مثلث آنلاین:در پی سیلاب‌های اخیر، نظام بانکی کشور با ارائه تسهیلات و کمک‌های نقدی و غیر نقدی به یاری سیل‌زدگان شتافت.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش ایسنا، بخشی از کمک‌های بانک‌ها به سیل‌زدگان در این گزارش منعکس شده است.

بانک ملی

بنا به اعلام روابط عمومی بانک ملی ایران، کارکنان صدیق و خدوم این بانک همگام با آحاد مردم شریف ایران از ساعات اولیه، در صحنه حوادث ناشی از سیل حضور داشته و ضمن انجام کمک در قالب تیم‌های امدادی، کمک‌های خود را به صورت وجه نقد و اقلام و اجناس مورد نیاز در اختیار مبادی کمک‌رسانی قرار داده‌اند. ارسال صدها عدد چادر، پتو، هزاران بطری آب معدنی، کنسرو، اقلام بهداشتی، نان، برنج و … بخشی از این اقدامات است که ادامه خواهد یافت. کمک نقدی این بانک شامل واریز مبلغ 10 میلیارد ریال به‌حساب کمیته امداد امام خمینی (ره) و اختصاص حداقل یک روز از حقوق کارکنان بانک به صورت داوطلبانه و بعضاً مستمر تا ماه‌های بعدی در راستای کاهش آلام حادثه‌دیدگان از دیگر اقدامات بانک است. همچنین بانک تمهیدات لازم را برای حفظ و حمایت از سلامت کارکنان بانک و خانواده‌های آن‌ها در مناطق سیل‌زده انجام داده است.

موکب شهدای بانک ملی ایران نیز در شهرستان پل‌دختر فعال شده و در هر وعده پنج هزار پرس غذا توسط کارکنان بانک در استان لرستان طبخ و توزیع می‌شود. تأمین مواد اولیه غذا نیز توسط کارکنان بانک در سطح کشور صورت می‌گیرد. همچنین تیم امدادرسانی و خدمات درمانی بیمارستان بانک به مناطق آسیب‌دیده استان لرستان اعزام شده است.

بانک صادرات

بانک صادرات ایران اعلام کرد با ارائه تسهیلات کم‌بهره و بلندمدت از سیل‌زدگان حمایت می‌کند. حجت‌اله صیدی مدیرعامل بانک صادرات ایران ضمن ابراز همدردی با سیل‌زدگان، گفت: تسهیلات ویژه این بانک با حداقل نرخ کارمزد و بیش‌ترین زمان بازپرداخت به هموطنان آسیب‌دیده از سیل در لرستان، کرمانشاه و دیگر استان‌ها پرداخت خواهد شد.

این مقام مسئول افزود: با توجه به خسارات تحمیلی در مناطق سیل‌زده، بانک صادرات ایران بخشی از اعتبارات خود را در راستای حمایت از این عزیزان اختصاص خواهد داد.

مدیرعامل بانک صادرات ایران با اشاره به ضرورت حمایت از افرادی که خساراتی در بخش‌های کشاورزی، باغات، دام و معیشتی را متحمل شده‌اند، خاطرنشان کرد: این دسته تسهیلات که به سیل‌زدگان سراسر کشور تعلق می‌گیرد با شرایط ویژه بوده و حداقل کارمزد و بیش‌ترین زمان ممکن جهت بازپس‌گیری در نظر گرفته خواهد شد.

صیدی با حضور در مناطق سیل‌زده استان لرستان، ضمن ابراز همدردی با هموطنان آسیب‌دیده، هماهنگی‌های لازم برای تسریع در امدادرسانی و ارائه خدمات بانکی به آن‌ها را انجام داد.

بانک رفاه کارگران

مدیرعامل بانک رفاه کارگران گفت: بانک رفاه ضمن اعلام آمادگی کامل در اجرای مصوبات دولت و بانک مرکزی ج . ا. ا برای کمک به هموطنان سیل‌زده، در راستای رسالت مسئولیت‌های اجتماعی در اولین اقدام، تعداد 8 هزار و 500 فقره تسهیلات پنجاه میلیون ریالی قرض‌الحسنه به مبلغ 425 میلیارد ریال و تعداد هزار و 500 فقره تسهیلات تعمیرات مسکن یک‌صد و پنجاه میلیون ریالی به مبلغ ۱.۲۷۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال اختصاص داده است.

