مثلث آنلاین:فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: به منظور خروج سیلاب در شهرستان آق‌قلا کانال‌های انحرافی توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران در رودخانه گرگان‌رود آق‌قلا ایجاد شد.

 کانال‌های انحرافی توسط ارتش در گرگان‌رود برای خروج سیلاب ایجاد شد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش خبرگزاری مهر ، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از ایجاد کانال‌های انحرافی در رودخانه گرگان‌رود شهرستان آق‌قلا خبر داد و گفت: به منظور خروج سیلاب در شهرستان آق‌قلا کانال‌های انحرافی توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران در رودخانه گرگان‌رود آق‌قلا ایجاد شد.

دریادار حسین خانزادی گفت: یگان‌های امدادرسان ارتش جمهوری اسلامی ایران در راستای تسهیل خروج سیلاب در شهرستان آق‌قلا کانال‌های انحرافی در رودخانه گرگان‌رود این شهرستان ایجاد کردند.

وی افزود: یکی از دلایل اصلی که بخش‌هایی از شهرستان‌های آق‌قلا و گمیشان دچار آبگرفتگی شد کم شدن ظرفیت رودخانه گرگان‌رود بود که باعث شد آب از دیواره‌های این رودخانه سرریز شود و منجر به بروز سیلاب در دشت‌های اطراف و همچنین در شهرهای آق‌قلا و گمیشان شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ابراز کرد: در اولویت نخست باید حجم آب در رودخانه گرگان‌رود را کنترل کنیم و همچنین در بالادست مانع از سرریز شدن آب از سد گمیشان بشویم تا شاهد خسارات بیشتری در این زمینه نشویم.

خانزادی با بیان اینکه نیروهای مسلح مشغول حفر کانال در نقاط بالادست مسیر رودخانه گرگان‌رود هستند، گفت: رودخانه گرگان‌رود از لحاظ لایروبی و بازگشایی مصب آن که به دریا می‌ریزید بسیار حائز اهمیت است که طی روز گذشته و امروز کانال‌های انحرافی توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران در رودخانه گرگان‌رود ایجاد شد.

وی اذعان کرد: اکنون حجم خروجی آب در رودخانه گرگان‌رود نسبتاً مناسب است، اما این هنوز کافی نیست و باید عملیات لایروبی در این مسیر صورت گیرد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران افزود: منطقه گلستان از نظر لایروب‌های رودخانه‌ای اندکی محدودیت دارد. ما لایروبی را در خرمشهر شناسایی کردیم که طی دو روز گذشته این لایروب از آب برداشته شد و لایروب بسیار بزرگی از نوع « کاترساکشن » است که می‌تواند کف رودخانه را کاملاً بردارد و گل و لای و املاح را کاملاً به بیرون منتقل کند.

خانزادی گفت: این لایروب اکنون سه قسمت شده است و روی سه تریلی قرار گرفته و به فرودگاه آبادان منتقل شده با توجه به اینکه انتقال این لایروب اگر از طریق خشکی صورت گیرد بسیار زمان‌بر خواهد بود این کار را هم‌اکنون در فرودگاه آبادان با دو دستگاه هواپیمای سنگین ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام می‌دهیم و در صورتی که وضعیت جوی منطقه جنوب کشور مساعد باشد حداکثر تا فردا این لایروب به این منطقه منتقل خواهد شد.

وی گفت: ارتش جمهوری اسلامی ایران تا پایان مشکل سیلاب در استان گلستان حضور خواهد داشت و تمام امکانات بهداشتی، تغذیه و سایر امکانات مورد نیاز را در اختیار سیل‌زدگان قرار خواهد داد.

لازم به ذکر است، لایروب فوق سنگین اعزامی پایگاه دریایی خرمشهر متشکل از سه قطعه اصلی (سه عدد پانتون ) و یک عدد بازو به طول 7 متر و وزن 2و نیم تن می‌باشد که وزن کل سازه با متعلقات حدود 22 تن بوده و قادر است هر ساعت 50 متر مکعب لایروبی را انجام دهد.