سخنگوی بوئینگ به تازگی اعلام کرده است که مشکل نرم‌افزاری هواپیمای 737 مکس را که در ماه‌های اخیر دو فروند از آن دچار سانحه هوایی و سقوط شده بود، در سیمولاتور این هواپیما برطرف کرده است.

آیا بوئینگ های 737 مکس دوباره پرواز می کنند؟ 
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش ایسنا، از آنجایی که دو فروند هواپیمای مدل بوئینگ 737 مکس در چند ماه اخیر بدون هیچ دلیل معلوم و مشخصی سقوط کرده و تمامی سرنشینان آن نیز کشته شده و از بین رفته‌اند، بسیاری از کشورها و ایرلاین‌های جهان پرواز و فعالیت این مدل خاص از هواپیما را ممنوع اعلام کرده و یا به حالت تعلیق درآورده‌اند.

با اینکه در بسیاری از کشورها نظیر اتحادیه اروپا، آمریکا، چین، سنگاپور و اندونزی پرواز و ادامه فعالیت این هواپیما را تا اطلاع ثانوی متوقف و ممنوع اعلام کرده‌اند، شرکت هواپیماسازی بوئینگ در ابتدا گفته بود که این هواپیما احتمالاً تنها یک نقص نرم‌افزاری دارد و پرواز آن همچنان بلامانع خواهد بود. اما بعد از دومین سقوط، تمامی ایرلاین‌های فعال در جهان، پرواز این مدل خاص از هواپیما را در خطوط هوایی خود تا اطلاع ثانوی ممنوع و متوقف اعلام کردند. به گونه‌ای که هم اکنون تمامی هواپیماهای 737 مکس موجود در ایرلاین‌های سراسر جهان زمین گیر شده و اجازه پرواز نخواهند داشت.

بر اساس گزارشی که رویترز در این باره نوشته است، حالا به تازگی گوردون جاندرو ، سخنگوی شرکت آمریکایی بوئینگ، به عنوان یکی از بزرگترین غول‌های هواپیماسازی در جهان اعلام کرده است که نقص و مشکل نرم افزاری موجود در هواپیمای بوئینگ 737 مکس 8 را که دچار دو سانحه هوایی مرگبار و سقوط شده بود، در شبیه ساز یا سیمولاتور آن به طور کامل برطرف کرده‌ایم.

وی در ادامه سخنانش افزود: برطرف کردن این مشکل نرم‌افزاری در سیمولاتور بوئینگ 737 مکس به معنای آن خواهد بود که مشکل مذکور در هواپیماهای واقعی نیز برطرف خواهد شد و خلبانان در شرایط مختلف آب و هوایی و همچنین سایر موقعیت‌های اضطراری قادر خواهند بود کنترل اوضاع و هواپیمای مربوطه را در دست بگیرند و از سقوط و بروز هر گونه حادثه هوایی مرگبار جلوگیری به عمل بیاورند.

بیشتر از دو ماه پیش بود که دومین هواپیمای مسافربری بوئینگ 737 مکس 8 تنها 13 دقیقه بعد از بلند شدن از زمین که به نایروبی، پایتخت کنیا در حال پرواز بود، سقوط کرد و تمامی 157 سرنشین آن کشته شدند. این دومین سانحه مرگباری بود که دقیقاً به فاصله چند ماه، برای این هواپیمای جدید و پیشرفته اتفاق می‌افتاد. بعد از این اتفاق، تمامی ایرلاین‌های جهان تصمیم گرفتند که به ادامه فعالیت این نوع خاص از هواپیما پایان دهند و به طور موقت پرواز آن را به حالت تعلیق دربیاورند.

بوئینگ در ابتدا علت حادثه را یک نقص نرم‌افزاری اعلام کرد و در تلاش بود تا با ارائه یک به‌روزرسانی نرم افزاری آن را برطرف کند اما نتایج پژوهش‌های متخصصان سازمان هوانوردی فدرال آمریکا نشان می‌داد که سیستم اتوماتیکی که در دماغه هواپیما برای جلوگیری بالا رفتن هواپیما به‌کار رفته، در شرایط بخصوصی کنترل هواپیما را از دستان خلبانان خارج کرده و موجب حرکت سریع رو پایین و در نهایت سقوط آن شده است. نتایج بررسی‌های سازمان هوانوردی فدرال آمریکا با همکاری شرکت سازنده این هواپیما یعنی بوئینگ، پیش‌تر نشان می‌داد که سیستم جدیدی که از سنسورهای پیشرفته در نوک دماغه جت به‌کار برده شده، موجب سقوط آن شده است. این بدان معناست که سنسورهای موجود در دماغه هواپیما احتمالاً به دلیل مشکلات نرم‌افزاری اطلاعات نادرستی به سیستم مرکزی هواپیما مخابره کرده و این بدان معناست حتی در زمانی که خلبان کنترل و هدایت هواپیما را بر روی اتو پایلوت (هدایت خودکار و اتوماتیک) می‌گذارد، این سنسورهای موجود در سیستم جدید، سر هواپیما را به سمت پایین می‌کشانند و این امر موجب می‌شود کنترل جت برای خلبان دشوار شود و به سرعت سقوط کند. همین امر موجب شد که اندونزی سفارش این نوع از هواپیما از شرکت بوئینگ را لغو کند و از مسئولان و مدیران آن درخواست بررسی دقیق و تحقیقات ویژه کند تا این غول هواپیماسازی از تکرار چنین حوادث ناگواری جلوگیری به عمل بیاورد.