محمدعلی سهمانی مدیرعامل این بانک با تاکید بر اهتمام بانک رفاه کارگران بر خدمت‌رسانی به‌موقع و همه‌جانبه بانک به هموطنان درگیر در سیلاب‌های اخیر تصریح کرد: بانک رفاه کارگران در راستای ایفای به‌موقع تعهدات در امر مسئولیت‌های اجتماعی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین بانک اجتماعی، برای کمک به هموطنان گرامی گرفتار در سیلاب از تمامی توان و زیرساخت‌های خود استفاده می‌کند. اولویت اصلی بانک در شرایط فعلی، تسریع در خدمت‌رسانی به هموطنان درگیر در سیل است.

دکتر سهمانی همچنین در خصوص کمک‌های نقدی این بانک به هموطنان آسیب‌دیده خاطرنشان ساخت: در این زمینه مبلغ 10 میلیارد ریال در قالب کمک نقدی اهدا شد.

وی ادامه داد: در خصوص کمک‌های غیرنقدی نیز، کارکنان خدوم بانک رفاه در اقدامی هماهنگ کمک‌های غیرنقدی خود را تجمیع و در مناطق درگیر سیل توزیع کردند که این اقدام همچنان ادامه خواهد داشت. این کمک‌ها به ویژه در استان‌های گلستان، مازندران، لرستان و خوزستان، کرمانشاه، چهارمحال بختیاری و ایلام صورت گرفته که شامل مایحتاج ضروری زندگی ازجمله غذای گرم و انواع کنسرو، مواد غذایی از قبیل برنج، روغن، ماکارانی ، شیرخشک، آب معدنی، نان، خرما، پنیر، بیسکویت، شیر پاکتی، رب گوجه‌فرنگی، انواع کیک، حلواشکری، قند و شکر، اقلام بهداشتی از قبیل مواد شوینده مانند صابون، شامپو، مایع دست‌شویی، دستمال کاغذی، پوشک، دستکش یک‌بار مصرف، پودر لباس‌شویی، چندصد تخته پتو، توزیع بسته لوازم تحریر کودکان شامل دفتر، خودکار، مداد، مداد رنگی، پاک‌کن و… بوده است. این اقدام‌ها همچنان در روزهای آتی به صورت مطلوب و نیز در سایر استان‌های درگیر سیل ادامه خواهد داشت.

بانک تجارت

بنا به اعلام روابط عمومی بانک تجارت هموطنان خیراندیش از روزهای ابتدایی رخداد سیل در شهرهای مختلف کشور همدل و متحد با آسیب‌دیدگان این حادثه طبیعی از طریق درگاه‌های مختلف بانک تجارت بیش از 19 میلیارد و 630 میلیون ریال کمک نقدی خود را به آسیب‌دیدگان رساندند. کارکنان بانک تجارت هم در پویشی خودجوش در همان روزهای اولیه سیل مبلغی بالغ بر 400 میلیون ریال به هموطنان آسیب‌دیده از سیل اخیر اهدا کردند که البته همچنان این مبلغ در حال افزایش است. مجموعه بانک تجارت مبلغ پنج میلیارد ریال از بودجه تبلیغات خود در سال 98 را به منظور کمک به هموطنان آسیب‌دیده از سیل اختصاص داده است. همچنین برنامه‌ریزی لازم برای جمع‌سپاری کمک‌های نقدی اختصاص داده شده از طرف شرکت‌های زیرمجموعه بانک، پرسنل بازنشسته و شاغل بانک نیز به انجام رسیده که به زودی به شماره حساب اختصاص داده شده به این امر واریز خواهد شد.

