مدیرعامل شرکت پخش هجرت گفت: انبار مرکزی پخش هجرت بزرگترین انباردارویی خاورمیانه است که 30 هزار متر مربع زمین دارد.

بزرگترین انبار دارویی خاورمیانه را در اختیار داریم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش خبرنگار ایلنا، مسعود بهرامی نوید در دیدار صمیمانه با اصحاب رسانه ضمن تبریک روز خبرنگار اظهار داشت: خبرنگاران نقش خطیری را در عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بازی می‌کنند و منعکس کننده نظرات افکار عمومی به تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان جامعه هستند.

وی در ادامه اظهار داشت: اینکه خبر به چه نحوی منتقل و مبنای چه تصمیم‌گیری‌هایی قرار می‌گیرد بسیار مهم است. اطلاعات یک بخش زیربنایی حساس و مهم است. در نتیجه نقش خبرنگار یک نقش خاص و بی‌بدیل است و یکی از ارکان ساختار اقتصادی سیاسی و اجتماعی است.

بهرامی‌نوید در ادامه اظهار داشت: خبرنگار هم سازنده و هم منعکس کننده افکار عمومی.

مدیرعامل شرکت پخش هجرت در ادامه گزارشی از فعالیت دارویی این شرکت را ارائه داد و گفت: سهام شرکت پخش هجرت روز گذشته برای نخستین بار در بورس عرضه شد این اولین عرضه در فرابوس بود و تقاضای خرید برای سهام پخش هجرت بی‌سابقه بود. بیش از 600 هزار تقاضا برای خرید ثبت شد که رکورد تقاضای قبلی را که به میزان 400 هزار تقاضا بود شکست. این نشان دهنده آن است که مطلوبیت سهام پخش هجرت و دستاوردهای این شرکت برای سهامداران به گونه‌ای بود که این رکورد بی‌سابقه به ثبت رسید.

وی در ادامه افزود: روز گذشته 15 درصد سهام شرکت در فرابورس عرضه شد و قیمتی که برای هر سهم در نظر گرفته شود 1850 تومان بود که این نشان دهنده آن است دارایی سهامداران و بازنشستگان تامین اجتماعی از رشد بی‌سابقه‌ای برخوردار بوده تنها یکی از شرکت‌های هلدینگ سیپیکو به میزان 830 میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده است که خبر خوبی برای بازنششستگان تامین اجتماعی است که دارایی‌های آنها رشد کرده و این میزان ارزش‌گذاری شده است.

بهرامی نوید در ادامه افزود: 25 درصد سهام شرکت در اختیار بخش خصوصی بود که با این عرضه 15 درصد دیگر نیز به صورت شناور در بخش خصوصی عرضه شد.

مدیرعامل پخش هجرت با بیان اینکه این روش عرضه سهام یک روش مطمئن برای قیمت‌گذاری، کشف قیمت و خصوصی‌سازی است در ادامه تصریح کرد: بورس بهترین مکان برای یک عرضه درست، سالم و شفاف در راستای خصوصی سازی است.

وی در ادامه اظهار داشت: در آینده حدود چهار شرکت دیگر نیز از هلدینگ سیپیکو در کانال عرضه بورس قرار می‌گیرند که این اتفاق در راستای همان نکته ای است که رئیس جمهور به آن اشاره کردند که شستا باید مسیر خصوصی‌سازی را طی کند. در نتیجه عرضه سهام شرکت‌ها در بورس مطمئن‌ترین راه برای خصوصی‌سازی است.

مدیرعامل شرکت پخش هجرت در ادامه اشاره‌ای به سرمایه شرکت کرد و گفت: سرمایه فعلی شرکت 45 میلیارد تومان است انبار مرکزی پخش هجرت بزرگترین انباردارویی خاورمیانه است که 30 هزار متر مربع زمین دارد که از این میزان 10 هزار متر مربع سوله سرپوشیده تحت کنترل دارد.

وی در ادامه به رضایتمندی مشتریان اشاره کرد و گفت: صدای مشتریان را در داروخانه‌های کشور می‌شنویم که با رضایتمندی همراه است.

بهرامی نوید در ادامه اشاره‌ای به عملکرد شرکت پخش هجرت داشت و گفت: این شرکت در سال 94 ، 1400 میلیارد تومان ، در سال 95، 1500 میلیارد تومان، در سال 96 ، 1550 میلیارد تومان و در سال 97، 2260 میلیارد تومان داشته که رشد 45 درصدی فروش در سال 97 را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه حاشیه سود ناخالص شرکت در سال 97، 11.3 رشد پیدا کرده است گفت: یک بنگاه اقتصادی همیشه باید به محیط بیرونی خود توجه کند تهدیدها و فرصت‌ها را در نظر گیرد. شرکت پخش هجرت در راستای توجه به تولید داخلی تمرکز را از داروهای وارداتی به داروهای ساخت داخل معطوف کرد. به گونه‌ای که در سال 94 فروش شرکت از داروهای وارداتی 59 درصد بوده که این میزان در سال 97 به 38 درصد رسیده است که نشان دهنده رشد 77 درصدی در سهم تولید داروهای داخلی می‌باشد. در سال 97 ، 62 درصد از کل سبد فروش ما را داروهای داخلی تشکیل می‌دادند و سهم داروهای وارداتی نیز 38 درصد کاهش یافت.

