عدم تمایل به مصرف صبحانه و بی اشتهایی در صبح زود از اتفاقاتی است که در شروع سال تحصیلی پدر و مادر ها و حتی خود دانش آموز با آن درگیر می شوند که معمولا علت آن تغییر روتین دانش آموزان و اتمام تعطیلات و شروع مدارس است. این سخن توسط دکتر سید مهدی طباطبایی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان طی مصاحبه ای بیان شد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش ایسنا- منطقه سیستان و بلوچستان، دکتر سید مهدی طباطبایی با تاکید بر اهمیت مصرف وعده صبحانه در سلامت جسم و روان دانش آموزان به والدین توصیه کرد از چند روز قبل از آغاز مدارس تمهیدات لازم در شروع خواب شبانه، تعداد ساعات خواب، ساعت بیدار شدن، مصرف صبحانه و میان وعده ها را پیش بینی کنند تا با مشکل خاصی مواجه نشوند.

وی در خصوص درشت مغدی ها هم گفت: کودکان درشت مغذی ها را هم باید به کفایت دریافت کنند تا ضمن تامین نیاز بدن، با توجه به افزایش فعالیت مغزی و نیاز به هوشیاری، نیاز به انرژی برای جست و خیز را هم تامین کند و از طرفی حس سیری طولانی تری ایجاد کند تا در ساعات درسی، دچار کمبود انرژی ،افت قند خون و گرسنگی که از عوامل کاهش یادگیری و عدم توجه به درس و کلاس نشود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: برای دستیابی به این اهداف، در سفره صبحانه باید مواد پروتئینی مثل تخم مرغ، شیر یا پنیر و سایر لبنیات و همچنین فیبر های غذایی که برای رشد کودک مفید بوده و به سیری طولانی تری را ایجاد می کند و بخشی از ویتامین ها و املاح مورد نیاز را تامین می کند حتما به میزان کافی گنجانده شود.

دکترطباطبایی گفت: وجود کربوهیدرات های پیچیده مثل نان سبوس دار، نان جو و غلات صبحانه در سفره می تواند بخشی دیگر از مواد معدنی، قندهای پیچیده و ویتامین ها را تامین نماید.

وی افزود: والدین می توانند با استفاده از یک میوه مثل خیار، گوجه ، سیب درختی و امثال آن و یا مقداری سبزی ارزش غذایی صبحانه را کامل کنید.

به گفته دکتر طباطبایی به همه گروه های سنی و از جمله کودکان و نوجوانان می توان توصیه کرد تا هر قدر که می توانند مصرف شکر و قند را کم کرده و به جای آن از کشمش، خرمای خشک یا توت خشک بعنوان شیرین کننده نوشیدنی های صبحانه استفاده نمایند تا ضمن تامین انرژی لازم از خواص غذایی ارزشمند هرکدام از این خشکبار هم بهره مند شوند.

منبع: ایسنا