وزیر ورزش و جوانان با اشاره به مشکل ضامن برای وام ازدواج تصریح کرد: در قانون یک ضامن برای وام ازدواج آمده است در حالی که برخی بانک‌ها دو ضامن از جوانان می‌خواستند که خوشبختانه با دستور دو هفته قبل رئیس بانک مرکزی این مشکل حل شد و الان بانک‌ها موظف هستند با یک ضامن وام ازدواج را پرداخت کنند.

سلطانی‌فر: بانک‌ها موظف به پرداخت وام ازدواج با یک ضامن هستند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، مسعود سلطانی فر افزود: در سال 92 رقم وام ازدواج جوانان سه میلیون تومان برای هر کدام از زوجین بود که با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و افزایش هزینه ها، با دستور رئیس جمهوری و تصویب مجلس این رقم امسال به 30 میلیون تومان برای هر یک از زوجین افزایش پیدا کرد.
وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: سیستم بانکی کشور سال گذشته در حوزه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به سقف 15 هزار میلیارد تومان رسید برای یک میلیون جوان رسید و اگر امسال با توجه به همان سقف یک میلیون نفر جوان پیش برویم این رقم به 30 هزار میلیارد تومان خواهد رسید. گزارشی که چند روز قبل از بانک مرکزی داشتیم تاکنون 9 هزار میلیارد تومان وام ازدواج امسال پرداخت شده است.

راه اندازی 400 دفتر مشاوره ازدواج و خانواده

وزیر ورزش و جوانان گفت: نکته دیگری که به آن اعتقاد داشتیم و با قدرت آن را شروع کرده و ادامه می دهیم ارائه خدمات مشاوره ازدواج به جوانان است.

وی افزود: بسیاری از جوانان ما در هنگام ازدواج نیاز به چند ساعت کار مشاوره ای جهت آگاهی های لازم برای تحکیم بنیان های خانواده دارند تا با اولین تنش و اختلاف کار به جدایی کشیده نشود. بسیاری از کارهای مشاوره‌ای که در بدو ازدواج جوانان انجام می شود، خوشبختانه جواب می دهد و جوانان یاد می گیرند چگونه با طرف مقابل خود تعامل داشته باشند و تلاش کنند تا اختلافات کوچک سال های ابتدایی که متاسفانه بیشترین طلاق ها در این سال ها رخ می‌دهد منجر به جدایی نشود.
وزیر ورزش و جوانان گفت: در این زمینه کار مشترکی با سازمان بهزیستی انجام دادیم و دفاتر مشاوره ازدواج و خانواده را راه اندازی کردیم. این کار به روانشناسان و روانکاوان متخصص در سراسر کشور مجوز می دهیم تا در چارچوب استانداردهایی که ما تنظیم می کنیم فعالیت کنند.
وی با بیان این که بیش از 400 دفتر مشاوره ازدواج در کل کشور راه اندازی شده و خدمات رایگان به جوانان در بدو ازدواج ارائه می کنند، افزود: این دفاتر را به همین شکل گسترش می دهیم و به جوانان خدمات می دهیم تا از گسترش بی رویه طلاق جلوگیری کنیم.

۲۶۰۰ سازمان مردم نهاد جوانان در کشور

وزیر ورزش و جوانان با بیان تاریخچه تشکیل وزارت ورزش و جوانان در سال 89 که با ادغام دو سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان تشکیل شد، افزود: وظایفی که قبلاً سازمان ملی جوانان در خصوص ساماندهی امور جوانان داشت به این وزارتخانه منتقل شد و ما در چند بخش فعالیتهای خود را متمرکز کردیم که یکی از مهمترین اقدامات ما فراهم کردن زمینه مشارکت جوانان در امور مختلف بوده تا جوانان را برای ورود به عرصه های مختلف اجتماعی آماده کنیم و بتوانیم نسل مدیران جدید کشور را شناسایی تربیت و توانمند کنیم.
وی تصریح کرد: مهمترین کاری که در این بخش انجام داده و در حال انجام هستیم، گسترش سازمان‌های مردم نهاد جوانان است به طوری که در سال 92 حدود 100 سازمان مردم نهاد جوانان در کل کشور داشتیم اما امروز این تعداد به حدود 2600 سازمان مردم نهاد رسیده است که در هر کدام از آنها از حداقل 20 تا حد اکثر 300 نفر عضو هستند و در عرصه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، هنری، اجرایی، کارهای عام المنفعه، مسائل مربوط به محیط زیست و کمک به بخش های اجتماعی در حال فعالیت هستند.
سلطانی فر با اشاره به سیل اوایل امسال در چند استان کشور، گفت: در این واقعه تقریباً تمام سازمان های مردم نهاد جوانان سراسر کشور به صحنه آمدند و در امر کمک رسانی به هموطنان سیل زده کمک‌های قابل توجهی داشتند.
وزیر ورزش و جوانان با اشاره به تشکیل مجمع ملی سازمان‌های مردم نهاد جوانان در سال گذشته، افزود: خود این مجمع به عنوان پارلمان جوانان در حال انجام وظیفه هستند و روز به روز توسعه سازمان های مردم نهاد را دنبال می کنیم و امیدواریم تا پایان دولت دوازدهم به بیش از 4000 سمن برسیم که حتما بین آن ها جوانانی هستند که بالای 80 تا 90 درصد مسئولیت های کلیدی کشور را در آینده به دست خواهند گرفت.
سلطانی فر به گسترش خانه جوانان اشاره کرد و گفت: این خانه ها پاتوق جوانان در محل های مختلف کشور محسوب می شوند که در ابتدای دولت یازدهم تقریباً هیچ خانه ای جوانی وجود نداشت ولی الان به مرز 100 خانه جوان در کشور رسیده ایم. در این خانه ها جوانان دور هم جمع می شوند و در امور مختلف با یکدیگر گفت وگو می کنند. اگر ایده یا انتقادی دارند مطرح می کنند و اگر کمکی باید به مردم یا مدیران مختلف انجام شود، کار ساماندهی و برنامه ریزی آن در این خانه‌های جوانان انجام می‌شود.

235212