مثلث آنلاین: کاین اولین خودروی آفرود ساخت پورشه بعد از تراکتورهای سوپر و جونیور در دهه 1950 و همچنین اولین خودروی چهار در این شرکت است که در ظاهر یک اس‌یووی لاکچری سایز متوسط از سال 2002 تولید می‌شود؛

داستان کاین؛ فرزند قدرتمند پورشه
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

ایلنا؛ از زمانی که خط تولید پورشه 928 در سال 1995 تعطیل شد کاین اولین خودوری پورشه‌ است که از موتور 8 سیلندر v شکل استفاده می‌کند. این محصول در آمریکای شمالی در سال 2003 به بازار آمد و از سال 2008 موتور این خودرو از تکنولوژی تزریق مستقیم بهره‌مند است. پورشه کاین 2018 از نظر پلتفرم، فریم بدنه و از لحاظ وضعیت الکترونیک، اشتراکات زیادی با فولکس واگن توارگ و آئودی Q7 دارد.

تاکنون سه نسل از کاین وارد بازار و رقابت جهانی شده است. نسل اول از سال 2002 تا 2010 تولید شده که وضعیت آن امروز در بازار خودرو تثبیت شده است. از نسل دوم کاین در سال 2010 و در نمایشگاه خودرو ژنو رونمایی و سال 2011 وارد بازار خودرو شد. این نسل شکل کلی بدنه جلوی خود را مانند نسل اول حفظ کرد اما تغییرات عمده‌ای در طراحی عقب این خودرو اعمال شد. البته چراغ‌های جلو و ورودی‌های هوا هم تغییر کرد اما تمرکز اصلی پورشه بر روی بازطراحی عقب این خودرو بود و نتیجه کار منجر به طراحی کاملاً جدید چراغ‌های عقب و صندوق عقب مدورتر شد.

نسل سوم پورشه کاین در سال 2017 رونمایی و از سال 2018 وارد بازار جهانی شد. در این نسل چراغ‌های جلو و ورودی‌های هوا بزرگتر شدند و طراحی چراغ‌های عقب هم متفاوت شده است. همچنین طول خودرو در نسل سوم و نسبت به نسل دوم افزایش، ارتفاع خودرو کمی کاهش پیدا کرده و به این ترتیب حجم خودرو افزایش یافته است. به طور کلی منطق طراحی کابین کاین مطابق زبان طراحی پورشه است.

پورشه کاین از سال 2011 وارد بازار خودرو ایران شد و در سه نسخه 6 سیلندر، 8 سیلندر و 8 سیلندر توربو عرضه شد که از لحاظ فنی، حتی ویژگی‌های ظاهری و آپشن‌ها با هم متفاوت هستند. موتور استفاده شده در مدل 6 سلیندر 6/3 لیتر حجم و 300 اسب بخار قدرت دارد. موتورهایی که در دو مدل 8 سلیندر S و توربو به کار رفته یکسان اما قدرت خروجی آنها متفاوت است. حجم این موتورها 6/4 لیتر بوده که در مدل S، 400 اسب بخار و در مدل توربو 500 اسب بخار، قدرت تولید می‌کند.

پورشه کاین از معدود شاسی‌بلندهای لوکس در بازار ایران است که البته ورود آن به کشور ممنوع شده و رقبایی از جنس تویوتا لندکروز، بی‌ام‌و ایکس 6 و ایکس 7 و... دارد. این خودرو در ایران با توجه به اینکه کدام مدل باشد، چقدر کارکرد دارد و چه ویژگی‌های فنی و چه آپشن‌هایی داشته باشد، بازه قیمتی گسترده‌ای از حدود 600 میلیون تومان تا دو میلیارد تومان را در برمی‌گیرد. به طور مثال پورشه کاین مدل 2012، رنگ سفید داخل شتری، بدون رنگ و نقطه، 65 هزار کیلومتر کارکرد، فول آپشن، کمربند و آمپر قرمز و سیستم صوتی Bose ، یک میلیارد و 370 میلیون تومان در سایت دیوار قیمت‌گذاری شده است.