک تجربه هیجان انگیز تبدیل کند.

پاسخ مشتریان به ایده بازگشت مینی‌بوسهای قدیمی فولکس‌ واگن بسیار مثبت بوده است، پس می توان تصور کرد که در صورت اعلام تولید مجدد بیتل، استقبال خوبی از آن خواهد شد. علاوه بر اینها مدل جدید بیتل می تواند کاملا کاربردی باشد و برای فروش تنها به طراحی قدیمی‌اش وابسته نباشد.

من که از راندن یک بیتل الکتریکی دیفرانسیل عقب استقبال می کنم. شما چطور؟

فولکس واگن بیتل