«علیرضا نجابت» مدیرکل عزل شده صدا و سیمای مرکز کیش، دیروز(10دی) طی حکمی، مشاور معاون امور استان های صدا و سیما شد، در این میان «بشیر معتمدی» کارشناس رسانه با اشاره به این عزل و انتصاب گفت: صدا و سیما مخاطبان را باز بی اعتماد کرد، گویی به شعورشان توهین شده است.

اتفاقی که فقط در ایران ممکن است رخ دهد/ ترفیع مدیر سیمای کیش، یک کارشناس: این توهین به شعور مخاطب است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از  ایرنا، پس از آنکه یک فیلم سینمایی بدون سانسور که حاوی تصاویر غیر اخلاقی بود بر روی آنتن شبکه کیش رفت موجی از اعتراض‌ها در فضای مجازی و حقیقی از سوی شهروندان جزیره کیش و سایر نقاط ایران به راه افتاد، خشم مخاطبان نسبت به این اتفاق باعث شد «علیرضا نجابت» مدیر کل صدا و سیمای مرکز کیش بیانیه ای در این باره ارائه دهد، در این بیانیه، نجابت با تاکید بر اینکه در نظارت‌های اولیه، قرار بر حذف تمامی تصاویر نامناسب بوده، افزود: متأسفانه به دلیل اهمال مدیران و ناظران برنامه، این تصاویر پخش شده، عملی ناخواسته از سوی برخی از کارکنان این مرکز سرزده و تصاویری نامناسب در بخش کوتاهی از یک فیلم سینمایی پخش شده که در این خصوص بررسی‌ها انجام شده است و عوامل دخیل در این اتفاق ناخواسته، به ترتیب از پست‌های سازمانی خود برکنار و توبیخ شده‌اند.
او همچنین در این بیانیه عنوان کرد: مدیران و کارکنان ولایت‌ مدار، ساعی و پرتلاش مرکز کیش همچون گذشته با رویکرد مردم‌ مداری، با تولید و پخش برنامه‌های مخاطب ‌محور، می‌کوشند رضایت همشهریان و گردشگران جزیره را فراهم کنند.

** عزل «نجابت» به دستور علی عسکری
اما این خاتمه کار نبود، با گسترش دامنه اعتراضات و انتقادات مردم و مخاطبان تلویزیون ساعتی پس از انتشار این بیانیه، روابط عمومی رسانه صدا و سیما اعلام کرد که در پی اهمال و بی توجهی در نظارت به پخش یک فیلم سینمایی خارجی در مرکز کیش که منجر به انتشار تصاویر ضد فرهنگی در آن جزیره شد با دستور«علی عسکری» رییس صدا و سیما، مدیرکل صدا وسیمای مرکز کیش برکنار شد.

رییس سازمان صدا وسیما همچنین در نامه ای به «علی دارابی» معاون امور استانها صدا وسیما بر بررسی دقیق این اتفاق در مرکز صیانت و حفاظت سازمان صدا وسیما تاکید کرد.
علی عسکری در ادامه این دستور با اشاره به لزوم شناسایی و کشف عوامل این اتفاق در سریع ترین زمان خطاب به معاون امور استان ها، افزود: لازم است با همکاری مرکز صیانت و حفاظت سازمان موضوع بررسی و نسبت به کشف عوامل و دلایل آن و برخورد جدی با متخلفان و معرفی آنها به مراجع قانونی اقدام کنید.

** یک روز بعد «نجابت» مشاور معاون امور استان ها شد
سازمان صدا و سیما اما در دهم دی ماه، درست یک روز پس از این توبیخ ها و عزل ها طی یک اقدام سوال برانگیز، در حکمی از طرف علی دارابی معاون امور استان های صدا و سیما، علیرضا نجابت مدیر کل عزل شده صدا و سیمای مرکز کیش را به عنوان مشاور معاون امور استان های سازمان صدا و سیما منصوب کرد.
انتصاب مدیرعزل شده صدا و سیما کیش به یک پست مهمتر در این سازمان خیلی زود باعث خشم بیشترمخاطبان این رسانه شد.
خیلی از مخاطبان تلویزیون در فضای مجازی این خشم را نشان داده و عنوان کردند که چرا باید سازمان صدا و سیما فردی را که توانایی اداره صدا و سیما مرکز کیش را نداشته و با پخش تصاویر غیر اخلاقی در شبکه سراسری کیش این عدم توانایی را نشان داده است را به پست بالاتری منصوب کنند.

** صدا و سیما باز هم مخاطب را بی اعتماد کرد
«بشیر معتمدی» عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، با توجه به عملکرد سازمان صدا و سیما درباره اتفاق های اخیر گفت: مدیر کل صدا و سیما مرکز کیش پس از پخش تصاویر غیر اخلاقی از شبکه سراسری کیش در طول مدت کوتاهی عواملی که باعث این اتفاق شدند را برکنار می کند، به فاصله یک ساعت خودش به دستور ریاست سازمان صدا و سیما و طی حکمی از معاون امور استان های سازمان صدا و سیما برکنار می شود و درست یک روز بعد سازمان صدا و سیما به این فرد سمت بالاتری در سازمان می دهد.
این کارشناس رسانه افزود: اینجا سازمان صدا و سیما باید پاسخگوی چندین سوال باشد. چرا باید چنین اشتباهی که جای جبران ندارد در رسانه ای که از مردم و دولت بودجه می گیرد و در جامعه از حساسیت ویژه ای برخورد است رخ دهد؟ چرا پس از اعتراض مردم خیلی زود در یک تصمیم علیرضا نجابت عزل می شود و جایگزینش هم مشخص می شود ؟ و چرا یک روز بعد از عزل نجابت، او سمت بالاتری در این سازمان می گیرد؟
بشیر معتمدی با تاکید بر اینکه مخاطبان این رسانه با توجه به اینکه اسلام و حجاب امر مهمی است اعتقاد دارند که باید در رسانه اسلامی این موضوع خط قرمز باشد و رعایت شود افزود: مخاطبان از سازمان صدا وسیما انتظار داشتند که به شدت با عوامل این اتفاق برخورد شود اما متاسفانه سازمان صدا و سیما با این عزل و انتصاب به مخاطبان خود این احساس را داد که خیلی از موضوعات زیاد هم برای این سازمان امر مهمی نیست.
این عضو هئیت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره بر اینکه سازمان صدا و سیما با این کار فقط مخاطبان خود را بار دیگر از دست داد و آنها را نسبت به خود بی اعتماد کرد گفت: تصمیم های افراطی و تفریطی هر کدام به نوبه خود می تواند مخرب باشد. صدا و سیما با توجه به حساسیت هایی که به روی خود دارد باید درست عمل کند و سعی کند با اعتماد سازی مخاطبان خود را نگه داشته و حتی جذب مخاطب کند نه اینکه با این عملکرد بیشتر از پیش مخاطبان خود را بی اعتماد کند. مخاطبان آگاه هستند و متوجه می شوند که مدیران صدا وسیما با این انتصاب به آنها بی احترامی می کند. در همه جای دنیا مخاطبان یک رسانه، بیش از هر چیزی از آن رسانه احترام می خواهند جایی که به شعور مخاطب توهین شود مخاطب آن را پس می زند.
فراهنگ**9210 ** 1418