زباله‌ها، معدن‌کاوی، کوهخواری، ویلاسازی‌های بی‌رویه، صعودهای بی‌ضابطه کوهنوردان بلای جان دماوند شده است ولی به گفته معاون طبیعی سازمان محیط زیست با افزایش محدوده قانونی اثر طبیعی ملی، این بحران‌ها سامان خواهد یافت.

دیو دماوند نماد فلات ایران را نجات دهید
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش خبرنگار گروه محیط زیست خبرگزاری فارس، دماوند، آن دیو سفید پای دربندی که شعرش را در مدرسه با عشق و علاقه می‌خواندیم، سال‌هاست که با تخریب محیط زیستش دیگر رویش به سیاهی کشیده‌است.

زباله‌ها، معدن‌کاوی، فشار بیش از حد دام، کوهخواری، ویلاسازی‌های بی‌رویه، صعودهای گروهی بی‌ضابطه کوهنوردان، شکار، برداشت شن و ماسه، جاده‌های غیراصولی و ورود پساب‌ها و شیرابه‌ها روح، جان و شیره‌ نزدیک‌ترین فاصله‌ ایران به آسمان را دارد می‌گیرد.

دیو سفید دماوند از دست طبیعت‌ستیزان رها می‌شود؟

*چالش تامین آب شیرین با کیفیت برای سه استان

محمد درویش فعال محیط زیست در گفت‌وگو با فارس در این‌باره گفت: دماوند تامین کننده منابع تولید آب شیرین در مازندران، تهران، البرز و سمنان است و هرقدر به دماوند آسیب بیشتری وارد کنیم با چالش‌های جدی‌تری در این زمینه مواجه خواهیم شد.

حمید ظهرابی معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست در گفت‌وگو با فارس نیز با تایید چالش‌های زیست محیطی متعدد این اکوسیستم منحصربه‌فرد ایران اظهار داشت: تنها ارتفاعات این قله از ارتفاع 4500متری به بالا تحت عنوان منطقه حفاظت شده و اثر طبیعی ملی معرفی شده که عمدتا در این ارتفاع ساخت و ساز و تخریبی انجام نشده است.
وی خاطر نشان کرد: متاسفانه فعالیت‌های معدنی و گردشگری بی‌ضابطه بلای جان دماوند شده و در ارتفاعات این قله، کوهی از پسماند به جای گذاشته است.

* میراث فرهنگی برای حل معضلات دماوند پای کار آمده است

حالا پس از سالها اختلاف نظر میان دستگاههای مسئول که باعث شده است ثبت جهانی دماوند به تاخیر بیفتد، معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست با اشاره به برنامه‌های این سازمان برای حل معضل کوه دماوند خبر از همراهی سازمان میراث فرهنگی برای افزایش محدوده این اثر ملی _ طبیعی داد و گفت: به همین منظور یک سازمان مردم ‌نهاد به صورت فعالانه در حال فعالیت است.

دیو سفید دماوند از دست طبیعت‌ستیزان رها می‌شود؟

ظهرابی همچنین اجرای این طرح مشترک با سازمان میراث فرهنگی برای حفظ این اکوسیستم و برداشتن قدم های محکمتر برای ثبت جهانی حائز اهمیت دانست.

قله دماوند به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران در سال 1387در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و تحت حفاظت قرار دارد و انجام هرگونه عملیات ساخت و ساز در مناطق بکر و طبیعی آن نیازمند کسب مجوزهای لازم است.

با این‌حال انجام عملیات مختلف جاده‌‌سازی، چرای بیش از حد دام‌ها در مراتع و دامنه‌های دماوند و همچنین انباشت زباله در نقاط مختلف آن جزو معضلات اصلی زیست محیطی در این منطقه است.

معدن کاوی هم در این قله اسطوره ای غم بزرگی برای دوستداران میراث طبیعی ایران است، معدن کاوان در این کوه آتشفشانی پوکه های معدنی برداشت می کنند در حالیکه این روش برداشت مستقیم سالهاست در دنیا منسوخ شده و پوکه های صنعتی جای خودشان را به پوکه های معدنی داده اند.

حالا باید منتظر ماند و دید آیا همکاری مشترک این دو سازمان برای نجات دیو سفید دماوند موفقیت آمیز خواهد بود یا نه.

انتهای پیام/