بانک گردشگری

بانک گردشگری و گروه مالی گردشگری در راستای همدردی و کمک به آسیب‌دیدگان سیل اخیر استان گلستان مبلغ 5 میلیارد ریال به سازمان جمعیت هلال‌احمر اختصاص داد.

این بانک به منظور جبران بخش کوچکی از خسارات ناشی از سیل اخیر استان گلستان مبلغ 5 میلیارد ریال به سازمان جمعیت هلال‌احمر اختصاص داده است.

بانک گردشگری همچنین اعلام کرد آمادگی کامل دارد در استان گلستان به دلیل صدمات شدید وارده به زمین‌های کشاورزی و منازل مسکونی آسیب‌دیده و یا از بین رفته، تسهیلات ارزان قیمت اعطا کند تا فعالیت‌ها و کسب‌وکارهای متوقف‌شده دوباره احیا و چرخه اقتصادی منطقه در سال رونق تولید به گردش درآید.

بانک سپه

مدیرعامل بانک سپه با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهور از آمادگی بانک سپه برای حمایت از طرح رونق تولید و تخصیص و تأمین اعتبار به میزان 10 هزار میلیارد ریال برای واحدهای تولیدی خسارت‌دیده در سیل اخیر خبر داد.

در نامه محمدکاظم چقازردی به دکتر روحانی ریاست جمهوری آمده است: به استحضار می‌رسانم در راستای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) و تاکید خاص حضرت‌عالی مبنی بر رسیدگی به مشکلات مردم و جبران خسارت در بخش‌های مسکن، کشاورزی، دامداری و … با هماهنگی بخش‌های مختلف و پیگیری جدی تا رفع مشکلات مردم آسیب‌دیده و با عنایت به نام‌گذاری سال 1398 به عنوان رونق تولید و با امعان نظر به ضرورت فعال‌سازی بنگاه‌های تولیدی در سیل اخیر در استان‌های مختلف کشور و به‌تبع آن به‌کارگیری مجدد سرمایه‌گذاری انجام‌شده، احیای واحدهای تولیدی، حفظ اشتغال و امنیت اجتماعی، بانک سپه با ابراز همدردی با آسیب‌دیدگان ناشی از حوادث سیل اخیر و به منظور همراهی باسیاست‌های کلان دولت محترم، آمادگی خود را برای تخصیص و تأمین اعتباری به میزان 10 هزار میلیارد ریال برای واحدهای تولیدی خسارت‌دیده در سیل اخیر و اعلام توزیع استانی منابع از سوی سازمان محترم برنامه و بودجه کشور به محضر جناب‌عالی اعلام می‌کند. همچنین در صورت صلاحدید و به منظور مساعدت بیشتر با متقاضیان مشمول و تخصیص بخشی از یارانه سود با تضمین سازمان محترم برنامه و بودجه کشور، اعطای تسهیلات با نرخ سود یارانه دار موجب تسهیل و تسریع در امر بازسازی و نوسازی واحدهای مولد خواهد شد.

بانک کشاورزی

بنا به اعلام روابط عمومی بانک کشاورزی رئیس هیأت‌مدیره و مدیرعامل بانک کشاورزی درباره کمک‌های این بانک به مناطق سیل‌زده گفت: در پرداخت تسهیلات به کشاورزان آسیب‌دیده از سیل محدودیتی نداریم و اطمینان می‌دهیم هر کاری از دستمان برآید، انجام دهیم.

روح اله خدارحمی افزود: نخستین اقدام این بانک در شرایط فعلی، متوقف کردن وصول مطالبات از کشاورزانی است که در سیل اخیر خسارت دیده‌اند.

وی افزود: در اقساط سررسید این دسته از مشتریان همراهی لازم را انجام می‌دهیم و بر اساس بند خ تبصره 33 قانون برنامه به هر میزانی بدهی که داشته باشند، به مدت سه سال مشمول امهال خواهند شد.

وی گفت: در استان گلستان، شرق مازندران، لرستان و خوزستان و سایر استان‌هایی که نیز سیل به میزان کمتری به کشاورزان خسارت کرده است امهال بدهی کشاورزان انجام خواهد شد.