مدیرعامل پخش هجرت در ادامه تصریح کرد: زمانی که تاکید بر سیاست کلی کشور توجه به تولید داخلی است شرکت‌ها هم باید این کار را انجام دهند و با این کاهش استراتژیک که در در شرکت پخش هجرت اتفاق افتاد هم تمرکز ما بر تولید داخلی بیشتر شد و هم سوددهی شرکت افزایش یافت.

بهرامی نوید در ادامه به فروش شرکت در بخش خصوصی و دولتی اشاره کرد و گفت:‌ 60 درصد فروش در بخش خصوصی اتفاق می‌افتد.

وی افزود: میزان مطالبات در بخش خصوصی حدود 26 درصد رشد داشته است در سال گذشته میزان مطالبات 400 میلیارد در بخش خصوصی بود که در سال جاری به 500 میلیارد رسید. مطالبات در بخش غیرخصوصی با کاهش روبرو بوده است.

مدیرعامل شرکت پخش هجرت در ادامه به هزینه‌های مالی که به شرکت تحمیل می‌شود اشاره کرد و گفت: پاشنه آشیل سازمان‌ها که به شرکت تحمیل می‌شود است که در این شرکت تحت کنترل است. در سال 97 نسبت هزینه‌ها به کل فروش شرکت 1.3 درصد بود که رقم کم‌سابقه است.

وی با بیان اینکه رشد فروش شرکت در حوزه محصولات داخلی 70 درصد بوداست تصریح کرد: این میزان از میانگین کل شرکت هم بیشتر بوده و در سه ماهه نخست سال جاری نسبت به سه ماهه نخست سال 97 میزان فروش از 430 میلیارد تومان به 630 میلیارد تومان رسیده است که یک رشد 48 درصدی را نشان می‌دهد که به دلیل سیاست توجه و تمرکز به سیاست داخلی رقم خورده است.

بهرامی نوید در ادامه گفت: امسال برای شرکت 30 میلیارد تومان پروژه‌های ارتقای کیفیت و سرمایه‌گذاری‌هایی که به ارتقای استانداردها بیانجامد در نظر گرفتیم.

وی درباره بحث جایزه دادن و تخفیفاتی که شرکت‌های دارویی زیرمجموعه در نظر می‌گیرند گفت: شرکت پخش هجرت بر اساس شرایطی که تولیدکننده یا واردکننده کالا اعلام می‌کند نسبت به توزیع جوایز اقدام می‌کند و خود درگیر بحث جایزه دادن و یا تخفیفاتی که اعمال می‌شود نیست. گاهی بر اثر برآوردها ممکن است میزان فروش یک شرکت کاهش یابد و این سیاست خود شرکت است که برای افزایش فروش تخفیف‌هایی را در نظر بگیرد تا متضرر نشود.

مدیرعامل شرکت پخش هجرت با بیان اینکه در یک مقطع شاهد تخفیف‌ها و ارائه جوایز از سوی شرکت‌ها بودیم اظهار داشت: اما درسال گذشته و سال جاری تقریبا توزیع جوایز جمع شده مگر برای کالاهای خاص.

وی افزود: رقابتی یکی از عواملی که موجب می‌شد شرکت‌ها دست به رقابت ناسالم بزنند عرضه مازاد به نیاز بازار بود و برآورد درستی از تقاضا وجود نداشت. در گذشته در برخی کالاها میزان تولید بیش از نیاز جذب بازار بود و شرکت‌ها مجبور می‌شدند تخفیفاتی را ارائه کنند اما اکنون منابع به صورت منطقی توزیع می‌شود و دیگر عرضه مازاد نداریم در واقع عرضه‌ای که منجر به رقابت ناسالم شود نداریم.

در ادامه شایان فرهودی مدیر بخش فروش پخش هجرت درباره کمبود دارو گفت: کمبود دارو در مقطعی به دلیل مشکلاتی که در واردات داریم کمبود دارو وجود دارد اما سازمان غذا و دارو از طریق کانال‌های ارتباطی خود داروهای خاص و سهمیه‌های خاص را انتخاب و بر همان اساس داروها به داروخانه‌ها عرضه می‌شود این سازمان نظارت‌های کافی را دارد تا شرایط بحرانی پشت سر گذاشته شود. درنتیجه درشرایط خاص سازمان غذا و دارو توزیع داروهای خاص را تعیین می‌کند.

وی در ادامه افزود: سازمان غذا و دارون می‌داند از میزان تولید داروها مطلع است و بر همان مبنا اجازه پخش و توزیع را صادر می‌کند. داروهای خاص عرضه آنها حتی تا سطح مریض مشخص می‌شود. در معاونت غذا و دارو و دانشگاه علوم پزشکی استان‌ها سیستمی وجود دارد نام بیماران به آنها اعلام می‌شود و بر مبنای آمار دارو در استان‌ها توزیع می‌شود.

مدیرعامل شرکت پخش هجرت نیز در تایید این مطلب با بیان اینکه کمبود جدی دارو در کشور نداریم گفت: توزیع دارو برای داروهای خاص بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و دارو است و داروهای عمومی بر اساس کشش بازار توزیع می‌شوند.

وی درباره حاشیه سود داروهای وارداتی نیز گفت: از آنجایی که این داروها گران هستند مارجین یا حاشیه سود کمتری دارند اما برخی کارها را در راستای وظایف و مسئولیت اجتماعی انجام می‌دهیم. دارویی که 2 درصد حاشیه سود دارد حمل و نقل آنها به مناطق مرزی برای ما بیش از پنج درصد هزینه دارد در نتیجه ما بر مبنای مسئولیت اجتماعی خود این کار را انجام می‌دهیم.