در مجله ایرانگان از مطالب علمی، آموزشی و تحقیقاتی بهرمند شوید و در سایت نیازمندی‌های ایرانگان همواره می‌توانید متخصصان مورد نیاز خود را در مشاغل مختلف آموزشی، خدماتی، پزشکی و صنعتی بیابید.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

با تمامی نکات ذکر شده درباره چگونگی عملکرد دستگاه اسپلیت و تهویه هوا، آنچه مسلم است این است که اختراع این- دستگاه و کاربرد آن در منازل، دفاتر و شرکت‌ها و خودروها باعث رفاه هر چه بیشتر افراد شده است. بنابراین اگر شما نیز جزو آن دسته از افرادی هستید که بدون کولر گازی نمی‌توانند زندگی کنند، بهتر است از ویلیس کریر (1876-1950) تشکر کنید. ویلیس کریر فردی است که در اوایل قرن 20 میلادی پیشگام اختراع اسپلیت بود. طرح‌های اولیه او در آن سال‌ها در دسترس است و شباهت بسیار زیادی به کولر گازی‌های امروزی دارد و شیوه عملکرد مشابهی برای آن‌ها در نظر گرفته شده است. هوای گرم از درون اتاق بیرون برده می‌شود(1)، با هوای تازه ادغام شده (2)، پس از تصویه و خنک شدن دوباره توسط یک فن به درون اتاق بازگردانده می‌شود (3). گرما توسط لوله‌های چیلر تعبیه شده در وسط دستگاه خارج می‌شود (4)، این لوله‌ها و قسمت مرکزی آن‌ها توسط شبکه‌ای از لوله‌ها، کمپرسور، سوپاپ و ترموستات کنترل می‌شوند.

همانطور که می‌بینید الگوی ترسیم و تشریح شده توسط ویلیس کریر در اوایل قرن بیستم میلادی شباهت بسیار زیادی به الگوی کارکرد و عملکرد دستگاه‌های تهویه هوای سرد و گرم یا اصطلاحا اسپلیت امروزی دارد.

امروزه دستگاه‌های تهویه هوای کولر گازی و اسپلیت‌ها در مدل‌های مختلف در بازار موجود هستند و هر یک دارای ویژگی‌های خاص خود هستند که در مدل‌های جدیدتر این ویژگی‌ها تبدیل به ابزار فراهم آوردن رفاه بیشتر و آپشن‌های اختیاری شده‌اند.

2

سیستم تهویه هوای گرم و سرد موسوم به HVAC

این سیستم برای گرمایش و سرمایش محیط به کار می‌رود و جزو اولین و ساده‌ترین اسپلیت‌های موجود در بازار هستند.

نحوه عملکرد این اسپلیت‌ها به شرح زیر است:

1

  1. هوای گرم اتاق از طریق یک دریچه مشبک در پایه و قسمت پایین اسپلیت، به درون دستگاه کشیده می‌شود.
  2. جریان هوا از روی لوله‌های خنک‌کننده‌ای که مایع خنک‌کننده‌ای درون آن جریان دارد گذر می‌کند. این قسمت از دستگاه کارکردی مشابه با کابینت و قفسه چیلر و خنک‌کننده یخچال را داشته و وظیفه خنک کردن جریان هوای ورودی را به عهده دارد. در همین قسمت یک خشک‌کننده نیز تعبیه شده که رطوبت اضافی هوا را می‌گیرد.
  3. سپس جریان هوا از روی قسمت گرم‌کننده (چیزی شبیه به فن هیتر) عبور می‌کند. در روزهای سرد این قسمت از اسپلیت راه‌اندازی شده و وظیفه گرم کردن هوای خانه را به عهده خواهد داشت.
  4. در بالای کولر گازی یک فن تعبیه شده که جریان هوا را دوباره به سمت یک دریچه مشبک دیگر هدایت کرده و به درون فضای اتاق می‌برد. اگر قسمت گرم‌کننده اسپلیت خاموش باشد جریان هوایی که دوباره وارد اتاق می‌شود خیلی خنک خواهد بود. بدین ترتیب هوای اتاق به مرور خنک‌تر خواهد شد.
  5. در حالی که جریان مایع خنک‌کننده از درون لوله‌های چیلر عبور می‌کند، گرما را از جریان هوایی که زیر لوله‌ها در جریان است، گرفته و تبخیر می‌شود و مایع خنک به گاز گرم تبدیل می‌شود. این گاز گرما را از درون اتاق گرفته و به بیرون از ساختمان منتقل می‌کند. اما چگونه؟ درست مانند یخچال، مایع خنک‌کننده در کمپرسور اسپلیت و لوله‌های متصل به آن، جریان دارد و این کمپرسور دوباره آن را تبدیل به مایع خنک کرده و بدین ترتیب این چرخه ادامه خواهد داشت.
  6. برای گرمای گرفته شده از محیط چه اتفاقی می‌افتد؟ در قسمت خارجی دستگاه، نرده‌های فلزی زیادی وجود دارد که گرما را به درون هوا و اتمسفر بیرون منتقل می‌کنند. یک فن برقی نیز به منظور تسریع عملکرد، جریان هوای گرم ایجاد شده را به خارج از دستگاه کولر گازی منتقل می‌کند.
  7. پس از گذشت زمان اندکی، گرمای درون ساختمان به آرامی به فضای خارجی منتقل می‌شود.

سیستم تهویه هوا در خودروها

سیستم تهویه هوای اتومبیل‌ها نیز کارکردی مشابه کولر گازی‌ها و اسپیلت‌های موجود در شرکت و خانه دارند و تنها تفاوت آن‌ها را شاید بتوان در سایز و اندازه آن‌ها دانست. قسمت چیلر یا خنک‌کننده در پشت داشبورد نصب می‌شود و خروجی گرمای دستگاه تهویه در نزدیکی دریچه مشبک رادیاتور خودرو قرار دارد و این دو قسمت به وسیله مداری از لوله‌های مخصوص جریان مایع خنک‌کننده به یکدیگر متصل هستند. درست همانند کولر گازی منزل، در خودرو نیز مرتبا چرخه تبدیل گاز و مایع به یکدیگر، فشار بالا و پایین و دمای بالا و پایین در جریان است.

 

ایرانگان بانک اطلاعات مشاغل و کسب و کارها

این مقاله توسط واحد محتوای سایت ایرانگان تولید شده و هرگونه کپی‌برداری از آن با ذکر منبع بلامانع است.

در مجله ایرانگان از مطالب علمی، آموزشی و تحقیقاتی بهرمند شوید و در سایت نیازمندی‌های ایرانگان همواره می‌توانید متخصصان مورد نیاز خود را در مشاغل مختلف آموزشی، خدماتی، پزشکی و صنعتی بیابید.