مثلث آنلاین: استاندار مرکزی تاکید کرد : طرح جامع حمل و نقل عمومی کلانشهر اراک نباید معطل موضوعاتی نظیر احداث مترو و تراموا باقی بماند و سرنوشت شهر را نباید به اموری که شاید تا 10 ساله آینده نیز اجرایی ‌نمی‌شود ، گره زد .

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:
به گزارش خبرآنلاین استان مرکزی ؛ سید علی آقازاده در اولین نشست کارگروه طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک در سال جاری به این موضوع اشاره کرد و بیان داشت : با بهره گیری از شیوه های کم هزینه و کوتاه مدت ، بایست مدیریت و روان سازی ترافیکی در کلانشهر اراک انجام شود و این مسئله مورد توجه همه دستگاه های اجرایی مربوطه قرار گیرد.
وی با اشاره به مصوبه هیات دولت در سال 86 در خصوص احداث مسیر مترو در اراک ، با بیان اینکه ساخت هر یک کیلومتر مسیر مترو همراه با تجهیزات و واگن های مسافری به پنج میلیون دلار سرمایه مالی نیاز دارد ، ادامه داد : در حال حاضر از طلا گشتن پشیمان شده‌ایم ؛ اجرای 50 کیلومتر طرح متروی شهری در اراک ، قطعا نیازمند 2 هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار خواهد بود که در شرایط اقتصادی کنونی ، تامین آن در توان شهرداری و دولت نیست و بخش خصوصی نیز در این زمینه سرمایه گذاری نخواهد کرد.
استاندار متذکر شد : کلانشهرهایی مانند مشهد ، اصفهان ، شیراز، اهواز و قم نیز پروژه را آغاز کرده اند ، اما درگیر مباحث فنی ، کمبود اعتبارات و حتی موضوعات سیاسی شده‌ و روند اجرای این طرح بسیار زمان بر شده است.
آقازاده با تاکید به اینکه با توجه به همه این مباحث ، از امروز تا 10 سال آینده بحث اجرای طرح احداث مترو ، تراموا و مونوریل از طرح جامع حمل و نقل اراک حذف می‌شود ، اضافه کرد : تا پایان سال جاری فرصت باقی است که تغییرات مدنظر در قالب یک طرح آماده و باید به جای آن اقدامات دیگری در حوزه حمل و نقل عمومی پیگیری و اجرا شود.
وی با اشاره به اینکه هرساله وضعیت آلودگی هوای شهر اراک حدود 20 تا 25 درصد بهبود می‌یابد ، ادامه داد : عمر ناوگان تاکسی اراک در حال حاضر بیش از 15 سال است که می‌توان حداقل عمر آن را به 5 سال رساند و 200 اتوبوس فعلی را به 500 دستگاه اتوبوس پاک افزایش داد که قطعا بهبود عبور و مرور و ناوگان حمل و نقل عمومی را به همراه خواهد داشت.
استاندار مرکزی همچنین در خصوص انتقال واحدهای صنفی آلاینده به شهرک خودرو اراک تصریح کرد : با تصمیم شورای تامین استان دستگاه‌ قضایی آماده همکاری و صدور هر نوع حکمی جهت انتقال این واحدها به شهرک خودرو است و اگر همزمان با اتمام احداث تقاطع غیر هم سطح شریعتی و در زمان بهره‌برداری از این پروژه ، این واحدها نیز منتقل شوند قطعا بسیار مطلوب خواهد بود تا این خیابان ساماندهی کاملی داشته باشد.
46