خدارحمی به مصوبه پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت شبکه بانکی از جمله بانک کشاورزی اشاره کرد و گفت: بر اساس این مصوبه در حوزه واحد مسکونی برای هر واحد مسکونی در استان‌های گلستان، مازندران و هر استان آسیب‌دیده در سیل علاوه بر کمک بلاعوض، 50 میلیون تومان تسهیلات بانکی برای هر واحد مسکونی شهری و 40 میلیون تومان تسهیلات بانکی برای هر واحد مسکونی روستایی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: بر اساس این مصوبه این وام‌ها با نرخ سود 4 و 5 درصد با دوره بازپرداخت 15 ساله در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در کنار بازسازی واحدهای مسکونی برای واحدهای تولیدی آسیب‌دیده کشاورزی نیز تسهیلات ارزان قیمت 4 درصد در نظر گرفته شده که تفاوت آن تا نرخ معمول شورای اعتبار را دولت تأمین می‌کند.

خدارحمی گفت: بر این اساس برای هر هکتار زمین کشاورزی و باغ آسیب‌دیده از سیلاب 5 میلیون تومان و برای هر واحد دامداری آسیب‌دیده از سیلاب 10 میلیون تومان و به تعداد دام‌های سبک و سنگین تلف‌شده به ترتیب، دام‌های سبک 500 هزار تومان و دام سنگین 3 میلیون تومان و برای هر کلونی زنبور عسل 250 هزار تومان، همچنین برای واحدهای پرورش ماهی به ازای هر هکتار 5 میلیون تومان پرداخت می‌شود.

خدارحمی افزود: برای بازسازی واحدهای پرورش طیور و مرغداری‌ها (مرغ مادر) یک میلیارد و 800 میلیون تومان و برای واحدهای جوجه‌کشی 300 میلیون تومان تسهیلات اختصاص می‌یابد.

بانک مسکن

مهدی احمدی رئیس اداره کل روابط عمومی بانک مسکن، در خصوص حمایت‌های بانک از سیل‌زدگان گفت: مدیرعامل و مدیران ارشد بانک در تاریخ 5 فروردین سال جاری از مناطق سیل‌زده استان گلستان بازدید کردند و مبلغ یک میلیارد ریال از منابع بانک و مبلغ 208 میلیون ریال از محل خود یاری همکاران برای خرید اقلام بهداشتی، غذایی و سایر موارد مورد نیاز سیل‌زدگان اختصاص دادند.

مهدی احمدی گفت: در استان مازندران نیز مدیرعامل و مدیران ارشد بانک از مناطق سیل‌زده در تاریخ 5 فروردین سال جاری بازدید کرده و مبلغ 500 میلیون ریال از محل منابع بانک و مبلغ 120 میلیون ریال از محل خود یاری کارکنان برای خرید اقلام ضروری سیل‌زدگان اختصاص دادند.

مهدی احمدی گفت: در استان فارس نیز با هماهنگی‌های صورت گرفته توسط مدیران و مسئولان این بانک، به حدود 2 هزار نفر از هموطنان آسیب‌دیده از طرف بنیاد مسکن و از طریق شعب عامل بانک مسکن وجوه خسارت پرداخت شده است. علاوه بر این بانک مسکن در سه استان خوزستان، لرستان و ایلام نیز با فعال کردن کمیته‌های مختلف، آمادگی لازم برای کمک به سیل‌زدگان را ایجاد کرده است.

به گفته وی بانک مسکن آمادگی لازم در راستای انجام مصوبات بانک مرکزی ج . ا. ا و همکاری با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی را به منظور کمک به بازسازی مناطق سیل‌زده فراهم کرده است.

بانک سرمایه

بانک سرمایه به منظور جبران بخش کوچکی از خسارات ناشی از سیل اخیر، اقدام به جمع‌آوری کمک‌های نقدی از میان پرسنل خود کرد.

