مثلث آنلاین: همزمان با روز ملی خلیج فارس امروز سه شنبه به یاد «شهدای خلیج فارس»، «شهدای ناو جوشن، سهند و سبلان» و «شهدای هواپیمایی ایرباس» خلیج فارس گلباران شد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش ایرنا، مقامات ارشد کشوری و لشکری، خانواده شهدا، پژوهشگران و خبرنگاران خارجی و داخلی امروز سه شنبه با حضور بر روی عرشه ناو سهند (ناو جنگی ارتش جمهوری اسلامی ایران) با نثار شاخه های گل به یاد شهدا آبهای خلیج فارس را گلباران کردند.
همچنین پرچم جمهوری اسلامی ایران نیز امروز(سه شنبه) همزمان با روز ملی خلیج فارس با همکاری منطقه یکم نیروی دریایی بر روی «رزم ناو سهند» ناو جنگی ارتش جمهوری اسلامی ایران برافراشته شد.

*شهدای خلیج فارس
16مهر سال 1366 در دوران دفاع مقدس یک فروند قایق تندرو نیروی دریایی سپاه در آب های خلیج فارس مشغول گشت زنی بود که یک بالگرد آمریکایی با تجاوز به حریم مرزی ایران به این قایق حمله کرد که در این رزم نابرابر شهیدان بیژن گُرد، غلامحسین توسلی، نصرالله شفیعی، مجید مبارکی، خداداد آبسالان و مهدی محمدی ها به فرماندهی نادر مهدوی با ایثار و از خودگذشتگی بالگرد آمریکایی ها را هدف قرار دادند و خلیج فارس را گورستان آن متجاوزان کردند اما شناور آنان توسط بالگرد دیگر آمریکایی ها مورد اصابت قرار گرفت که برخی از آنها شهید نادر مهدوی و یکی دیگر از همرزمانش اسیر شدند که در آخر زیر شکنجه نیروهای آمریکایی به شهادت رسیدند.

*شهدای ایرباس
12 تیرماه 1367 شمسی برابر با سوم ژوئیه 1988 میلادی نیز، هواپیمای 655 مسافری ایرباس ایران با 290 سرنشین که از بندرعباس عازم دُبی بود، بر فراز آب های خلیج فارس و در نزدیکی جزیره «هنگام» مورد هجوم یگان های دریایی متجاوز آمریکایی مستقر در آب های خلیج فارس قرار گرفت و سقوط کرد.
در این فاجعه تمامی سرنشینان آن شامل 254 مسافر ایرانی ( 16 تن خدمه پرواز) ، 46 مسافر غیر ایرانی و 66 کودک بود، جان باختند.

*شهدای ناو جوشن، سهند و سبلان
در29 فروردین سال 1367 نیز به ناوچه موشک انداز جوشن که در حال گشت در خلیج فارس بود، ماموریت داده شد که برای بررسی وضعیت، به آن منطقه عزیمت کند.
نیروهای متجاوز آمریکایی پس از آنکه متوجه نزدیک شدن ناوچه مذکور شدند، به ناوچه جوشن که در آب های ایران قرار داشت،اخطار دادند که از منطقه خارج شود.
فرمانده ناوچه در پاسخ به آمریکایی ها گفت که «این آب های ماست و شما باید از منطقه و از آب های ایران خارج شوید». ˈ
سپس آمریکایی ها با هدف قرار دادن ناوچه موشک انداز جوشن با شلیک چند موشک،این ناوچه را غرق کرده و تعدادی از نفرات آن را به شهادت رساند.
ناوشکن سهند که از بندرعباس عازم غرب خلیج فارس بود تا جایگزین ناوشکن سبلان شده و به گشت و مراقبت از جزیره خارک و سکوهای نفتی بپردازد، ماموریت یافت که به منطقه درگیری ناوچه جوشن رفته و آنها را کمک کند.
نیروهای آمریکایی که از قبل آماده درگیری بودند، با شناسایی ناوشکن سهند، این ناو را در نزدیکی جزیره هنگام مورد حمله بالگردها و ناوشکن های خود قرار دادند.
در ابتدا بالگردها به ناوشکن سهند حمله کردند که با تیراندازی توپ پاشنه به طرف آنها، مجبور به عقب نشینی شدند.
سپس از راه دور ناوشکن سهند را با موشک مورد هجوم قرار دادند و یکی پس از دیگری موشک به طرف این ناوشکن شلیک کردند.
ناوشکن سهند نیز غرق و تعداد زیادی از کارکنان آن به شهادت رسیده و عده ای نیز مجروح شدند.
ناوشکن سبلان نیز که پس از 10 روز ماموریت گشت و مراقبت از غرب خلیج فارس به سوی پایگاه خود (منطقه یکم دریایی بندرعباس) بازگشته بود، در حال گرفتن سوخت و آب در لنگرگاه بود که از پست فرماندهی ناوگان پیامی مبنی بر بازگشت و عزیمت به سوی منطقه درگیری دریافت کرد.
این ناوشکن بلافاصله به سمت منطقه ماموریت حرکت کرد و در بین راه از درگیری ناوشکن سهند با آمریکایی ها مطلع شد و نیروهای آمریکایی، هواپیماهای خود را بر فراز ناوشکن سبلان و در ارتفاع کم به پرواز درآوردند که با پدافند ناوشکن مذکور مواجه شدند.
ناوشکن سبلان با به کارگیری جنگ الکترونیک،تلاش دشمن در مورد اصابت قرار دادن آن را خنثی کرد.
در این زمان دشمن هواپیماهای با فناوری پیشرفته خود را وارد عمل کرد و با بمب های لیزری این ناوشکن را هدف قرار دادند که منجر به ایجاد شکاف در بدنه زیرآبی و صدمه به ناوشکن شد.
خوشبختانه کارکنان این ناوشکن با انجام کنترل صدمات،از غرق شدن ناو پیشگیری کرده و توانستند آن را آرام آرام به طرف بندرعباس هدایت کنند که پس از انتقال به حوض خشک کارخانجات بندرعباس و با همت مهندسان و متخصصان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران،صدماتی را که بسیاری اعتقاد داشتند امکان تعمیر آن در ایران وجود ندارد، بر روی آن انجام داده و پس از چندین ماه به طور مجدد آن را عملیاتی نمایند.
مراسم پایانی نهمین جشنواره بین المللی فرهنگی و هنری خلیج فارس عصر امروز سه شنبه دهم اردیبهشت ماه همزمان با روز ملی خلیج فارس با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر مقامات کشوری و لشکری در تالار آوینی بندرعباس برگزار می شود.
دهم اردیبهشت ماه به مناسبت سالروز آزادسازی جزیره هرمز از اشغال بیگانگان بوسیله امام قلی خان در دوره صفویه به نام روز ملی خلیج فارس نامگذاری شده است.
سردار امام قلی خان در این روز (21آوریل 1622میلادی) موفق شد به 117 سال تسلط پرتغالی ها بر سواحل جنوبی کشور پایان دهد.
این روز در سال 1384 به نام روز «ملی خلیج فارس» نامگذاری شد.
7195/9944/6048