اداره محیط زیست سمنان خبر انتصاب مجدد بهرام‌ ظاهری، معاون معزول این اداره را بدون درج نام وی منتشر کرد تا کمتر کسی متوجه شود که پرونده یکی از نادرترین رسوایی‌ها در تاریخ حیات وحش ایران، بدون آنکه حتی یکی از مسببانش بهایی پرداخت کرده باشد، مختومه شده!

"عامل فاجعه مرگ گورخرهادوباره مسئولیت گرفت!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم ؛ مهر ماه سال گذشته بود که در راستای اجرای طرحی تحت عنوان معرفی مجدد گورخر به کویر ملی ایران، 10 گورخر موجود در سایت تکثیر و پرورش پارک ملی توران، به محوطه‌ای فنس‌کشی‌شده در پارک ملی کویر منتقل شدند تا طی برنامه‌ای که جزئیات آن در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفت پس از تکثیر و پرورش در این محوطه محصور، در پارک ملی کویر رهاسازی شده و نسل گورخر ایرانی را که 30 سالی است در پارک ملی کویر منقرض شده دوباره در این زیستگاه احیا کنند اما متاسفانه عدم رعایت ضوابط و استانداردهای لازم سبب شد 5 گورخر به دلیل شرایط نامناسب نقل و انتقال، جان خود را از دست داده و تنها نیمی از گورخرها شانس ادامه حیات را در محوطه فنس‌کشی‌شده پارک ملی کویر پیدا کنند.

این طرح که در نخستین مرحله اجرا با شکست 50 درصدی مواجد شد، پیشتر بارها مورد انتقاد کارشناسان حوزه محیط زیست قرار گرفته و نسبت به عدم وجود زیرساخت‌های لازم برای موفقیت آن هشدار داده شده بود؛ اینکه باید ابتدا عوامل انقراض یک گونه جانوری را در زیستگاه را رفع کرده و سپس نسبت به رهاسازی آن گونه در زیستگاه اقدام کرد یکی از مواردی بود که منتقدان این طرح بر آن تاکید داشتند.

کارشناسان محیط زیست معتقد بودند کاهش منابع آب و علوفه و افزایش شکار غیرمجاز در پارک ملی توران، دهه‌ها پیش به انقراض نسل گور در این زیستگاه منجر شده و در نتیجه مادامی که شرایط لازم برای بقای گور موجود نباشد صرفا با رهاسازی تعدادی گور در این منطقه نمی‌توان نسل این جانور را احیا کرد البته شکست 50 درصدی مرحله اول این طرح تنها در مرحله انتقال، احتمالی بود که حتی به ذهن منتقدان طرح هم نرسیده بود!

شکستی که تا روزها به خبر داغ رسانه‌ها، دستمایه طنزپردازان و نماد ناکارآمدی سازمان حفاظت محیط زیست تبدیل شد و سرانجام سازمان حفاظت محیط زیست را به واکنش وا داشت! عباس‌علی دامنگیر، مدیرکل وقت حفاظت محیط زیست سمنان ضمن عذرخواهی از این اتفاق تلخ، بهرام‌علی ظاهری، معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست سمنان را به عنوان مقصر این حادثه برکنار کرد؛ ظاهری، معاون معزول این اداره کل هم طی پیامی جداگانه از کوتاهی‌های صورت‌گرفته عذرخواهی کرد و بدین ترتیب هرچند اکتفا به عزل معاون یک اداره در برابر چنین خسارتی، برای افکار عمومی قانع‌کننده نبود، پرونده این شکست در رسانه‌ها بسته شد.

حالا اما پس از گذشت تنها شش ماه، در حالیکه مدیرکل وقت حفاظت محیط زیست سمنان به‌دلیل تخلفات مالی بازداشت شده و جای خود را به امیر عبدوس داده، در کمال تعجب و البته در سکوت مطلق، خبر از انتصاب دوباره معاون معزول به گوش می‌رسد! معاونی که تزریق مرگبار داروی بیشهوشی به یک پلنگ و همچنین سکوت درباره علت گم شدن یک سیاهگوش از داخل قفس واقع در حیاط اداره کل حفاظت محیط زیست سمنان را در کارنامه یک سال گذشته‌اش دارد.

البته روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان در انتشار خبر این انتصاب به منظور جلوگیری از ایجاد حساسیت، متوسل به شیوه‌ای جالب شده است؛ خبر انتصاب بهرام‌علی ظاهری، معاون معزول این اداره بدون ذکر نام وی در پرتال اداره کل حفاظت محیط زیست سمنان درج شده است تا کمتر کسی متوجه شود که پرونده یکی از نادرترین رسوایی‌ها در تاریخ حیات وحش ایران، بدون آنکه حتی یکی از مسببانش بهایی پرداخت کرده باشند مختومه شده است.

نکته جالب آنکه، امیر عبدوس، مدیرکل حفاظت محیط زیست سمنان که حالا تنها مسبب معرفی‌شده بابت فاجعه مرگ گورخرها طی یک جابه‌جایی درون‌استانی را دوباره به عنوان معاون منصوب کرده، تا چند ماه پیش مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان را برعهده داشت؛ مدیریتی که طی آن علی‌رغم وعده‌های پیاپی هرگز با مسئولان متخلف اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان برخوردی صورت نگرفت؛ مسئولانی که با جابه‌جا کردن قلاده ردیاب یک پلنگ مرده به مدت 9 ماه کوشیدند مرگ این حیوان را از چشم رسانه‌ها پنهان کنند و چندی بعد با صدور دستوری غیرکارشناسی سبب مرگ جنجال‌برانگیز یک توله خرس با ضربات سنگ و چوب به دست محیط‌بانان پارک ملی گلستان شدند.

 

"عامل مرگ جنجال‌برانگیز گورخرها" پس از عزل دوباره مسئولیت گرفت!

"عامل مرگ جنجال‌برانگیز گورخرها" پس از عزل دوباره مسئولیت گرفت! "عامل مرگ جنجال‌برانگیز گورخرها" پس از عزل دوباره مسئولیت گرفت!