به گزارش روابط عمومی بانک سرمایه، به پیشنهاد منابع انسانی این بانک، پرسنل داوطلب بانک سرمایه هزینه دو روز از ذخیره مرخصی استحقاقی خود را به این امر خداپسندانه اختصاص داده‌اند. همچنین شماره حساب ۴-۱-۳۵۲-۱۷۰ در بانک سرمایه هم‌اکنون در حال جمع‌آوری کمک‌های نقدی پرسنل این بانک برای شهروندان آسیب‌دیده در سیل اخیر هست.

بانک آینده

بانک آینده، ضمن همدردی با آلام هم‎وطنان عزیز سیل‎زده در فروردین‌‏ماه ۱۳۹۸، مبلغ ١٠ میلیارد ریال، از طریق جمعیت هلال‌احمر، به سیل‌زدگان سراسر کشور اختصاص داد.

همچنین، کارکنان بانک آینده نیز مبلغ ٢ میلیارد و ۵٠٠ میلیون ریال (٢۵٠ میلیون تومان)، به خسارت‌دیدگان و آسیب‌دیدگان در مناطق سیل‎زده کشور کمک کردند.

ضمناً بانک آینده، به مشتریان خود در مناطق سیل‎زده برای بازپرداخت تسهیلات و بدهی بانکی خود، مهلت ٢ ساله داده و جرایم تأخیر پرداخت تسهیلات مشتریان خود در مناطق سیل‎زده را تا پایان سال 1397 نیز بخشید.

بانک مهر اقتصاد

بانک مهر اقتصاد در راستای مسئولیت‌های اجتماعی در مرحله نخست، مبلغ 30 میلیارد ریال برای کمک به هموطنان سیل‌زده اختصاص داد.

به گزارش روابط عمومی بانک مهر اقتصاد، سید ضیا ایمانی - مدیرعامل بانک - با ابراز تأسف از این حادثه تلخ و ناگوار، ضمن اظهار همدردی با هم‌وطنان سیل‌زده، گفت: در حال حاضر شمار بسیاری از هموطنانمان گرفتار سیل و عواقب ناشی از آن شده‌اند که جبران این خسارات نیازمند همیاری همه مردم، مسئولان و نهادها هست. ازاین‌رو بانک مهر اقتصاد نیز در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی خود مبلغ 30 میلیارد ریال برای حمایت از سیل‌زدگان استان‌های گلستان، مازندران، لرستان و خوزستان اختصاص داده است.

وی اختصاص مبلغ فوق را مرحله نخست از اقدامات بانک مهر اقتصاد در این راستا عنوان کرد و افزود: این مبلغ در اختیار نهادهای ذی‌ربط قرارگرفته تا با تهیه وسایل و اقلام ضروری زندگی به هموطنان آسیب‌دیده اهدا شود.

ایمانی گفت: جمع‌آوری کمک‌های نقدی به منظور فراهم‌سازی امکانات و ملزومات اولیه زندگی هم‌میهنان عزیز سیل‌زده کماکان در دستور کار بانک مهر اقتصاد قرار دارد.

بانک پارسیان

مدیرعامل بانک پارسیان 20 فروردین ماه به همراه مهندس خسروانی، عضو هیأت‌مدیره به منظور بررسی راهکارهای لازم در چگونگی مشارکت و همراهی بانک پارسیان در جبران خسارت‌های وارده به هم‌وطنان آسیب‌دیده حادثه سیل اخیر، به استان گلستان سفر کرد.

دکتر پرویزیان و هیأت همراه پس از ورود به فرودگاه گرگان به اتفاق غراوی سرپرست استانداری و حمیدی، معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی استانداری گلستان ضمن بازدید هوایی از مناطق سیل‌زده از نزدیک با حجم خرابی‌ها و خسارت‌های وارده به ساکنان، مزارع و تأسیسات زیربنایی شهرستان آق‌قلا آشنا شدند.

در جریان این بازدید، مقرر شد بانک پارسیان همگام با دیگر دستگاه‌ها و نهادهای کشور در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی، مساعدت‌ها و کمک‌هایی برای تسکین آلام رنج‌های وارده به هم‌میهنان سیل‌زده در نظر گیرد.