​عضو ارشد حزب اتحاد ملت معتقد است: سخت گیری غیر از اینکه بخش قابل توجهی از زنان جامعه ما در مقابل دین و حاکمیت قرار دهد ، نتیجه‌ای به دنبال ندارد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش خبر فوری، موضوع موتورسواری زنان ، داشتن مجوز و اظهار نظرهای موافق و مخالف آن چند روزی است که جزو اخباررسانه ها  است. موافقین می‌گویند منعی برای صدور گواهینامه رانندگی موتور برای خانم ها وجود ندارد و مخالفین نیز اشکالات شرعی رو مطرح می‌کنند.  این در حالی است که هیچ منع قانونی برای این  موضوع وجود ندارد و در رای دیوان عدالت اداری که چند روز پیش در پی شکایت یک خانم اصفهانی مبنی بر عدم صدور گواهینامه رانندگی با موتور برای وی ، صادر شده است، تصریح دارد . به سراغ آذر منصوری قائم مقام دبیرکل حزب اتحاد ملت و عضو شورای مرکزی جمعیت زنان مسلمان نواندیش رفتیم تا نظر وی در این ارتباط را جویا شویم.

قرآن یکی از مترقیانه‌ترین نگاهها را نسبت به زن و‌جایگاه زن داشته است

 

منصوری با تاکید بر اینکه در هیچیک از مبانی فقهی و حقوقی ما هیچ تفکیک و یا تمایزی برای حضور زنان در عرصه اجتماع و سیاست وجود ندارد، تصریح کرد : همچنین در متن قرآن بخصوص که باید مبنای همه برداشت‌های فقهی باشد ، روشن است که این متن در زمانه خود یکی از مترقیانه ترین نگاهها را نسبت به زن و‌جایگاه زن داشته است.

وی با بیان اینکه همین مسئله خود گویای این است که احکام دینی نمی توانند نسبت به اقتضائات و تغییراتی که در جامعه رخ می دهد متوقف در یک زمان باشند و از زمانه خود عقب بمانند، خاطرنشان کرد :  موتورسواری و یا دوچرخه سواری زنان و یا رفتن زنان به ورزشگاهها مطالبه بخشی از زنان جامعه  است که بر مبنای اقتضائات زمان و‌مجموعه هنجارها و باورهای زنان امروز شکل گرفته است و نباید اسلام و دین به محل تلاقی بین مطالباتی که برگرفته از هنجارها و رشد جامعه است تبدیل شود.

بسیاری از مناقشات با اتکا به فقه پویا قابل حل است

 

عضو شورای مرکزی جمعیت زنان مسلمان نواندیش ادامه داد: چه بسا یک زمانی رای دادن زنان هم حرام اعلام می شد. اما امروز زنان هم رای می دهند و هم حتی برای خبرگان رهبری هم کاندیدا می شوند و ما سابقه حضور زنان در این نهاد را هم داریم. اینها بیشتر ریشه تاریخی و فرهنگی دارد و اتفاقا  بسیاری از این موارد که به محل مناقشه تبدیل می‌شود با توجه به اقتضائات زمان و محیط و‌جامعه و اتکا به فقه پویا حل شده است. این نوع مواجهه به نظرم جفای به دینی است که مبنای پذیرش آن را «قد تبین الرشد و من الغی » قرار داده است. در زمینه مواجهه‌ای که با پوشش زنان می شود هم این مسئله مصداق پیدا می‌کند.

منصوری با تاکید بر اینکه پرداختن به این مطالبات بدون توجه به جایگاه امروز زنان ایران پرداختن به آدرس های غلطی است که باعث شده ، مطالبات اصلی زنان ایران به حاشیه رانده شود، تصریح کرد : چه بسا اگر از ابتدای انقلاب که بنیانگذار آن بر حضور زنان در مقدرات اساسی مملکت اصرار داشتند، به این جایگاه توجه می شد و ما با این سطح از تبعیض علیه زنان ایران مواجه نبودیم ، اساسا امروز با طرح  این سطح از مطالبات مطرح نبودیم. فراموش نکنیم همراه اولین هیأت سه نفره‌ای  که پس از انقلاب از طرف رهبری به شوروی رفتند ، خانم دباغ هم حضور داشتند.

مگر زنان ترک موتور نمی‌نشینند، چرا نتوانند راننده موتور باشند

 

وی با تاکید بر اینکه زنان ایران در طول ۴۰سال گذشته رشد قابل توجهی در جامعه داشته‌اند، تصریح کرد: این رشد از جهت کسب مهارت‌ها و تخصص هایی  است که با حضور در دانشگاهها کسب کرده اند و یا آشنایی و آگاهی آنها نسبت به آنچه زنان دنیا از آن برخوردارند وبه تبع آن اعتماد به نفسی که موجب مطالبه گری و تغییر مطالبات آنها شده است. به همین دلیل ما امروز زن خلبان و زن راننده اتوبوس هم داریم. زنی که می تواند خلبان هواپیما باشد، چرا نتواند راننده موتور باشد یا دوچرخه براند. مگر زنان ترک موتور نمی‌نشینند، چرا نتوانند راننده موتور باشند.

عضو ارشد حزب اتحاد ملت تاکید کرد : به نظرم این سخت گیری غیر از اینکه بخش قابل توجهی از زنان جامعه ما در مقابل دین و حاکمیت قرار دهد نتیجه‌ای به دنبال ندارد.